Na het succes van de Brusselse vestiging breidt WOLF Food Market uit naar Antwerpen. Gevestigd in het iconische en historisch waardevolle Felix Pakhuis op Het Eilandje, biedt deze nieuwe culinaire hotspot een unieke ervaring met een aanbod van tien zorgvuldig gecureerde streetfood-restaurants, drie bars en een ruime eventruimte. Met 750 zitplaatsen, een royaal terras en een indrukwekkend design van Lionel Jadot, waarin duurzaamheid en upcycling centraal staan, wordt WOLF een ontmoetingsplaats voor iedereen.
De mix van lokale en internationale concepten, waaronder iconische namen zoals Rambo smashburgers, ‘t Werftje, en Curry Club van Mission Masala, neemt bezoekers mee op een culinaire reis rond de wereld – van Japan tot Mexico. Veel van het interieur werd gemaakt met upcycled materialen uit de Antwerpse haven, wat WOLF niet alleen eyecatching design geeft maar ook ecologisch verantwoord maakt. Daarnaast zet WOLF sterk in op lokale verankering, zoals met Antwerpse Brouw Compagnie voor exclusieve bieren.
De iconische wolf in het logo van WOLF Brussel kreeg een Antwerpse make-over, als knipoog naar de maritieme geschiedenis van Stad Antwerpen: hij draagt een petje met een anker erop en heeft een oorbel, zoals een zeebonk. WOLF Antwerpen opende de deuren voor het publiek op 20 december 2024 en belooft een bruisende foodie destination te worden waar gastronomie, gastvrijheid en gezelligheid samenkomen.
WOLF Food Market Antwerpen bouwt voort op het vertrouwde Wolf-concept maar krijgt een eigen identiteit en invulling, specifiek afgestemd op de bruisende en diverse sfeer van de Scheldestad. In samenwerking met foodondernemers uit Antwerpen en ver daarbuiten en een aantal creatieve partners biedt Wolf een innovatieve foodie destination die een breed publiek aanspreekt. De renovaties en inrichting zijn bijna afgerond, en de officiële opening staat gepland voor december.
10 keukens, van wereldkeuken tot hype kitchen in Antwerpen
Het WOLF-team testte een heel jaar lang alle mogelijke concepten om zorgvuldig tien restaurants te cureren, elk het beste in hun genre. De selectie omvat Antwerpse favorieten, want lokale verankering was belangrijk voor WOLF, maar ook coole concepten uit andere regio’s en zelfs het buitenland – concepten waar foodies al lang op hopen dat ze naar Antwerpen komen. Zo brengt WOLF de populaire smashburger Rambo naar de stad, taco’s van Local Dealer uit Amsterdam, Mission Masala moeten we niet meer voorstellen, en zelfs fluffy pancakes geïnspireerd door Japan. Met deze unieke mix van lokaal en internationaal biedt WOLF een culinaire reis rond de wereld, van Japan tot Mexico, waar foodies hun hart kunnen ophalen en elke dag van de week iets nieuws kunnen ontdekken.
1/ Kafei – desserts & brunch : Ping, Mickael en Stephen zijn samen opgegroeid in het restaurant van hun ouders. Ondertussen brengen ze met Kafei, de eerste en enige Aziatische coffee shop in België, een ode aan de Aziatische cultuur. Fluffy pancakes, één van hun signature dishes, zijn wolkachtige pannenkoeken, gemaakt met seizoensgebonden toppings zoals matcha, ube en zwarte sesam. De zorgvuldig ontwikkelde receptuur zorgt voor een perfect lichte en luchtige textuur, die smelt op de tong. Daarnaast biedt Kafei ook een unieke brunchervaring met een sterke knipoog naar de Aziatische keuken.
2/ Curry Club by Mission Masala – Indisch : Desi Indian Soul Food! Mission Masala brengt een spannende mix van Indiase en Zuid-Aziatische smaken naar Wolf. Met een menu van roti rolls, spicy curries en kleurrijke streetfood-gerechten staat Mission Masala voor een smaakvolle en gedurfde eetervaring. Pavan en Tim blijven trouw aan hun motto: groot, kleurrijk en authentiek, met een urban touch die de eetervaring onvergetelijk maakt.
3/ Goro Goro Ramen – ramen noedels : Chef Nick Hofman heeft een levensmissie : het ultieme genot, via de perfecte ramen! Zijn restaurant, Zuru Zuru, brengt je direct naar de levendige straten van Japan, én de allerbeste ramen. Zuru Zuru staat gekend om vakmanschap en traditionele bereidingswijzes, onderscheiden door onder meer Gault & Millau en Fooding. Nick’s nieuw project, Goro Goro, serveert ambachtelijke ramen met verse, biologische noedels in een hartige bouillon, boordevol diepe umami-smaken. Het woord “Goro Goro” verwijst naar het geluid van donder, wat perfect de explosieve smaak van de gerechten omschrijft. Verwacht een selectie ramen met zorgvuldig gemarineerde toppings, van mals vlees tot knapperige groenten, die je smaakpapillen laten tintelen.
4/ ‘t Werftje – garnaalkroketten : Het oudste cafeetje van de Zeebrugse kust, opgericht in 1905! Ondertussen, het meest iconische restaurant aan de Noordzee! ’t Werfje is meermaals erkend voor de beste garnaalkroket van België, en ver daarbuiten! ’t Werftje brengt, via de Schelde (), eindelijk, zijn befaamde garnaalkroketten, dagverse vis en pas gevangen zeevruchten naar Antwerpen. ’t Werftje biedt een stukje authentieke kustsfeer midden in de stad, met een menu dat ongetwijfeld iedereen aanspreekt. Vergeet niet, zoals ze in ‘t Werftje zeggen : ‘Wie de zee als geliefde neemt, moet de zoutsmaak bij de kus verdragen’.
5/ LIMA Nikkei – Japans-Peruaans (Nikkei) : ¡Bienvenidos! Luis Garcia, Mayra Linares en Diego Salas realiseren hun droom, geboren uit een passie voor reizen en goed eten. In Lima Nikkei brengen ze een spannende fusion : Peruvian cuisine with a Japanese touch. Peru behoort al jaren tot de beste culinaire bestemmingen ter wereld, terwijl de Japanse gastronomische precisie-technieken ongezien zijn. Dit resulteert in gerechten zoals sushi rolls met avocado en verse vis, en poké bowls vol kleurrijke ingrediënten. Verwacht explosieve smaken en creatieve combinaties, die streetfood naar een hoger niveau tillen. Gault&Millau restaurant!
6/ Rambo – smashburgers : Een absolute must voor burgerliefhebbers en België’s eerste smash burger-concept! En zoals vaak zijn de eersten nog steeds de besten : Rambo noteert in de prestigieuze Fooding gids en Sabato’s 100 Food. Bij Rambo ligt de focus op het essentiële: de kwaliteit van het Black Angus-vlees. Rambo neemt je mee naar de straten van Los Angeles met hun krokante, geplette burgers op een zachte beboterde en getoaste potato bun (waarbij een deel van het bloem vervangen wordt door aardappel) en is belegd met een smeltende plak kaas, augurken, ui, ketchup en mosterd. Smash verwijst naar een specifieke techniek waarbij het vlees letterlijk op een gloeiend hete plancha wordt geplet. Door de Maillard-reactie karameliseren de sappen, wat het vlees een krokante buitenkant geeft en de smaak versterkt.
7/ Finjan – pita & kebab : Al bijna dertig jaar brengt Finjan de authentieke smaken van het Midden-Oosten naar het hart van Antwerpen als cult pitazaak. Bekend om hun hoge kwaliteit en huisgemaakte gerechten, heeft Finjan zelfs een plaats verdiend in de prestigieuze Gault & Millau-gids, als eerste pitabar ooit! Nu brengt Finjan diezelfde toewijding naar WOLF, waar ze een selectie van hun kenmerkende gerechten serveren, van smaakvolle vleesopties tot verrukkelijke vegetarische maaltijden. Of je nu komt voor een snelle lunch, een ontspannen diner of een maaltijd met vrienden, bij Finjan geniet je van vers bereide gerechten en hun beroemde huisgemaakte sauzen.
8/ Carnivore Corner- MEAT : Carnivore Corner – by De Laet & Van Haver x Hemmat : Carnivore Corner brengt het ambacht van slager terug naar de essentie. Luc De Laet en Peggy Van Haver staan voor eeuwenoude, ambachtelijke tradities, die resulteren in kwaliteitsvolle en gezonde smaakbelevingen. Vlees wordt verwerkt ‘from nose to tail’. In Wolf, heeft Carnivore Corner een unieke samenwerking opgezet met kooktalent Matthijs, van Hemmat, eerder aanwezig met een pop-up in The Jane. Een eerbetoon aan vlees in al zijn vormen: perfect gegaarde steaks, sappige ribbetjes, en klassieke Vlaamse gerechten zoals stoofvlees en vol-au-vent, aangevuld met verfijnde bijgerechten zoals knapperige frietjes en huisgemaakte pickles. En de Secreto 07 mag natuurlijk ook niet ontbreken!
9/ Local Dealer – Mexican (Amsterdam) : Your no.1 taco dealer! Bij Local Dealer draait alles om de authentieke smaken van Mexico, met een creatieve twist. Dit betekent geen gedoe, maar gewoon ontzettend lekker eten. Van handgemaakte tortillas tot sappige taco’s, frisse ceviches en je favoriete Mexicaanse snacks. Elk gerecht wordt zorgvuldig bereid met verse ingrediënten en een subtiele mix van kruiden en specerijen, met een vleugje limoen voor extra frisheid. Local Dealer biedt een laagdrempelige en casual eetervaring waar smaak en kwaliteit centraal staan, en brengt zo het hart van Mexico tot leven in Antwerpen. Nothing more and definitely nothing less!
10/ La Pizza e Bella – pizza & pasta : Stefano hoefde niet lang na te denken over de naam van zijn restaurant, gezien ‘Pizza’ en ‘Bella’ tot de meest gekende Italiaanse woorden ter wereld behoren. La Pizza è Bella is al jaren een vaste waarde bij de beste pizzeria’s (onlangs opnieuw verkozen als 8ste beste pizzeria van Europa, en 1ste pizzeria van België). Het geheim: een zorgvuldig proces van rijping en de beste ingrediënten die Italië te bieden heeft. Of het nu om een klassieke Margherita gaat of een meer gedurfde topping, elke pizza is een ode aan vakmanschap en passie voor Napoletaanse traditie. Buon appetito, raggazi!
11/ BAR : Bar – De bruisende ziel van WOLF Food Market : Welkom in het kloppende hart van WOLF Food Market, waar culinaire avonturiers en levensgenieters samenkomen om te proeven, te vieren en te ontspannen. Onze bars bieden een scala aan dranken die zowel verrassen als verleiden: van ambachtelijke bieren en huisgemaakte limonades tot verfrissende Ice-Teas en sublieme cocktails bereid door onze getalenteerde mixologen.
Wolf Blond & Wolf White – Het bier van het moment : In samenwerking met Antwerpse Brouw Compagnie, gevestigd op een steenworp afstand op Het Eilandje, introduceert WOLF de exclusieve bieren Wolf Blond en Wolf White. Deze ambachtelijke brouwsels staan garant voor kwaliteit, duurzaamheid, en een lokaal karakter. De nauwe samenwerking met Antwerpse Brouw Compagnie zorgt niet alleen voor unieke smaken, maar ook voor een milieuvriendelijke aanpak en volledige controle over de productie. En daarbovenop levert Cristal Tankbier.
De perfecte pairing – Wijnen door Trésor Vets : Voor de wijnliefhebbers heeft Trésor Vets, voormalig sommelier van The Jane en nu freelance sommelier en consultant, zijn expertise ingezet om een meesterlijke selectie van wijnen samen te stellen. Daarnaast heeft hij voor elk restaurant een specifieke wijn geselecteerd die perfect aansluit bij de unieke smaken van de gerechten, zodat elke slok de culinaire ervaring compleet maakt. Bij WOLF draait het niet alleen om eten, maar ook om de kunst van genieten – met een glas in de hand en een glimlach op je gezicht. Santé!
Felix Pakhuis : Unieke smaken op een uitzonderlijke locatie
Het Felix Pakhuis, een architecturale parel op het Eilandje, vormt de perfecte thuisbasis voor WOLF Sharing Food Market. Dit historische pakhuis, gebouwd in de 19e eeuw, speelde ooit een cruciale rol als opslagplaats voor bulkgoederen zoals graan, koffie, thee en wijn. Na een verwoestende brand werd het heropgebouwd met de iconische binnenstraat als brandgang. Na jaren van leegstand werd het gebouw grondig gerenoveerd en nam het Felix Archief er zijn intrek. Het huisvest nu meer dan 38 kilometer aan archieven van de stad Antwerpen, het Havenbedrijf en organisaties waaraan de stad deelneemt. Enkele stukken uit de collectie zijn zelfs erkend door UNESCO als documentair erfgoed van wereldniveau.
Tot enkele jaren geleden werden op het gelijkvloers feesten en brunches georganiseerd. Dankzij WOLF Sharing Food Market krijgt het Felix Pakhuis nu een nieuwe bestemming die het teruggeeft aan de Antwerpenaar. Na jaren van beperkte toegankelijkheid opent het zijn deuren opnieuw voor het grote publiek, niet enkel als een plek om te genieten van eten en drinken, maar ook als een ontmoetingsplaats waar de stad samenkomt. Met zijn unieke food sharing-concept schenkt WOLF de stad een ruimte waar culinaire tradities en moderne gastvrijheid hand in hand gaan.
Innovatief en duurzaam design door Lionel Jadot
Voor het interieur en design van WOLF Sharing Food Market werkt WOLF opnieuw samen met Lionel Jadot, een veelzijdig Belgisch ontwerper, monteur, binnenhuisarchitect, en kunstenaar. Jadot staat bekend om zijn creatieve durf en passie voor hergebruik: hij transformeert objecten en materialen, geeft ze een nieuw leven en combineert ze in unieke ontwerpen. Voor het Felix Pakhuis heeft Jadot niet alleen zelf ontwerpen gecreëerd, maar ook als curator een collectief van getalenteerde studio’s en ontwerpers samengesteld. Tot dit collectief behoren onder andere Marius Ritiu (structuur bar), Benny Conings (structuur kiosken), Arnaud Eubelen (verlichting), Nicolas Zanoni (meubilair), Pierre-Emmanuel Vandeputte (meubilair), en Espace Aygo (DJ booth, muurdecoratie en gordijnen)
Upcycling en lokale productie
Het ontwerp van WOLF Sharing Food Market is volledig verweven met het DNA van het Felix Pakhuis. Elk stuk is specifiek voor deze locatie ontworpen en legt een sterke nadruk op duurzaamheid en upcycling. Zo zijn de kiosken gemaakt van gerecycleerd bootmateriaal uit de Antwerpse haven, en zijn enkele lampen vervaardigd uit autolampen van de voormalige General Motors-fabriek in Antwerpen. Blikfabriek Antwerpen ontwierp de spiegels in de toiletten, terwijl Marius Ritiu de barstructuren bouwde uit koper, een materiaal dat symbool staat voor verbinding in transport, communicatie, en menselijk contact.
Vanuit een ecologisch standpunt werd zoveel mogelijk lokaal geproduceerd. Alle materialen en stukken zijn afkomstig uit een straal van honderd kilometer rond Antwerpen. Bovendien werden afbraakmaterialen uit het gebouw, zoals oude deuren, beschikbaar gesteld voor hergebruik elders.
Een rauwe, industriële sfeer met een moderne twist
Jadot’s ontwerp dompelt bezoekers onder in een rauwe, industriële sfeer die perfect aansluit bij de rijke geschiedenis van het Felix Pakhuis. De combinatie van upcycled materialen, moderne ontwerpen en de unieke architectuur van het pakhuis zorgt voor een totaalbeleving die authentiek, duurzaam en inspirerend is. Dankzij Jadot en zijn collectief is het gelijkvloers van dit historische stapelhuis getransformeerd tot het bruisende nest van WOLF Sharing Food Market.
Eenvoudig bestellen met de WOLF-webapp : Bezoekers kunnen hun bestelling snel en eenvoudig plaatsen via de WOLF-webapp. Door simpelweg een QR-code te scannen, krijgen gasten toegang tot het menu. Met slechts enkele klikken kunnen ze hun favoriete gerechten kiezen, direct betalen, en genieten van een naadloze eetervaring op locatie.
Street Food by Wolf: een kookboek vol inspiratie : Na het succes van het eerste Street Food by Wolf kookboek, dat al meer dan 3.000 exemplaren heeft verkocht, kunnen bezoekers in Antwerpen nu ook dit culinaire naslagwerk bemachtigen. Het boek, met meer dan 50 recepten geïnspireerd door de populaire eetstandjes in Wolf in Brussel, is een feest voor liefhebbers van streetfood en seizoensgebonden ingrediënten.
Cijfers om van te smullen
WOLF is een technisch en organisatorisch hoogstandje. Een aantal cijfers: Gebouw: Oorspronkelijk een stapeloppervlakte van 22.500 m², nu huisvesting voor 38 kilometer archieven. – Aantal jobs: 150 jobs, verspreid over 25 verschillende nationaliteiten. – Restaurants: 10 zorgvuldig geselecteerde restaurants, goed voor 271 gerechten. – Renovatie: 337.582 kasseien op het gelijkvloers geplaatst, 6.500 meter kabels aangelegd, 381 verlichtingsspots geïnstalleerd. Meetings: 4.081 meetinguren, gelijk aan 170 dagen overleg.
DE ROEDEL
WOLF Sharing Food Market wordt geleid door een gepassioneerd team van visionairs, elk met hun eigen expertise en passie voor food, design, en gastvrijheid. Samen vormen ze een hechte roedel die streeft naar een unieke beleving voor elke bezoeker.
Paul en Michel Haelterman: dorst voor ondernemen : Broers Paul en Michel Haelterman leiden samen de familiale onderneming Group Haelterman. De groep omvat onder meer één van de grootste drankenhandelaren in België, beheert de commercialisatie van merken van de Deense brouwerij Carlsberg, en enkele eigen merken, zoals de natuurlijke dranken Tao en Bionina, en de koffie Masalto. Paul en Michel Haelterman helpen horecazaken bij de opstart en bieden hen een scala diensten en advies aan. Het is dan ook een natuurlijke zaak dat zij enkele jaren geleden de groep versterkt hebben met de food market activiteiten.
Sebastiaan Van de Voorde: gastronaut : Sebastiaan is een echte gastronaut, gepassioneerd door food & beverages én reizen. Hij reist de wereld rond op zoek naar de nieuwste trends in de culinaire en horecawereld. Als mede-bezieler van WOLF in Brussel is hij, samen met het team, de drijvende kracht achter de expansie naar Antwerpen.
Michiel Nicolaï : Michiel is een trotse Antwerpenaar met een passie voor events, food, en lokale verankering. Hij wil WOLF Antwerpen laten uitgroeien tot een bruisend platform voor kruisbestuiving tussen lokale makers, chefs, en promotors. Met zijn verleden in de organisatie van events, brengt hij zijn ervaring en kennis mee naar WOLF. Het Felix Pakhuis teruggeven aan de Antwerpenaar is voor Michiel een belangrijke missie, van samenwerkingen met lokale ontwerpers voor het interieur tot het organiseren van events die de stad verbinden.
Marco Ponente : Na een lange carrière in het nachtleven heeft Marco zijn passie voor food & drinks gecombineerd met zijn talent voor organisatie en management. In 2019 sloot hij zich aan bij WOLF in Brussel, waar hij de ins en outs van de food market ontdekte. Met zijn oog voor detail en expertise in het coördineren van complexe operaties, staat Marco nu aan het roer van WOLF Antwerpen, klaar om dit unieke concept te introduceren aan de Antwerpenaren.
Praktisch
WOLF Antwerpen – Felix Pakhuis – Godefriduskaai 30 – 2000 Antwerpen
WOLF Brussel – Wolvengracht 50 – 1000 Brussel
Openingsuren: 7/7 – 365 dagen per jaar geopend – Maandag – Donderdag: 12.00 – 14.30 en 18.00 – 21.30 – Vrijdag: 12.00 – 14.30 en 18.00 – 22.00 – Zaterdag: 10.00 – 22.00 (Brunch vanaf 10.00) – Zondag: 10.00 – 21.30 (Brunch vanaf 10.00) – www.wolf.be