De Meesterkoks van België beschikken voortaan over een eigen gids waarin de meer dan 140 leden, maar ook de ambassadeurs van de Meesterkoks in het buitenland, zoals Frankrijk, Spanje, Verenigde Staten zijn opgenomen. Een gids op vraag van de meesterkoks zelf die naast de digitale evenknie ook graag over een ‘papieren editie’ beschikken, een manier om de band met de klanten te verstevigen.
Het resultaat werd een leuke en praktische gids die de leden en partners gratis aan hun klanten kunnen aanbieden en verspreiden als kennismaking met The Mastercooks of Belgium. De gids bevat een overzicht van alle Meesterkoks met praktische en visuele informatie over hun restaurants en zaken evenals de gedragslijnen, de belangrijkste evenementen en uiteraard ook de waarden en het charter van de vereniging. De gids is een initiatief van voorzitter Frank Fol, directeur Paul Gelders en partner Makro.
Frank Fol: “ Deze gids geeft een overzicht van de beste chefs en restaurants in België. Door je collega’s erkend worden als mastercook is voor een chef het summum van zijn of haar carrière. De familie van ‘The Mastercooks of Belgium’ telt op dit moment al meer dan 140 talenten die spraakmakend zijn in hun vak. Het Belgisch culinair erfgoed, onze beste producten, tomeloze creativiteit en opperste smaakbeleving zijn de basis van het succes waarmee de Belgische keuken furore maakt’.
Elke actieve Meesterkok, zowel in België als in het buitenland heeft een eigen pagina met hun foto, alle praktische gegevens over hun restaurant of zaak en een korte quote over hun keuken of persoonlijke filosofie. Buiten hun quoteringen in gastronomische gidsen zoals Michelin, GaultMillau, We’re Smart® Green Guide en Zucsu, de restaurantgids en informatieplatform voor diabetici, zijn de leden van de Mastercooks of Belgium, verdeeld in 6 categorieën: restaurant (R), brasserie (B), Traiteur/catering/home cooking (T), specialist (S), erelid (H) en kandidaat Meesterkok (C).
In deze gids vinden de fijnproevers ook een antwoord op veel gestelde vragen zoals: wat zijn de waarden en het charter van de Meesterkoks, hoe wordt je Meesterkok, wat zijn the Young masters, wat is de ster van de Belgische keuken, wat is het digitale MCM magazine en de Newsletter.
Er is ook informatie over de Meesterkoks op TV-Z Mastercooks, Kanaal Z; de producten met het logo ‘Mastercooks’ die online te koop zijn, de cadeauboxen’ Bons Moments’, de Portugese olijfolie, de champagne en cava gecreëerd door ‘Schenk’; de jaarlijkse bijeenkomsten zoals golf en petanque georganiseerd door en voor de Meesterkoks en hun teams, klanten en vrienden en de samenwerking met de grootdistributie zoals Carrefour (producten met het label Mastercooks) en Makro (the Guide-The Mastercooks of Belgium 2018, en gepersonaliseerde receptfiches.