OORSPRONGSCAMPAGNE VOOR HET CULTURLE LANDSCHAP VAN WIJN

VDP maakt zich sterk voor verantwoorde wijnreclame

De nieuwe campagne “Onze wijnen drukken onze wijngaarden uit” van het Verband Deutscher Prädikatsweingüter (VDP) zet de schijnwerpers op de oorsprong van de wijnen van zijn leden: de wijngaarden. In de komende weken zullen negen verschillende VDP.GROSSE LAGE®-geclassificeerde wijngaarden de straten en metrostations van grote Duitse steden zoals Berlijn, Hamburg en München sieren. Normaal gesproken moet men naar een van de Duitse wijngebieden zoals de Moezel, Nahe of Franken reizen om het unieke terrein te ervaren waar de wereldberoemde Duitse wijnen groeien.

Elke clip overlapt een afbeelding van een VDP.GROSSE LAGE®-locatie met een positief kenmerk, waardoor een emotionele band wordt gecreëerd tussen wijn en wijngaard. BASSGEIGE-KÄHNER, een VDP.GROSSE LAGE®-locatie in Baden, is bijvoorbeeld gelabeld als “LAYERED”, terwijl BERG SCHLOSSBERG in de Rheingau “EPIC” is en ALTE LAY aan de Ahr “DEEP” is. De locaties zijn de afgelopen maanden treffend in beeld gebracht door fotograaf Peter Bender.

De campagne plaatst ook een weloverwogen baken in het huidige politieke debat.  Nu sommige wetgevers debatteren over een verbod op wijnreclame, laten de nieuwe VDP-posters zien hoe wijnmarketing op verantwoorde wijze kan worden bedreven, met respect voor natuur en cultuur in plaats van een beroep te doen op roekeloosheid en overdaad. “In een tijd waarin strengere regels voor wijnreclame worden besproken, willen wij het belang van de wijncultuur overbrengen. Onze focus ligt op het presenteren van onze wijngaarden en het werk dat de wijnwereld doet om dat culturele landschap en erfgoed in stand te houden,” zegt Steffen Christmann, voorzitter van de VDP en zelf een wijnboer.

De nieuwe oorsprongscampagne zal worden uitgerold op de digitale billboards van WallDecaux, en zal aansluiten bij de campagne van vorig jaar “Wat telt is de persoonlijkheid in het glas”. Samen vormen de twee campagnes een overtuigend betoog over de uitdagingen en beloningen van de productie van fijne wijn. Aan de ene kant staan de wijnbouwers die de wijnstokken cultiveren en de landschappen verzorgen en het hele jaar door naar een klimatologische oogst toewerken. Aan de andere kant zijn wijnboeren inherent overgeleverd aan de omgeving waarin hun druiven groeien. De locatie, de bodem en natuurlijke omstandigheden zoals wind, zon en regen geven allemaal vorm aan wijn als een cultureel product. Er zijn zowel persoonlijkheden als herkomst nodig om te voorkomen dat wijn degradeert tot een oninteressante drank met een niet van echt te onderscheiden smaak.

Het werk en de toewijding van de wijnbouwers dragen uiteindelijk bij tot het behoud van het fysieke en culturele landschap. Zij zwoegen onvermoeibaar om de geliefde steile hellingen van de Mittelrhein en de wijngaarden op de heuvels van Württemberg in stand te houden. Elk van deze factoren maakt duidelijk dat er een verschil bestaat tussen het respectvol genieten van een cultuurgoed als wijn en het lukraak nuttigen van alcohol. En het onderstreept het belang van de bescherming van wijn als cultuurgoed. Maar voor deze inspanning zijn vele medestanders nodig – ook in de reclame.

Een reclameverbod, zoals momenteel in de EU wordt besproken, zou een nieuwe uitdaging betekenen voor een wijnindustrie die al geconfronteerd wordt met de klimaatverandering en de toenemende industrialisering van wijn. De VDP en Wine in Moderation doen in plaats daarvan een beroep op andere spelers in de wijnwereld om zich met hun campagnes bij het initiatief aan te sluiten en samen te werken aan een gewetensvolle communicatie van wijn als cultuurproduct en de bevordering van verantwoord genieten.

Het Verband Deutscher Prädikatsweingüter (VDP) verenigt 200 van Duitslands beste wijnbouwers. Wat hen bindt is individualisme. Wat hen drijft is hun tijdloze ideaal van handgemaakte wijnen die gekenmerkt worden door een onderscheidende herkomst. Net zo onmiskenbaar als zijzelf. En hun internationaal gerespecteerde handelsmerk: de VDP.Eagle.