Eetbaar erfgoed. Da’s slim gezien!
Een hypermoderne techniek gebruiken om streekproducten met soms een eeuwenlange traditie te promoten bij het grote publiek. Is dat niet slim gezien van VLAM? Reclamebureau Typografics gebruikte artificiële intelligentie om enkele straffe campagnebeelden samen te stellen. “Het was een fascinerende zoektocht en artificiële intelligentie kent zeker nog beperkingen, maar wij zijn heel tevreden over het eindresultaat. En ook bij VLAM valt onze campagne rond eetbaar erfgoed in de smaak”, vertelt Filip Houtman van Typografics.
Primeur
“Bij Typografics zijn wij uiteraard op de hoogte van de nieuwste technieken in onze sector, maar ook voor ons was dit de eerste keer dat we artificiële intelligentie (AI) zo intensief en concreet gebruikten om visuals te maken voor een campagne”, zegt Filip. “Hoewel wij zelf sterk geloven in AI toekomstgericht, vraagt het nu nog veel tijd om tot het gewenste resultaat te komen. Met de hulp van Photoshop konden we de beelden die AI voorstelde nog een beetje bewerken tot het gewenste eindresultaat.”
Schilders en streekproducten
“Toen Typografics voorstelde om met artificiële intelligentie te werken, waren wij meteen gewonnen voor dat idee. Wij selecteerden acht Vlaamse schilders die leefden en werkten in de 17de, 19de of 20ste eeuw. Daarnaast zochten we zorgvuldig acht streekproducten uit die die erkenning meer dan verdienen”, legt Jo Van Caenegem, projectverantwoordelijke Steunpunt Streekproducten, uit hoe zij het bureau aan het werk zette.
Gewaagde combinaties
“Het ingeven van ‘mattentaart’ en ‘Clara Peeters, een Vlaamse kunstenares uit de 17de eeuw, bleek een gewaagde combinatie die niet onmiddellijk het verhoopte resultaat opleverde”, lacht Filip Houtman. “Ook ‘hesp’ en ‘Pieter Claesz’ herkende de artificiële intelligentie niet meteen als iets dat goed samen past. Maar door het steeds verder verfijnen van onze zoekopdrachten (prompts) en het uploaden van meer beelden in de stijl die we wilden bekomen, kwamen we steeds dichter bij het gewenste eindresultaat. Soms leverde het ook grappige beelden op omdat AI bijvoorbeeld ‘peperkoek’ niet erkende zoals wij het kennen. Of vingers leken meer op worstjes”, knipoogt Filip. “Maar wij denken er zeker aan om voor volgende campagnes voor VLAM opnieuw met artificiële intelligentie te werken.”
Eetbaar erfgoed
“Mensen interpreteren de term ‘streekproduct’ zeer breed. Ook nieuwe producten vinden ze interessant. Daarom spreken wij voor traditionele producten liever van ‘eetbaar erfgoed’, omdat dat mooier weergeeft dat het om voeding met een lange traditie gaat. Uit VLAM-onderzoek blijkt dat de consument ‘eetbaar erfgoed’ typisch, traditioneel en waardevol vindt. Denk aan die typische producten uit jouw jeugd of aan die uit de tijd van jouw (over)grootmoeder. Ze zijn zo traditioneel en waardevol dat men ze wil bewaren. En dat is nu net wat wij ook met onze campagne, met ondersteuning van artificiële intelligentie, in de kijker willen zetten”, besluit Jo Van Caenegem.