Opmerkelijk succes te danken aan eigen bottelarij en sterke in-house expertise. Tijdens het Wijnfestival in maart wees Delhaize al op een opvallende trend in haar verkoopcijfers die vandaag, bij het aanbreken van het barbecueseizoen, actueler is dan ooit: het niet te stuiten succes van bag-in-box wijnen. Een analyse : 45% van totaal verkocht volume in bag-in-box verpakking, ruim zes miljoen liter per jaar, fors stijgende verkoop in lente en zomer, ruimste gamma van de markt, gebaseerd op sterke eigen expertise
Uitgebreid aanbod met voor elk wat wils
Bij de sterke reputatie van Delhaize en haar wijnaanbod, denken mensen in eerste instantie meestal aan flessen. Maar bag-in-box verpakkingen, die vroeger nog wel eens een minder imago genoten, zijn de voorbije jaren alsmaar aan populariteit blijven winnen. In die mate zelfs dat ze dat mindere imago helemaal achter zich hebben gelaten en intussen al voor 45% van het jaarlijks verkochte aantal liters wijn bij Delhaize zorgen.
In absolute cijfers betekent dat dat Delhaize elk jaar tussen 6 en 7 miljoen liter wijn in bag-in-box vorm verkoopt. Relatief gezien ligt dat aandeel bij Delhaize gevoelig hoger dan het marktgemiddelde (ongeveer 30%), en dicht in de buurt van landen waar bag-in-box het populairst en al heel lang ingeburgerd is zoals in Zweden, waar ruim de helft van alle wijn op deze manier verkocht wordt.
Belangrijkste verklaring ziet aankoopverantwoordelijke wijn Pieter-Jan Cuyvers in het aanbod zelf. “Delhaize heeft zowat het dubbele aantal referenties van de voornaamste concurrenten”, vertelt hij. “We hebben altijd sterk geloofd in bag-in-box wijnen omdat ze een gunstige prijs-kwaliteitsverhouding bieden en we een breed aanbod van wijnen uit onze eigen bottelarij op die manier heel toegankelijk kunnen maken. Vergeleken bij dezelfde wijn op fles, komt een bag-in-box van 3 l of 2,25 l toch al snel zo’n 20% voordeliger uit.”
Eigen expertise
Het sleutelwoord is gevallen: de eigen bottelarij in de Delhaize Winery. Maar liefst 90% van alle bag-in-box wijnen in haar ruime aanbod, “bottelt” Delhaize namelijk zelf in de verpakking. Dat staat voor zulke belangrijke volumes dat bij de verhuis naar de nieuwe Winery in Kobbegem de bag-in-box productielijn als eerste in gebruik genomen werd. Het is ook dankzij die hoge doorstroom in volume dat Delhaize voor haar bag-in-box wijnen uitstekende kwaliteit kan garanderen. Pieter-Jan Cuyvers legt uit hoe dat komt:
“Het grootste risico loopt wijn nu eenmaal tijdens het transport. Daar zijn factoren als temperatuur, licht en vochtigheid moeilijk constant te houden. Wijn op fles is dan bijvoorbeeld stabieler dan bag-in-box, wat verklaart waarom we maar heel zelden bag-in-box als dusdanig invoeren. Veel interessanter wordt het als je wijn in grote, gespecialiseerde vaten kan transporteren zodat de kwaliteit 100% gegarandeerd blijft, en ter plaatse kan bottelen in een gecontroleerde omgeving. Precies dat is de troef van Delhaize dankzij onze eigen, geavanceerde bottelarij. Daar gaat bijzondere aandacht naar de ideale methode om wijn in de bag-in-box te “bottelen”, en daarna rest enkel nog een heel korte, lokale transportketen. Ideaal dus om uitstekende kwaliteit te kunnen leveren.”
Perfect voor barbecue of ander feestje
In één 3 liter bag-in-box zit evenveel wijn als in vier flessen, dus wie voor de eerste grote lentebarbecue een handige manier zoekt om een lekker glaasje wijn te serveren, is met zo’n bag-in-box prima af. In het zomerseizoen stijgt de verkoop trouwens met een fikse 20%, en volgens Pieter-Jan Cuyvers verklaart dat meteen waarom vooral witte en rosé wijn heel populair zijn in het bag-in-box aanbod. “Of je nu een feestje geeft, of gewoon een favoriete wijn hebt die je regelmatig drinkt: in een bag-in-box is die net zo lekker en heel wat voordeliger dan in vier afzonderlijke flessen”, besluit Pieter-Jan.