Achter de schermen bij Brussels airlines

Voorbereiding op geleidelijke heropstart voor het zomerseizoen…

Nu de vaccinatieprogramma’s in veel landen op gang zijn en de vraag naar reizen voor de zomer langzaam begint aan te trekken, bereidt Brussels Airlines haar operaties voor op een geleidelijke opbouw van haar vluchtaanbod. Bij een luchtvaartmaatschappij gaat zo’n opbouw niet van de ene dag op de andere en vergt het meerdere maanden om ons voor te bereiden. We moeten niet alleen onze vliegtuigen volledig klaar maken, maar we moeten ook ons cabine- en cockpitpersoneel en onze collega’s van Ground Operations voorbereiden en weer volledig opleiden na een periode van inactiviteit.

Trainen van onze piloten, bemanning en grondpersoneel

In de luchtvaart wordt niets aan het toeval overgelaten en is veiligheid te allen tijde de hoogste prioriteit. Daarom werkte onze Crew Training afdeling een heel intensief trainingsprogramma uit om ervoor te zorgen dat onze piloten weer helemaal klaar zijn. De eerste groep piloten is begin april gestart met hun opleiding. Elke piloot die langere tijd inactief is geweest doorloopt een programma van ongeveer een maand. Daarin zit 14 uur theoretische opleiding, inclusief zelfstudie en klassikale opleidingen om alle vlucht- en vliegtuigprocedures door te nemen, 12 uur simulator en 10 tot 20 vluchten met een instructeur, afhankelijk van de ervaring van de piloot. Last but not least voert elke piloot een vlucht als examen uit voordat hij weer zelfstandig mag vliegen. In totaal moeten 150 piloten deze volledige opleiding doorlopen en we verwachten het opleidingsprogramma tegen de zomer af te ronden. Onze 400 andere piloten die wel zijn blijven vliegen tijdens de winter zijn in de afgelopen maanden voortdurend bijgeschoold.

Wat ons cabinepersoneel betreft, zullen vanaf 1 mei 130 cabinemedewerkers die volledig tijdelijk werkloos zijn geweest, geleidelijk worden getraind met zeven tot tien dagen opfriscursus, afhankelijk van het soort vluchten dat zij uitvoeren (korte afstand of lange afstand), en een aantal familiarisatievluchten om alle veiligheidsprocedures en Corona-gerelateerde hygiënemaatregelen vers in het geheugen te hebben wanneer ze onze passagiers weer aan boord verwelkomen. Ook op de grond bereiden we onze luchthavencollega’s voor op hun taken. Ze krijgen opfriscursussen en werken op hun eerste werkdag in duo’s met collega’s zodat ze klaar zijn om onze klanten weer te verwelkomen.

Onze vliegtuigen klaarmaken

Vandaag zijn 21 van onze 38 vliegtuigen operationeel. Om ons vluchtaanbod te vergroten, moeten we natuurlijk ook steeds meer toestellen weer de lucht in krijgen om ons op de zomer voor te bereiden.

 

Omdat vliegtuigen gemaakt zijn om te vliegen, niet om aan de grond te staan, hebben we ze tijdens hun inactiviteit nauwgezet onderhouden om ze in topconditie te houden eens we ze opnieuw konden activeren. Om een vliegtuig na zo’n lange periode te reactiveren (sommige staan al sinds maart 2020 geparkeerd), doorlopen onze onderhoudsteams grondige procedures, waarbij ze elk hoekje en gaatje van de romp en de bewegende delen controleren, elke klep en buis controleren, en alle elektronische systemen proefdraaien. Ze testen de motoren, vervangen reddingsvesten en andere veiligheidsuitrusting als die verlopen zijn, en maken de cabine klaar met een grondige schoonmaakbeurt. Tenslotte voeren ze een testvlucht uit om het vliegtuig een laatste GO voor operaties te geven. Het hele proces neemt ongeveer 200 manuren per vliegtuig in beslag.

Hygiëne maatregelen

Dat we meer passagiers verwachten, betekent dat het belangrijk is om te benadrukken dat we dezelfde Corona-maatregelen blijven toepassen als voorheen. Deze omvatten een verplicht mondmasker gedurende de gehele vlucht (vanaf aankomst op de luchthaven) voor elke passagier vanaf zes jaar, rij per rij in- en uitstappen om wachtrijen in het vliegtuig te voorkomen, extra desinfectie van het vliegtuig en natuurlijk een goede handhygiëne. Al onze vliegtuigen zijn uitgerust met HEPA filters die continu zorgen voor schone lucht aan boord.

Zoals gebruikelijk vragen we passagiers die zich ziek voelen om niet te reizen, om de gezondheid van andere passagiers en onze bemanning te beschermen. Omdat veel landen nog steeds specifieke beperkingen hebben, vragen we onze passagiers om de vereisten te controleren voordat ze op reis vertrekken. En natuurlijk blijven we onze omboekbare tickets aanbieden, zodat onze klanten maximale flexibiliteit hebben om hun reisplannen te wijzigen en ze hun vluchten met een gerust hart kunnen reserveren.