Brussels Beer project is B Corp gecertifieerd

Het Belgische bier, dat io de werelderfgoedlijst van de UNESCO staat, wordt wereldwijd erkend. De meeste Belgische brouwerijen exporteren hun bieren tot ver buiten Europa en het Brussels Beer Project was tot nu toe geen uitzondering. De Belgische brouwerij, die volgend jaar haar tienjarig bestaan viert, gooit het roer om en gaat het volgende decennium in met een sterke focus op impact en lokaliteit.

B Corp, het label dat een duurzame aanpak erkent

Hoewel er veel certificeringen zijn op het gebied van positieve impact, ontpopt B Corp zich als de internationale referentie, voor alle sectoren. Dit label is het equivalent van de “Entreprise à Mission” in Frankrijk en het evaluatieproces meet de prestaties van een bedrijf op vijf gebieden: bestuur, werknemers, klanten, gemeenschap en milieu.

Om de B Corp-certificering te verkrijgen, moeten bedrijven dus een streng selectieproces doorlopen. BBP heeft in 2019 een aanvraag ingediend om in 2022 gecertificeerd te worden. De brouwerij scoorde vooral punten voor haar circulaire aanpak, met name met de Babylone, de milieu- en sociale aanpak van de nieuwe brouwerij in Port Sud Anderlecht en het beheer van haar personeel en haar gemeenschap met inbegrip van de crowdfunders.

In totaal hebben al 3500 bedrijven in 70 verschillende landen het label gekregen, maar slechts 4 brouwerijen in de Europese Unie, waaronder 2 in België met Brunehaut en Brussels Beer Project. Zullen de Belgische brouwerijen, die het debat over de kwaliteit van hun bieren hebben gedomineerd, ook een voorbeeld stellen op het gebied van impact in hun sector?

BBP gaat lokaal en stopt met exporteren

In 2017 opende het Brussels Beer Project een taproom met vergunning in de wijk Shinjuku in Tokio. Deze opening symboliseert de internationale ontwikkeling van BBP. Door te exporteren naar 8 landen buiten Europa, waaronder Japan, Korea, de Verenigde Staten, Brazilië en zelfs Australië, heeft de Brusselse brouwerij Delta IPA en haar andere bieren naar de 4 uithoeken van de wereld gestuurd. De export, d.w.z. de uitvoer buiten Europa, maakte in de begindagen tot 10% van de omzet uit en BBP verscheepte het equivalent van meer dan 700.000 bieren. Voor de Belgische brouwerijsector vertegenwoordigt de exportmarkt 17% van het totale volume.

Dat is geschiedenis. De brouwerij verandert haar aanpak en wil zo dichtbij mogelijk verkopen, niet zo ver mogelijk. Het heeft er zelfs een beleid van gemaakt om te stoppen met exporteren. “Dit jaar zijn we in transitie met onze historische klanten, en vanaf volgend jaar worden de exportactiviteiten tot nul gereduceerd”, zegt Olivier de Brauwere, medeoprichter van BBP. In één van de moeilijkste jaren voor de brouwerijsector druist deze beslissing in tegen de markttrends, waarbij veel Belgische brouwerijen het grootste deel van hun omzet in het buitenland halen. Vandaag is BBP goed op weg om de overstap te maken en verkoopt reeds 83% van zijn productie in België, terwijl het gemiddelde voor Belgische brouwerijen slechts 27% bedraagt.

Naast deze nieuwe koers werkt de brouwerij sinds 2020 samen met de Belgische hopindustrie en lokale regeneratieve landbouw, met name met de coöperatie Cultivae. Regeneratieve landbouw is gebaseerd op de beginselen van permacultuur met bodemregeneratie en CO2-vastlegging. Dit jaar zal meer dan 100 ton moutgraan uit deze landbouw worden gebrouwen, waardoor het aandeel van regeneratie in één jaar tijd van 5% naar 25% is gestegen. BBP deelt een verslag van zijn activiteiten op zijn website, evenals zijn volledige koolstofvoetafdrukrapport.

Vanaf 7 november kunt u Babylone uitdagen

Babylone, dat in 2015 werd gelanceerd, was het eerste bier dat werd gebrouwen met vers onverkocht brood. Het heeft vele andere initiatieven op dit gebied in België en daarbuiten geïnspireerd en was het eerste project van BBP op het gebied van de circulaire economie. “Babylone is een van onze meest iconische bieren en we willen het uitdagen om het nieuw leven in te blazen. Het doel is te brouwen met meer lokale en regeneratieve ingrediënten en het volume gerecycleerd brood te verdubbelen, d.w.z. meer dan 10 ton per jaar”, deelt Sébastien Morvan, medeoprichter van BBP.

Vanaf 7 november start de brouwerij de inschrijving voor proefavonden in verschillende Belgische steden om het recept uit te dagen en te stemmen op de winnaar tussen 3 andere alternatieven. Deze verkiezingen maken sinds het begin met de Delta IPA deel uit van de aanpak van BBP. Het slotevenement vindt plaats in hun nieuwe Port Sud-brouwerij in Anderlecht.

BBP, opgericht in 2013, is een craft brouwerij gericht op samenwerking, experiment en impact. Het heeft een gemeenschap van meer dan 5.000 crowdfunders, 2 brouwerijen en 5 taprooms, waarvan 3 in Brussel (Dansaert, Port Sud en Bailli). Zijn eerste bier, Delta IPA, is een stijlreferentie geworden in België en BBP biedt meer dan 50 efemere bieren per jaar aan. BBP deelt een verslag van zijn activiteiten op zijn website, evenals een volledig verslag van zijn koolstofvoetafdruk.