Carrefour breidt aanbod uit: weidekoe kwaliteitsketen

Er ligt een nieuw product in de slagerij-afdeling : Carrefour breidt haar aanbod uit en lanceert de Weidekoe van de Kwaliteitsketen Carrefour. De Kwaliteitsketen Carrefour biedt vele voordelen voor de producenten, de dieren, het milieu en de klant.

Met de Kwaliteitsketen Carrefour gaat de retailer bevoorrechte partnerschappen aan met lokale producenten tegen een eerlijke prijs. Dit label biedt reeds een ruim assortiment producten aan met respect voor het milieu in de afdelingen groenten en fruit, zuivel, vleeswaren, slagerij en vis. Het aanbod breidt zich nu verder uit in slagerij-afdeling met de Weidekoe Kwaliteitsketen Carrefour.

Beter voor de producenten : Met de Kwaliteitsketen staat Carrefour in direct contact met vier groepen Belgische fokkersverenigingen. Deze samenwerking garandeert een eerlijke en transparante vergoeding en maakt het mogelijk de familiale landbouw van deze veehouders in stand te houden.

Beter voor de dieren : De koeien worden geboren en gefokt op dezelfde boerderij met respect voor het dierenwelzijn. Ze krijgen een plantaardige voeding op basis van gras, zonder GGO’s (<0,9%) en zonder soja tijdens het afmesten. De koeien grazen gedurende ten minste 150 dagen per jaar in de open lucht.

Beter voor het milieu

Deze Kwaliteitsketen Carrefour biedt ook respect voor het milieu. Dankzij fokken met beweiding kan het graslandecosysteem in stand gehouden worden. Op deze manier wordt koolstof vastgehouden in de grond. Zo wordt een deel van de broeikasemissies van de koeien gecompenseerd.

Tijdens het mesten krijgen de koeien sojavrij en lokaal voer. Hun voeder wordt namelijk op de boerderij zelf geproduceerd. Bovendien wordt het vlees verpakt in een skinpack om de hoeveelheid plastic die wordt gebruikt te verminderen.

Beter voor de klant : Tot slot biedt de weidekoe van de Kwaliteitsketen Carrefour ook voordelen voor de klant. Het ras van de koe wordt geselecteerd op basis van de kwaliteit van het vlees (Wit – Blauw – Belgisch), dat afkomstig is van oudere dieren en daardoor gemarmerd en malser is en beter smaakt.

Last but not least zijn dit 100% Belgische producten want Carrefour werkt in het kader van de Kwaliteitsketen rechtstreeks samen met meer dan 100 Belgische veehouders. Dit garandeert de traceerbaarheid van de producten van het begin tot aan het einde van de productieketen.