Carrefour lanceert internationale uitdaging: ‘Plant-based contest’

Carrefour lanceert vandaag haar nieuwe internationale uitdaging “Plant-Based Contest” gericht op de meest innovatieve start-ups op het gebied van plantaardige voeding.

Innovatie in dienst stellen van de voedseltransitie

Carrefour bouwt haar ambitie om leider te worden van de voedseltransitie voor iedereen verder uit en kondigt daarom de lancering aan van haar nieuwe internationale uitdaging, de Plant-Based Contest die loopt van 31 maart tot 8 mei 2022. Start-ups van over de hele wereld die hun innovaties op het gebied van plantaardig voedsel willen voorstellen, kunnen zich registreren op een speciaal platform. Een vakjury die zich inzet voor een meer plantaardig dieet zal vervolgens 10 start-ups selecteren. De tien geselecteerde start-ups met de beste innovatie nemen op 9 juni deel aan de finale.

De jury, voorgezeten door Carine Kraus, Executive Director of Engagement van de Carrefour Group, en Guillaume de Colonges, Executive Director of Merchandise, rekent op de aanwezigheid van leveranciers en partners zoals de BEL Group, Unilever via De Vegetarische Slager, Oatly, Proveg, Daphni, Beyond Animal, Capital V en Unovis. De jury bestaat uit: Carine Kraus – Executive Director of Engagement, Carrefour Group – Guillaume de Colonges – Executive Merchandise Director, Carrefour Group – Nicolas Dhers – Director MVO-relaties met leveranciers van Carrefour – Claire Smith – Oprichter Beyond Investing – Caroline Sorlin – Director Bel Group – Sebastian Joy – Oprichter Proveg – Hugo Verkuil – CEO De Vegetarische Slager – Michiel Van Deursen – Oprichter Capital V – Pierre-Eric Leibovici – Mede-oprichter en Partner Daphni – Cecilia McAleavey – Manager Oatly – Kim Odhner – Managing Partner Unovis

De 5 beste innovaties worden uitgelicht in de Carrefour-supermarkten, de Hypermarkten en haar e-commerceplatforms. Daarnaast zullen de producten ook getest worden door consumenten.

Carrefour, partner in duurzame innovatie

De jury zal start-ups uit drie verschillende categorieën belonen. Deze innovaties worden beoordeeld aan de hand van een aantal criteria: Productaanbod op basis van plantaardige eiwitten: Gezonde producten met de best mogelijke smaakkwaliteit (zeevruchtenproducten, snacks, enz.); Marketingconcept: Originaliteit van het concept dat ertoe bij zal dragen om plantaardige eiwitten te introduceren bij consumenten, zowel in de winkel als online op e-commerceplatforms; Serviceaanbod: Innovatieve serviceaanbiedingen die de overgang naar plantaardige producten stimuleren.

Belangrijke data om te onthouden:

Fase 1: Aanvraag indienen op het speciale platform van 31 maart tot 8 mei – Fase 2: Selectie aanvragen tussen 9 mei en 25 mei – Aanvragen worden beoordeeld en producten worden geproefd. Fase 3: Juryvergadering op 9 juni : Pitch van de geselecteerde start-ups en bekendmaking van de 5 winnaars.

Via de Plant-Based Contest biedt Carrefour een origineel initiatief aan dat beroep doet op de creativiteit van innovatieve start-ups om een meer plantaardig en milieuvriendelijk voedingspatroon bij zoveel mogelijk mensen aan te moedigen.