Paddenstoelen, die traditioneel in het donker worden gekweekt, zijn vaak nog te weinig bekend als voedingsproduct. Verscholen van het daglicht raken ze daarom dikwijls ook niet tot bij de consument. Een promotiecampagne, “European mushrooms: the hidden gem”, plaatst deze voedzame juweeltjes in de kijker! Een campagne om het publiek duidelijk te maken dat paddenstoelen, ondanks hun eerste indruk, veel positieve aspecten bezitten die beslist moeten ontdekt worden. “Weinig calorieën en uiterst voedzaam, een duurzame productie, unieke smaken en de ontelbare mogelijkheden in de verf zetten.”
Europese champignons zijn een schat aan heel uiteenlopende smaken en texturen, ze zijn voedzaam en worden bovendien verantwoord en lokaal geproduceerd. Om al deze voordelen in heel Europa te promoten, en dan vooral bij millennials, lanceerde GEPC Promo (Europese vereniging van champignonproducenten) een nieuwe campagne die medegefinancierd wordt door de EU met als slogan: “Europese champignons, verborgen juweeltjes”, een promotiecampagne van 5 miljoen euro waarvan verwacht wordt dat ze over drie jaar een groei zal creëren van 28 miljoen euro omzet.
GEPC Promo – de vereniging die 10 nationale organisaties vertegenwoordigt – lanceerde zopas een promotiecampagne gericht op millennials in 9 Europese landen: België, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Polen en Spanje. Het doel is consumenten bewuster maken van de vele voordelen die Europese champignons bezitten voor een gezonde en evenwichtige voeding. Betaalbaar, toegankelijk, gevarieerd, rijk, makkelijk te bereiden, duurzaam… Europese champignons hebben het allemaal, perfect voor elke dag!
De Europese champignonsector, een dynamische markt
In Europa is de champignonsector jaarlijks goed voor meer dan 1,5 miljard euro omzet. Gekenmerkt door een hoge mate van zelfvoorziening, speelt deze dynamische markt bijzonder goed in op de nieuwe trends van een verantwoorde consumptie, het bevorderen van lokale werkgelegenheid, het vermijden van voedseltekorten en het aanbieden van goede en goedkope voedingsproducten.
Polen en Nederland (50% van de totale Europese productie) zijn de grootste Europese champignon producerende landen, op de voet gevolgd door Spanje. De gewone witte champignon (Agaricus bisporus) is de meest geteelde soort, in 2020 goed voor 1.063.700 ton, waarvan 64% bestemd was voor de versmarkt en36% voor de verwerkingsindustrie. De champignonteelt vergt forse investeringen, maar deze cijfers zijn de laatste jaren relatief stabiel gebleven.
Deze sector met ongeveer 2900 Europese producenten is ook erg belangrijk op het vlak van werkgelegenheid, goed voor meer dan 40.000 directe banen, vooral in plattelandsgebieden. Interessant om weten is dat 70% van alle verse champignons verkocht worden in vooral hypermarkten en supermarkten.
De overige 30% gaat naar horeca en cateringbedrijven. De laatste jaren is de inkoopprijs voor winkeliers en horeca ook heel stabiel gebleven, rond 3 euro per kilogram. Nog beter is dat de hele keten van gekweekte champignons, van begin tot eind, een voorbeeld is van duurzaamheid, wat duidelijk wordt door hun productiemethodes.
Europese champignons, zoveel redenen om ervan te houden
In België en Nederland maken consumenten zich meer dan ooit zorgen om de kwaliteit, herkomst en duurzaamheid van hun voeding. Een derde van hen probeert zo min mogelijk vlees te eten en 70% wil zijn vleesverbruik drastisch terugschroeven. Champignons zijn het ideale product om tegemoet te komen aan de evoluerende behoeften van de huidige consument. Aan de ene kant behoren ze tot de groep van verse groenten en fruit die gezondheidsspecialisten aanbevelen, en aan de andere kant zijn Europese champignons het hele jaar door betaalbaar en geschikt voor elk dieet. Tot slot worden ze duurzaam en lokaal geproduceerd met een beperkt waterverbruik. Maar champignons gaan vooral over smaakplezier: het zijn hoogstaande culinaire producten die gekenmerkt worden door hun typische aardse en vlezige smaken. Van witte champignons over portobello’s tot shiitakes, Europese champignons zijn fantastische ingrediënten die om het even welk gerecht naareen hoger niveau tillen.
De campagne “Europese champignons, verborgen juweeltjes” wil millennials eraan doen herinneren dat champignons het perfecte antwoord bieden op de vele en vaak hoge eisen van de huidige consument.
De campagne in België
De campagne zal in België vooral uitgedragen worden door een ambassadeur, Kokkerellen, die haar volgers zal meenemen in het verhaal van de Europese champignons. Verder zullen de andere influencers Amylia – Cookameal, Michaelsels, Hap_en_Tap en MarieGourmandise hun volgers laten kennismaken met champignons zoals ze die nog nooit gezien hebben en hen originele recepten tonen.
En dat is nog niet alles… Een samenwerking met een toonaangevend culinair medium ligt de komende maanden ook in het verschiet voor de nieuwsgierigen: videoreportages, exclusieve content… Wat denk jij dat het einde van het paddenstoelenjaar in petto heeft?