Evenwichtige voeding: prioriteit voor werknemers, opportuniteit voor restaurateurs. Edenred, wereldleider op het vlak van digitale betaaloplossingen zoals maaltijdcheques, publiceert vandaag de resultaten van zijn FOOD-barometer 2021. Voor deze enquête, die elk jaar naar de voedingsgewoonten van werknemers peilt, werden meer dan 5000 Belgische werknemers bevraagd. Evenwichtige voeding en de strijd tegen verspilling blijken twee belangrijke bekommernissen te zijn die hen bezighouden. 53% van de ondervraagden verklaarde een gezonder aanbod te verwachten van restaurants en 55% van de respondenten gaf aan bezorgd te zijn om voedselverspilling. Ook Edenred wil hier iets tegen doen en biedt de houders van haar maaltijdchequekaart de mogelijkheid om niet-verkochte producten te recupereren via de app ‘Phenix’.
Edenred, Belgisch marktleider op het vlak van maaltijdcheques, publiceert vandaag haar FOOD-barometer. Het Europese FOOD-programma (Fighting Obesity through Offer and Demand) dat door de Edenred-groep wordt gecoördineerd, ijvert via verschillende acties voor evenwichtige voeding tijdens de werkdag.
Een gezonder menu om consumenten aan te trekken?
53% van de ondervraagden verklaarde een gezonder aanbod te verwachten van restaurants. Een gezonder aanbod betekent voornamelijk meer verse producten (77%) en een gezonde optie die duidelijk op het menu vermeld staat (36%).
Een gezonder aanbod presenteren is voor restaurateurs dus niet alleen een nieuwe kans om zich te onderscheiden, maar ook een manier om de Belgische werknemers te ondersteunen in hun omschakeling naar een gezondere voeding.
De helft van de respondenten verklaarde namelijk dat de coronacrisis hen bewuster heeft gemaakt van hun gezondheid en de noodzaak van een gezondere voeding. Ondanks de stijging van de voedselprijzen heeft 16% van de werknemers zijn voedingspatroon al gewijzigd of verbeterd, met name dankzij de maaltijdcheques die hen bijkomende zekerheid verschaffen in deze crisistijden.
Edenred schaart zich achter de strijd tegen voedselverspilling
De coronacrisis bracht ook een andere problematiek in verband met onze voeding onder de aandacht: voedselverspilling. Volgens de FOOD-barometer verklaarde 55% van de werknemers zich zorgen te maken over voedselverspilling en graag te willen weten welke restaurants de strijd aanbinden met voedselverspilling.
In het kader van de strijd tegen voedselverspilling zal Edenred België de houders van haar maaltijdchequekaart de kans bieden om via de app Phenix onverkochte producten bij voedingszaken in hun regio te recupereren.
Phenix, een Franse start-up die komaf wil maken met verspilling, beperkt het voedselafval en valoriseert onverkochte producten via een brede waaier van oplossingen zoals giften aan verenigingen, gebruik van stickers voor producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert, antiverspillingsmanden, enz.
Olivier Bouquet, Algemeen Directeur van Edenred België, beklemtoont: “Wij zijn verheugd dat we verder ons steentje kunnen blijven bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling die een ecologische, economische en sociale uitdaging vormt. Deze nieuwe oplossing is een aanvulling bij andere acties zoals de bewustmaking van de actoren van de waardenketen van Ticket Restaurant rond deze problematiek.”
Amaury Le Mintier, Country Manager van Phenix België: “We zijn blij dat het nu mogelijk wordt om de maaltijdchequekaart van Edenred te gebruiken op de Phenix-app. We proberen de strijd tegen verspilling zo toegankelijk mogelijk te maken want hoe meer mensen met ons meedoen, hoe minder er verspild wordt!”