Japanse zoete aardappel

op bezoek in Brusselse patisserieën

 

Van 14 t.e.m 24 maart 2023 – #SatsumaImoBE

JETRO, de Japanse Externe Handelsorganisatie, lanceert van 14 ​ tot en met 24 maart een grote campagne om de heerlijke Japanse zoete aardappel op de Belgische markt ingang te doen vinden. Speciaal hiervoor werkt JETRO samen met de crème de la crème van de Brusselse patisserieën. ​

“Als Schepen van Economische Zaken vind ik dit een fantastisch initiatief. Het evenement zet de ambachtelijke knowhow van onze Brusselse bakkers in de kijker en draagt bij tot hun nationale en internationale uitstraling. De veerkracht, zin voor innovatie en ondernemingsgeest van onze handelaars vormen immers de drijvende kracht achter onze economie”, aldus Fabian Maingain, Schepen van Economische Zaken, Werkgelegenheid, Smart City en Administratieve Vereenvoudiging. Ook hub.brussels, het Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning, steunt het evenement. Het agentschap is verheugd met dit soort initiatieven die Brussel als kosmopolitische hoofdstad in de kijker zetten.

“We zijn blij dat Japan voor Brussel heeft gekozen om dit gastronomische initiatief te lanceren. Met zijn diverse bevolking, zijn kleine omvang en zijn ligging op het kruispunt van Latijnse, Germaanse en Angelsaksische culturen is Brussel de ideale plaats om een nieuw concept in Europa uit te testen. Deze actie helpt ook om de kwaliteit van de Brusselse ambachtelijke culinaire sector in de kijker te zetten”, zegt Isabelle Grippa, CEO van hub.brussels, en verantwoordelijk voor het aantrekken van buitenlandse investeringen in Brussel.

De troeven van Satsuma imo, aka de Japanse zoete aardappel

De look van de zoete aardappel uit Japan – ​ een paarse schil en wit vruchtvlees dat geel wordt bij het koken – verschilt sterk van de oranje knol die wij kennen. De aardappel heeft een smeuïge textuur en is veel minder vezelig dan de Belgische variëteit. Ook bijzonder is dat hij in een omgeving met een stabiele vochtigheidsgraad en temperatuur mag rijpen, wat een mierzoete smaak oplevert. Dankzij die unieke, natuurlijke zoetheid en de lichte kastanjesmaak leent de Japanse zoete aardappel zich dan ook uitstekend voor zoete bereidingen.

Hij is een van de topingrediënten van Japans gebak en wordt puur natuur verorberd of met karamel, in taarten of brood, in de vorm van mousse, yoghurt, ijsjes … De mogelijkheden zijn eindeloos! Dit gezonde voedingsmiddel is rijk aan vezels en vitamine A en C, en heeft bovendien een lage glykemische index. Daarom vervangt deze aardappel in sommige recepten zowel boter als suiker, zonder dat er wordt ingeboet op de smaak. Een health trend die de wind in de zeilen heeft!

“Desserts met groenten zoals rode biet, courgette, pompoen … of op de basis van zoete aardappel winnen aan populariteit. Dankzij deze alternatieven heb je minder boter en suiker nodig en wordt je gebak dus lichter. Anderzijds windt je recept aan smeuïgheid en voedingswaarde, dankzij de vezels, vitamines en mineralen die in de zoete aardappel aanwezig zijn”, aldus Ségolène Chaput, apotheker en voedingsdeskundige

Waar in België staat de Japanse zoete aardappel binnenkort op het menu ?

JETRO maakte een zorgvuldige selectie van een tiental Brusselse patisserieën en stelde hen voor een culinaire uitdaging. De opdracht klinkt als volgt: bedenk een recept op basis van Japanse zoete aardappel en verdeel deze creaties exclusief binnen het eigen etablissement, zodat ook de Belgen dit ingrediënt leren kennen.

Tijdens een actie van 14 tot en met 24 maart 2023 zullen de consumenten in negen handelszaken en 11 etablissementen, verdeeld over de hele hoofdstad, deze lekkernij kunnen proeven. Vervolgens krijgen alle fijnproevers de kans om hun mening te delen via een online enquête. Wat voor JETRO vooral telt, is hoe de Belgen na hun degustatie naar de zoete aardappel uit Japan kijken.

Meer info via ​ : www.satsumaimo.be/nl

De deelnemende patisserieën: Callier (Ukkel) – ​”Crushsweet” Chouconut (Saint-Gilles en Ukkel) – ​”Japanse zoete aardappel, Yuzu en Vanilla Pompana” – Fine (Brussel en Ukkel) – ​”Cheesecake met een Japanse toets” – Forêt Noire (Forest) – ​” Een taartje met zoete aardappel” – Sandrine & Yatto (Sint-Lambrechts-Woluwe) – ​”Amè” – Sasaki (Sint-Pieters-Woluwe) – ​”Satsumaimo by Sasaki” – Tartes du monde (Ukkel) – ​”Sakura” – Van Dender (Schaerbeek) – ​”SoSo, so cool” – Viage Chill (Brussel) – ​”Romige zoete aardappel, nashi peer en zwarte sesam”  – “Satsuma imo” verwerkt in de heerlijkste culinaire lekkernijen ​

De deelnemende patisserieën leggen heel wat verbeelding aan de dag om het verschil te maken en de Japanse zoete aardappel passend in de kijker te zetten. In hun creatie brengen ze de smaken uit het land van rijzende zon wonderwel samen.

Negen Brusselse patisserieën in de kijker

“Deze campagne rondom de Japanse zoete aardappel is de perfecte gelegenheid om de expertise van de nu al wereldberoemde Belgische patissiers nog eens extra te benadrukken”, klinkt het enthousiast bij de heer Takuya Yamazaki, algemeen directeur van JETRO Brussels. “Het smaakverschil tussen de Japanse en Europese zoete aardappel zal de testpersonen waarschijnlijk erg verrassen. We zijn benieuwd naar hun mening over dit ingrediënt van elders, dat in de toekomst misschien ook hier wel zal doorbreken.”

Klanten die feedback geven over het gedegusteerde gebak, nemen op die manier deel aan een wedstrijd van de Japanse Externe Handelsorganisatie. Er zijn meerdere mooie prijzen te winnen : ​ ​Eerste prijs: Atsukan, een Japanse spa-ervaring met massage voor twee in het Jam Hotel – Tweede prijs: een etentje voor twee bij Kamo (Een Michelin ster) – Derde prijs: vier tickets voor de immersieve tentoonstelling « Tokyo Art City » – Vierde prijs : een set van 4 Japanse IRO matcha theeën.

illustraties alexandre bibaut