Levertraan terug op het menu?

Le Pain Quotidien gaat strijd aan tegen vitamine D-tekort met eigentijdse en smakelijke interpretatie. Nieuwe ‘Better Choices’-campagne, met gedurfde lunch als blikvanger, helpt klanten om gezonde keuzes te maken

Le Pain Quotidien maakt  zijn nieuwe menu bekend: mét levertraan, weliswaar in een modern jasje, om zo het vitamine D-tekort van de Belgen te bestrijden. Deze innovatie past in de nieuwe ‘Better Choices’-campagne van het bedrijf, waarbij de menukaart van Le Pain Quotidien wordt afgetoetst aan zes gezondheidscriteria om de nutritionele waarden van elk gerecht te beoordelen. Zo wil Le Pain Quotidien zijn klanten helpen om meer gezonde – en bovendien smakelijke – keuzes te maken.

Met zijn nieuwe ‘Better Choices’-campagne trekt Le Pain Quotidien nog meer de kaart van gezonde gerechten. Daarbij gaat de bakkerij-restaurantgroep geen gedurfde keuzes uit de weg en giet het ingrediënten zoals levertraan in een modern en smakelijk jasje.

“Levertraan was de wat miskende held tegen vitamine D-tekort. Niet de lekkerste, maar zeer effectief, al waren we er als kinderen niet dol op”, herinnert Alain Coumont, stichter en Chief Creative Officer bij Le Pain Quotidien, zich. Hij kreeg als kind zijn dagelijkse lepel en gebruikte deze herinnering om een nieuw gerecht met levertraan (oftewel kabeljauwlever) te creëren.

Voordelen van kabeljauwlever

Dankzij het hoge aandeel vitamine D is kabeljauwlever één van de meest aangewezen voedingsbronnen om een tekort aan vitamine D te bestrijden. En dat is geen overbodige luxe. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van de Belgen de dagelijks aanbevolen dosis vitamine D niet haalt. Vooral het voorjaar is een moeilijke periode, omdat ook UV-stralen helpen om vitamine D aan te maken en de donkere wintermaanden onze broodnodige voorraad vitamine D hebben uitgeput. Lut Van Lierde, voedingsdeskundige en diëtiste bij Le Pain Quotidien: “Vitamine D speelt een belangrijke rol voor onze gezondheid. Het zorgt niet alleen voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden, vitamine D is daarnaast ook cruciaal voor een goede werking van de spieren en een sterk immuunsysteem.”

Dit alles inspireerde Alain Coumont om de Fisherman Lunch te creëren, een gezonde en heerlijke lunch met kabeljauwlever die boordevol vitamine D zit. Maar geen nood voor wie minder avontuurlijk is: de variant met sardienen is even lekker en voedzaam. Le Pain Quotidien kiest daarbij bewust voor duurzame vis en vond al snel een partner in Fish Tales, een bedrijf dat wereldwijd samenwerkt met lokale visserijen die leven én vissen in harmonie met de natuur.

Gezondheid op de eerste plaats

De Fisherman Lunch maakt deel uit van de nieuwe ‘Better Choices’-campagne, waarbij Le Pain Quotidien samenwerkt met voedingsdeskundige Lut Van Lierde om zijn klanten gezonde keuzes aan te bieden. Aan de hand van zes gezondheidscriteria beoordeelt Lut Van Lierde de nutritionele waarden van elk gerecht, waardoor de klanten van Le Pain Quotidien geïnformeerd worden over meer gezonde – en uiteraard smakelijke – opties. Dat kadert in de bredere visie van Le Pain Quotidien om de gezondheid van zijn klanten op de eerste plaats te zetten.

Lut Van Lierde: “We namen de aanbevelingen van het Planetary Health Diet als basis om onze eigen zes gezondheidscriteria op te stellen. Daarbij kijken we onder andere naar een flinke portie groenten en fruit, een merendeel aan plantaardige eiwitten en weinig verzadigde vetten en toegevoegde suikers.”

Annick Van Overstraeten, CEO van Le Pain Quotidien: “Door ons menu wetenschappelijk te analyseren, kunnen we onze klanten ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes. We zijn trots dat al heel wat van onze gerechten 6 op 6 scoren. Gerechten die 5 of 6 scoren worden op onze menukaart vanaf nu ook aangeduid met een symbool, zodat onze klanten bewuste keuzes kunnen maken. Wie voor de gezondere optie gaat, krijgt ook meer Tartine Club-punten. Zo willen we ons steentje bijdragen aan de gezondheid van onze klanten.”

Nieuw gekiemd roggebrood

Als onderdeel van deze ‘Better Choices’-campagne lanceert Le Pain Quotidien een reeks nieuwigheden, zoals zijn eerste gekiemde roggebrood. Dit nieuwe brood zit niet alleen boordevol vezels, het kiemproces zorgt er ook voor dat er meer voedingsstoffen vrijkomen die gemakkelijk opgenomen worden en dus een positief effect hebben op de gezondheid. Alain Coumont: “Met de introductie van ons nieuwe gekiemde roggebrood gaan we verder op het elan om onze klanten voedzame broden aan te bieden, gaande van een klassiek wit brood tot het cannabisbrood.”

Le Pain Quotidien (Frans voor «het dagelijkse brood») is een bakkerij-restaurantgroep opgericht in Brussel in 1990 door Alain Coumont. Als jonge chef-kok was Coumont ontevreden over de kwaliteit van het brood dat in Brussel beschikbaar was, en zo begon hij zijn eigen biologisch zuurdesembrood te maken met slechts 4 ingrediënten: water, bloem, zout en tijd. Vanaf het begin vind je bij Le Pain Quotidien natuurlijke en biologische ingrediënten en veel innovatieve projecten om de impact op het milieu te verminderen, CEO Annick Van Overstraeten zet deze missie verder. Le Pain Quotidien heeft nu meer dan 200 winkels in 21 landen op 3 continenten.