Voor de Argentijnse chef van Italiaanse oorsprong Mauro Colagreco staat zijn herkomst centraal in zijn creativiteit. Zijn poëtische en tegelijk authentieke keuken wordt in verschillende internationale klassementen geroemd. Het gaat om een combinatie van mediterrane smaken en ingrediënten uit zijn geboorteland Argentinië. Amarant, saffraan en chiazaden zijn maar enkele van de smaken die de chef zijn gasten voorschotelt. Via zijn creaties deelt Mauro zijn liefde voor streekproducten, gastronomie en onverwachte ontmoetingen,…
Sinds 2006 staat hij achter het fornuis van Le Mirazur in Menton. Hij werd meermaals bekroond door de Gault & Millau Gids: ‘Ontdekking van het jaar’ in 2007 en ‘Chef van het jaar’ in 2009. De Michelingids kende hem 2 sterren toe en Le Mirazur eindigde op de 3de plaats in de rangschikking van ’s werelds 50 beste restaurants uit 2018. Mauro Colagreco maakt sinds 2016 deel uit van de jury bij het televisieprogramma Top Chef (Italië).
Een chef van hier en elders
Mauro Colagreco studeerde economische wetenschappen vóór hij zich op 20-jarige leeftijd inschreef aan de koksschool van Buenos Aires. Na hotelstudies in Argentinië en Frankrijk ging Mauro Colagreco van 2002 tot 2003 werken bij Bernard Loiseau. Hij verfijnde zijn vakkennis verder bij een aantal gerenommeerde Franse chefs als: Alain Passard, Alain Ducasse en Guy Martin.
De chef aan het woord
« Ik ben dol op de Japanse cultuur. Ik was al enkele keren in het land te gast en kon er de plaatselijke tradities, producten, geuren en knowhow ontdekken. Vandaag krijg ik de kans om met Sushi Shop samen te werken en me uit te leven in een waaier van gerechten die door mijn herkomst en mijn banden met de Middellandse Zee werden geïnspireerd. In mijn restaurant Le Mirazur laat ik me door diezelfde invloeden leiden.
Mijn creaties worden rechtstreeks beïnvloed door mijn leefwereld. Ze vertegenwoordigen zowel mijn herkomst als mijn mediterraan speelterrein op basis van producten die me dierbaar zijn. Saffraan en eetbare bloemen die ik in mijn tuin kweek, krijgen in mijn keuken een centrale plaats. Ze zorgen voor kleur, vrolijkheid en onverwachte smaakdimensies. Mijn moeder verwerkte altijd amarantzaad en chiazaden in haar gerechten. Die ingrediënten zijn een knipoog naar herinneringen uit mijn kindertijd, aan de maaltijden in familiekring. »
De nieuwe kaart voor 2019 ‘ op het kruispunt van culturen’ wordt in januari 2019 gelanceerd in alle vestigingen van Sushi Shop in Frankrijk en internationaal.
Creaties op het kruispunt van culturen:
California van dorade, gerookte haringmousseline: Dorade, Mayonaise gerookte haring, Gepofte amarant, Bernagiebloem
« Ik hou vooral van de rokerige noten van haring die, vermengd met de textuur van gepofte amarant, deze rol een krachtig karakter geven. »
Yellowtail sushi gemarineerd met saffraan en bloemenweelde : Seriola lalandi, Saffraanolie, Saffraanmayonaise, Blaadjes van goudsbloem, rozen en korenbloem
« Ik hou van het idee om bloemen te integreren in deze sushi waar de subtiliteit van saffraan de complexiteit van de smaak versterkt. »
California met zalm, kalebaswasabi en chiazaadjes: Zalm, Wasabi van kalebas, Chiazaadjes, Dille, Sinaasappelzeste
« In deze rol gaan de smaken en texturen van pompoenwasabi en chia zaden perfect samen met zalm » van culturen
Ceviche van dorade en Leche de Tigre met mango : Zeebrasem, Stukjes Mango, Granaatappel, Rode Ui, Munt, Koriander, Limoen, Groene Peper, Leche Mangosau
« Ceviche doet me denken aan mijn Zuid-Amerikaanse roots, een fris gerecht versterkt door de zoetheid en smaak van mango. »
Sushi Shop is de Europese leider in het creëren en leveren van sushi. Het merk werd in 1998 opgericht door twee Franse ondernemers, Grégory Marciano en Hervé Louis. Sinds de komst van zijn derde manager, Adrien de Schompré, in 2006 is Sushi Shop verder gegroeid als franchise. Begin 2018 telde het merk 87 verkooppunten in Frankrijk en 44 in het buitenland, in totaal goed voor 12 landen (Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten).
Alle shops bieden een ruim assortiment Japans en Californisch geïnspireerde sushi: sushi, maki, california, spring, sashimi, tartaar enz. In zijn continue zoektocht naar creativiteit en innovatie werd het merk vooral bekend door zijn samenwerking met gerenommeerde chefs zoals Cyril Lignac (2011), Jean-François Piège (2012), Thierry Marx (2013), Joël Robuchon (2014), Kei Kobayashi (2017) en Anne-Sophie Pic (2018). Tegelijk komt Sushi Shop ook artistiek uit de hoek, via partnerships met bekende artiesten (KENZO, Lenny Kravitz, Kate Moss, Craig & Karl, Scott Campbell) en jonge designers of illustrators (Fernando Togni, Chris Labrooy, Tyrsa, PaperMint, Maison Sarah Lavoine).