Het mooie weer, de barbecuesfeer, de zomerkampen en het recent herontdekte kookplezier bij talrijke gezinnen : meer is er niet nodig om Johan & Peter Noyen, zaakvoerders van het gelijknamige bedrijf, gunstig te stemmen. De kleinzonen van Julien Noyen, de in de jaren ‘20 van de vorige eeuw meest gereputeerde slager van Gent en omstreken met de Boucherie du Nord in de Noordstraat, weten dat hun ambachtelijke recepten en producten immers steeds meer in de smaak vallen bij de lokale consumenten. “Eerlijk smaakt heerlijk”, bevestigt Johan Noyen. “Steeds meer mensen zijn op zoek naar betrouwbare merken, en authentieke recepten, gemaakt met respect voor de mensen, de dieren en het milieu en dat alles voor een eerlijke prijs. En dat is volledig terecht”, beklemtonen de bedrijfsleiders en slagerszonen.
Loyaal rijmt met lokaal
Tegelijk heeft de COVID19-crisis ongetwijfeld een weerslag gehad op het consumptiepatroon van zowel gezinnen als individuen. “33% wil liefst rechtstreeks aankopen bij de producent” citeert Johan Noyen uit een onderzoek van het vakblad Gondola. De Gentse ondernemer van het in Evergem gevestigde bedrijf ziet in deze cijfers een nood aan vertrouwen, zeker in de huidige onzekere context.
Lokaal is naar Noyen-termen dan ook allesbehalve een loze belofte: de varkens worden gekweekt in Zwalm, de keten wordt vandaar uit bewust zo kort mogelijk gehouden om de eindproducten vanuit Evergem te leveren aan de slagers en aan de (groot)-distributie. Bovendien haalt Noyen bijna al zijn ingrediënten die in de bereidingen worden gebruikt, van het brood tot de eieren of ajuinen, binnen een straal van 75 kilometer rond het atelier in Evergem.
Mens én dier centraal
Mieke Verniest van de Zwalmbeekhoeve, uitverkozen tot Schoonste Boerin van Vlaanderen in 2016, is de eerste om Johan Noyen bij te treden. De afgelopen maanden zag ze de vraag naar haar varkensvlees nog stijgen en ziet ze hierin een erkenning voor haar aanpak die het welzijn van mens én dier centraal stelt. Noyen doet er alles aan om de varkens in de best mogelijke omstandigheden te laten opgroeien. Zo wordt ook voorzien in de productie van eigen voeder (tarwe, maïs, winterbonen) voor de varkens. De gewassen worden door Luc, de man van Mieke, op de boerderij gekweekt.
Korte keten duurt het langst
“Ook dit maakt deel uit van een korte keten-filosofie” verduidelijkt Johan Noyen. Samen met een energieverbruik dat voor 35% hernieuwbaar is en eigen watervoorziening, past Noyen overal de principes van de korte keten toe. En voor Johan Noyen mag de lokale consument best wat veeleisender zijn op dat vlak. “Wij tonen aan dat lokaal produceren perfect kan, maar toch zijn wij wat charcuterie betreft de enige echte lokale speler. Nochtans is de korte keten de beste manier om ervoor te zorgen dat iedereen zijn boterham deftig kan verdienen en dat ook de consument een eerlijke prijs betaalt”.
Ambacht met toekomst
Het ambachtelijke karakter en de beproefde recepten zijn in ieder product van Noyen terug te vinden. Dit wil niet zeggen dat het bedrijf is blijven stilstaan. Integendeel, het innovatieteam is dagdagelijks bezig met de ontwikkeling van producten die nauwer aansluiten bij veranderende consumptiepatronen: zo wordt deze zomer de bolognaisesaus gelanceerd (ideaal voor de zomerkampen), maar ook de rillettes (voor tapas en aperitieven) zonder natuurlijk het ruime assortiment zwarte en witte pensen en minibarbecue-worstjes te vergeten. “Ook dit brengt ons steeds dichter bij de eindconsument”, concludeert Johan Noyen, voor wie het slagersberoep ongetwijfeld nog een mooie toekomst tegemoet gaat. “Maaltijdboxen, de Buurderij, foodbags, online verkoop, vending machines, steeds meer initiatieven zien het daglicht om de consument een zo vlot mogelijke bediening en bevoorrading te verzekeren. Dat is zeer goed nieuws, zolang de kwaliteit blijft primeren. En daar zorgen WIJ voor”. www.noyen.be