Royal Belgian Caviar

WIST JE DAT…. KAVIAAR KAN VLIEGEN ?

Royal Belgian Caviar moedigt horeca en consumenten aan om voorrang te geven aan lokale kwaliteit en innovatie, ook voor luxeproducten en ook tijdens de feestdagen

Lokale luxeproducten maken OOK het verschil

Verantwoord consumeren. Het principe geraakte ondertussen wel stevig ingeburgerd bij veel Belgen die graag de voorkeur geven aan producten van eigen bodem en die zo bijdragen aan een verlaagde ecologische voetafdruk. Tijdens de feestdagen en wanneer consumenten op zoek gaan naar luxeproducten die ze slechts sporadisch bestellen, durven zij echter nog van deze goede voornemens afwijken.

100% Belgisch en lokaal kaviaar voor het eindejaar

Royal Belgian Caviar, de enige Belgische producent van kaviaar, die overigens 100% Belgisch en lokaal wordt gekweekt, breekt een lans voor de voorkeur voor lokale luxeproducten, zeker als ze de kwaliteit van de buitenlandse concurrentie evenaren of overtreffen. “Met onze ruime expertise als gastronomisch land en passie voor innovatie in fijne voeding van de allerbeste kwaliteit, moeten wij zeker niet onderdoen voor producten die van verre oorden komen, integendeel”, bevestigt Cédric Paquet, Commercial manager van Joosen-Luyckx Aqua Bio, het bedrijf achter het merk Royal Belgian Caviar.

Toprestaurants maken juiste keuze

“Het idee was te mooi om het niet te wagen” geeft Cedric Paquet met een brede glimlach toe. Toen hij op bezoek ging bij Hert, het nieuwe gastronomische restaurant gelegen op 72 meter hoogte, helemaal bovenaan de Turnovatoren, nam hij de uitdaging aan om de allereerste levering van Royal Belgian Caviar via een drone te laten gebeuren. “Toegegeven, het was een beetje wishfull thinking, maar innovatie maakte altijd al deel uit van ons DNA. En wanneer een topchef als Alex Verhoeven onze Belgische kaviaar verkiest, vieren wij dit graag op een originele manier”. Het splinternieuwe restaurant in hartje Turnhout werd voorafgegaan door talrijke sterrenchefs die resoluut kozen voor de kaviaar van het Belgische keurmerk : Gert De Mangeleer, Roger Van Damme, Bert Meewis, Nick Bril en vele anderen leerden het Belgische “zwarte goud” snel waarderen en zetten het sindsdien ook steevast op hun kaart.

Kwaliteit en innovatie lonen

Royal Belgian Caviar mag dan wel lokaal sterk verankerd zijn met activiteiten verspreid over twee sites in Turnhout en Moeskroen, het Belgische kwaliteitsmerk blijft ook in het buitenland sterk groeien. “In 2002, het allereerste productiejaar, bereikten wij 150kg. In 2017 haalden wij net geen 4 ton productie, in 2018 bereikten wij de kaap van de 5 ton, eind 2019 zal dit net geen 6 ton zijn”, bevestigt Cédric. De Belgische kaviaar uit Turnhout dankt zijn opmars dan ook gedeeltelijk aan de steeds grotere belangstelling van afzetmarkten als Singapore, Zuid-Korea en Japan, landen die vis van topkwaliteit bijzonder weten te appreciëren.

Steurvlees

Het succesverhaal van Royal Belgian Caviar neemt ondertussen ook een nieuwe wending met de commercialisering van steurvlees. “Wij ijveren uiteraard voor zo weinig mogelijk verspilling. En de zorg waarmee wij onze steuren kweken, wordt beloond door steurvlees van uitmuntende kwaliteit die de wereldtop van de gastronomie, zoals restaurant 108CPH (onderdeel van de Noma groep) en de opkomende revelatie Alchemist, beide gelegen in Kopenhagen, steeds beter weten te appreciëren”. De Belgische consument zal heel binnenkort ook kunnen genieten van dit nog onbekend product van Royal Belgian Caviar.

Joosen-Luyckx, van Turnhoutse molenaar tot internationaal erkende steurkweker

Het 100-jarige verhaal van het Turnhoutse veevoedersbedrijf en bloemmolenaar Joosen-Luyckx leest als een van de beste hoofdstukken uit de recente Belgische culinaire geschiedenis. Joosen-Luyckx, bedenker en eigenaar van Royal Belgian Caviar, startte zijn activiteiten als molenaar aan het eind van de jaren twintig. Na de oorlog startte de Kempense firma ook met de ontwikkeling van dierenvoeder. Toen eind jaren ’80 in Europa de belangstelling voor siervissen zoals de Japanse Koi en siervijvers begon te groeien, richtte Joosen-Luyckx Aqua-Bio op, een tak van de onderneming die zich vanaf dan zou toespitsen op de productie van hoogwaardig visvoeder en zo een opkomende nichemarkt binnentrad. Joosen-Luyckx Aqua Bio begon in de jaren ‘80 aan de ontwikkeling van hoogwaardig steurvoer en kwam heel snel in contact met verschillende, over Europa verspreide, steurkwekerijen. Veel steurkwekerijen kampten in die periode met een “larvenprobleem”. In het larvenstadium gedragen de larven van een steur zich als veelvraten die niet weten wanneer ze moeten stoppen met eten. Ze kunnen zich letterlijk “dood eten”. In een natuurlijke (wilde) omgeving is voedsel schaars, larven gaan dus voortdurend op zoek naar eten. In kweekomstandigheden krijgen ze voedsel gemakkelijk en in overvloed. Het wordt voor de larven verleidelijk om zich propvol te vreten met alle gevolgen aandien.

Steurkwekijeren beschikten in die periode niet over een aangepast dieet en kampten dus met heel wat problemen om larven in leven te houden. In die periode ontwikkelde AQUA BIO onder leiding van algemeen Directeur Willy Verdonck (Dr. in aquacultuur en nutritionist) een specifiek dieet waardoor het hoog sterftegeval van de larven drastisch werd teruggeschroefd. Deze uitvinding vormde een belangrijke eerste mijlpaal in de internationale ontwikkeling van het bedrijf.

De nutritionele expertise van het bedrijf bracht succesvolle resultaten tot stand. Begin jaren ’90 besliste Aqua-Bio eigen steuren te kweken en een eigen broedstock aan te maken. Het beoogde doel was in de eerste plaats om dankzij een eigen kweek de steurvoeding verder te perfectioneren, namelijk door steurvoeding te creëren die exact hetzelfde is als het natuurlijk nutritioneel dieet van de steur in het wild.

De kwaliteit van de kaviaar hangt immers enorm af van het nutritionele dieet van de steur. Het respecteren van het natuurlijk dieet is dan ook van doorslaggevend belang. Tegelijkertijd vatte het bedrijf het plan op om met de eigen steurkweek en broedstock ook een eigen kaviaarproductie te ontwikkelen.

Met het nodige geduld en een continu streven naar optimale kwaliteit, slaagde het bedrijf er in 2002 voor de allereerste keer in Belgische kaviaar op de Belgische markt te brengen. De jaarlijkse productie van +/-150kg was in die periode nog beperkt, maar kon wel op de nodige mediabelangstelling rekenen. Eind 2019 is Royal Belgian Caviar uitgegroeid tot een internationaal erkend en geprezen kaviaarmerk, zowel voor de kwaliteit van zijn producten als voor zijn verantwoorde, duurzame en natuurlijke productie.