The Wine Rendez-Vous

Een niet te missen jaarlijks evenement… Deze derde editie bevestigt de dynamiek van deze innovatieve groep coöperatieve bedrijven die hun eigen exportbeurs organiseren. Op 6 en 7 november 2023 organiseerden 20 Maisons de Vignerons, verenigd door hun coöperatieve geest en erkend als referentiepunten in hun productieregio’s, The Wine Rendez-Vous op een uitzonderlijke locatie, het dak van het Pullman Paris Tour Eiffel.

Een 20-tal Europese landen waren vertegenwoordigd, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar ook Finland, Noorwegen, Denemarken, Zweden, België, Nederland, Italië, Ierland en Zwitserland. Er waren ook vertegenwoordigers uit landen zo ver weg als Oost-Europa, de VS, Canada, Brazilië, Kameroen, Korea, Taiwan, Japan en Zuid-Korea.

Meer dan 140 kopers registreerden zich, tegenover 100 vorig jaar, met meer dan 40% nieuwe deelnemers, ook al waren sommigen op het laatste moment verhinderd.

Een professionele en gezellige show: de goed afgestelde ruimte en het tijdschema dat over twee dagen was verdeeld, gaven bezoekers de kans om in de kortst mogelijke tijd toegang te krijgen tot de belangrijkste producenten en om nieuwe partnerschappen aan te gaan.

De eerste dag eindigde om 22.00 uur, na een mixologiesessie met originele cocktails gemaakt met wijnen van de deelnemende wijnhuizen. Op dinsdag leidde Kristy Paris, hoofd Global Partnerships bij Vivino, een conferentie/debat over ontwikkelingen op de internationale markt. Dit is een gelegenheid om te discussiëren over hun rol in het helpen van producenten en distributeurs om met deze veranderingen om te gaan.

De mening van de wijnmakerijen:

Philippe Tolleret, voorzitter van de UNSCV en algemeen directeur van Marrenon: Wij zijn een groep deskundige coöperatieve bedrijven die ambitieuze commerciële strategieën ontwikkelen en waarvan de wijnen het vlaggenschip van de Franse wijnbouw vormen. Als grote producenten zijn we hier samen om onze producten voor te stellen, die een weerspiegeling zijn van hun grondgebied in termen van productie in de meeste wijnbouwgebieden van Frankrijk.

In de wijnwereld van vandaag is authenticiteit het sleutelwoord. Consumententrends evolueren en consumenten zijn op zoek naar wijnen met een geschiedenis. En bij de bedrijven die wij vertegenwoordigen, vertellen de wijnen het verhaal van de rijkdom van het land en de mensen erachter. Een van onze argumenten is om wijnen van topkwaliteit te creëren en tegelijkertijd deze waarden te beschermen, om zo tegemoet te komen aan de wensen van de hedendaagse consument.

Pierre Cohen, hoofd van het organisatiecomité van The Wine Rendez-Vous en Managing Director van Cellier des Princes: “Deze derde editie bevestigt de interesse van internationale kopers. Het is de eerste beurs in Frankrijk die in staat is om de belangrijkste producentengroepen samen te brengen, belangrijke spelers op de markt in hun regio of appellatie.

De beste coöperaties van Frankrijk zijn aanwezig en de vriendelijke, menselijke sfeer is van onschatbare waarde voor kopers, omdat het hen toegang biedt tot de markt en zijn contacten, maar ook de mogelijkheid om een groot aantal Franse appellations te proeven, vertegenwoordigd door de toonaangevende wijnhuizen in hun regio.

De locatie is uitzonderlijk en de datum biedt de kans om meer informatie met gasten te delen. De eerste twee edities werden eind september gehouden, net na de oogst. Dit jaar werd het evenement echter begin november gehouden, zodat we de nieuwe jaargangen van sommige wijnen al kunnen proeven en een duidelijker beeld krijgen van de marktprijzen voor het komende jaar.

Een woordje van de kopers

Sommigen zijn hier al eerder geweest, anderen voor de eerste keer, maar allemaal hebben ze de kans om verschillende producenten te ontmoeten enorm gewaardeerd. Ze waren overtuigd door de kwaliteit van de wijnen en de omvang en het formaat van de show.

Guillaume Owczarczak, Intermarché (België): “Vier vertegenwoordigers van de keten maakten de reis om verschillende leveranciers te ontmoeten, in een vriendelijke omgeving, met een grote verscheidenheid aan proeverijen. Het was een gelegenheid om ideeën uit te wisselen en nieuwe wijnen, wijnhuizen waar we al mee werken en nieuwe wijnhuizen te ontdekken”.

Rudi Vogl, Edeka Vogl (Duitsland): “Uitgenodigd maar niet in staat om de vorige edities bij te wonen vanwege het grote aantal beurzen, waardeer ik de uitstekende locatie van deze beurs en de kans om nieuwe producten en nieuwe wijnhuizen te proeven en te ontdekken. Mijn collega (en vertaalster!) Lena benadrukt het feit dat veel van de vertegenwoordigers van de wijnhuizen Duits spreken, wat het volgens haar makkelijker maakt om met hen in contact te komen.

Jochen Sammüller, Schenk (Duitsland): “Ik kom hier al sinds de eerste keer en ik ben erg gevleid en geïnteresseerd om deze grote coöperaties samen op één plek te zien. Het is belangrijk om dicht bij je partners te blijven en naar oplossingen te zoeken, aangezien de Duitse markt wordt beïnvloed door inflatie, en tegelijkertijd nieuwe contacten te leggen. Ik ben onder de indruk van het wijnjaar 2023 – ik vind de witte en roséwijnen uitzonderlijk