De perfecte manier om ouders te helpen en kinderen te motiveren om groentjes te eten – Een magisch universum dat opvalt in de rayons.
Groenten zijn gezond, dat weet iedereen. Slechts 5% van de Belgische bevolking eet echter de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit, 550 gram[1]. Nog alarmerender is dat kinderen en jongeren onderaan deze ranglijst staan. In de groep van 6 tot 17 jaar eet bijna geen enkel kind voldoende groenten en fruit. Kinderen tussen 6 en 13 jaar eten gemiddeld 100g groenten, terwijl de aanbevolen hoeveelheid 250 tot 300g is. Het is dus geen eenvoudige opgave om kinderen van groenten te leren houden. Delhaize merkte echter dat het met een vleugje magie en een beetje verbeelding mogelijk was om kinderen zin in groenten te doen krijgen. Om de ouders te helpen in deze dagelijkse strijd, besloot Delhaize haar ‘tovergroentjes’ opnieuw in te schakelen met een totaal vernieuwend concept: de tovergroentjes staan oog in oog met de kindjes en hun verhalen! Kers op de taart, deze verhalen zullen verteld worden door bekende Belgen.
Dit initiatief past perfect in de huidige strategie van Delhaize ‘Mee met ‘t leven’. Delhaize bewijst dat ze haar klanten bijstaat en een antwoord biedt op de dagelijkse uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden, met als resultaat eenvoudige oplossingen die het leven gemakkelijker maken.
Vorig jaar waren de ‘tovergroentjes’ een groot succes bij het jonge publiek van Delhaize. Kinderen bleken liever groenten te eten als die een leuke naam kregen. Met een vleugje humor en een levendige fantasie heeft Delhaize de naam van bepaalde groenten veranderd in een ‘tovernaam’. In het voorjaar van 2018 verschenen er plots ‘vliegende raketten’, ‘drakentanden’ en vele andere ‘tovergroentjes’ in de rekken van de Delhaize-supermarkten. En dit tot vreugde van de kinderen. De ‘tovergroentjes’ hadden zo’n succes op de bordjes van de kinderen dat het verkoopvolume van groenten in deze periode verdubbelde.
Ontdekking van de luisteravonturen van de tovergroentjes
De kinderen stonden dus zeker open voor de ‘tovergroentjes’. Dus besloot Delhaize om ze opnieuw in te schakelen! Na het inspireren van kinderen met tovernamen, wil Delhaize met het universum en de fantastische verhalen van de “tovergroentjes” een evenwichtig voedingspatroon promoten bij de kleinsten. Delhaize nodigt haar klanten en hun kinderen uit om de avonturen van Max op de vreemde planeet Vegetalia te komen ontdekken, een wereld waar volgens de legende de ‘tovergroentjes’ zouden groeien. Vanaf 2 mei 2019 kunnen klanten elke week naar de audio-avonturen van Max luisteren. In elke aflevering zal de held geconfronteerd worden met een nieuwe uitdaging en verrassende ontmoetingen met de wezens van deze mysterieuze planeet. Er zijn zes afleveringen van de avonturen van Max en de ‘tovergroentjes’, dus mis de uitzendingen niet: 02/05 – Op weg met de Oranje Raket – 09/05 – De Schatkistjes van Prinses Groupie – 09/05 – De Grot van de Vuurkomeet – 23/05 – De Elfenfrisbees van de 11 Elfen – 30/05 – De Betoverde Heksenketel – 06/06 – De Orde van de Trollenknots
Bekende Belgen schieten te hulp
Om dit avontuur tot leven te brengen, deed Delhaize een beroep op verschillende bekende Belgen. Zij speelden het spel mee en gaven met verve gestalte aan de verschillende personages van Max en de ‘Tovergroentjes’. We kunnende stemmen van Ben Segers, Nico Sturm, Pieter Embrechts, Beau Coppens en ook Koen Van Impe (schrijver van de verhalen) herkennen voor de Nederlandstalige casting en die van Charlie Dupont, Sandrine Henry, Stéphanie Van Vyve, Philippe Drecq, Olivier Massart en Emile Salamone aan de Franstalige kant.
Deze onuitgegeven audioverhalen zullen vanaf de releasedatum beschikbaar zijn op de volgende digitale platforms: Spotify, YouTube, Apple Podcasts en Deezer.
De ‘Tovergroentjes’ worden in hun blootje gezet
Duurzaamheid is ook een prioriteit bij Delhaize waarmee zoveel mogelijk rekening gehouden wordt in onze acties. Om ecologische redenen zal het merendeel van de “tovergroentjes” dus in bulk worden aangeboden in de Delhaize-supermarkten. Je zult ze zeker herkennen: de magische namen zullen vóór de producten in kwestie staan om de betovering uit te breiden naar de winkels. De kinderen kunnen ook de verhalen van hun favoriete tovergroenten terugvinden door middel van tekeningen die in de winkel hangen. En om beste tovergroentjes eter van de wereld te worden, voorziet Delhaize een poster met stickers. Elke keer wanneer het kindje een tovergroente eet, wordt de poster aangevuld met een sticker.
Delhaize voorziet wekelijks interessante kortingen om ook de ouders financieel een boost te geven. Zo zal de tovergroente die centraal staat in het audioverhaal van de week een promotie krijgen van -20% tot 1+1 tijdens deze periode.
Gezondheid staat centraal bij Delhaize
Delhaize is voortdurend op zoek naar inventieve methodes om haar klanten en hun kinderen aan te moedigen om gezonder te eten. Om oplossingen te vinden, hebben we uiteraard de mening van de klanten van Delhaize gevraagd. In januari 2018 ontwikkelde Delhaize het concept van ‘de rode tafel’, een interactief discussieplatform dat de uitdagingen van de klanten op het gebied van voeding wil verzamelen. Sindsdien heeft Delhaize heel wat innovaties geïntroduceerd op het vlak van evenwichtige voeding. Zo werd met de Suikerontduikers de hoeveelheid suiker in veel producten verlaagd. Ook de GoodCook-workshops in scholen helpen kinderen op een ontspannen manier kennis te maken met gezond eten en seizoensproducten. De Vitaminis-actie, die twee jaar op rij is gehouden en zeer populair was bij kinderen, laat hen toe om op een leuke manier kennis te maken met groenten en fruit. Delhaize wil kinderen blijven aanmoedigen om gezond te eten. Jong geleerd is immers oud gedaan.