Het Belgische zuivelmerk Joyvalle® en Too Good To Go, de gratis app tegen voedselverspilling, slaan de handen in elkaar om de verspilling van zuivel tegen te gaan. Het “kijk, ruik, proef”-pictogram op de verpakking moet ervoor zorgen dat mensen eerst hun zintuigen gebruiken alvorens ze een product in de vuilnisbak gooien.
Pienter pictogram sensibiliseert consument
Je kent het wel: een fles melk die vanachter in de voorraadkast vergeten wordt en vervolgens ongeopend bij het afval belandt. Door zuivel altijd op de juiste manier te bewaren en je zintuigen te gebruiken is er veel winst te behalen. Winst in jouw portemonnee én winst voor onze planeet. Met de intrede van het “kijk, ruik, proef”-pictogram van Too Good To Go op verpakkingen wordt opnieuw een grote stap in de goede richting gezet voor Belgische consumenten.
Joyvalle® staat garant voor Belgische AA-kwaliteitsmelk. Om te zorgen dat deze kwaliteit maximaal behouden blijft, gebruiken wij de formulering “tenminste houdbaar tot”. Om de consument te sensibiliseren dat de melk daarna ook nog houdbaar kan zijn, slaat Joyvalle® nu de handen in elkaar met Too Good To Go door het “kijk, ruik, proef”-pictogram op alle verpakkingen naast de datum te vermelden.
Verschil tussen ‘ten minste houdbaar’ en ‘te gebruiken tot’
Een gemiddeld Vlaams gezin gooit elk jaar 8 procent van het gekochte voedsel in de vuilnisbak, goed voor 88 kilogram afval. In totaal gaat het om 240.000 ton voedsel dat in Vlaanderen elk jaar in de vuilbak belandt. Eén van de oorzaken hiervan is dat 75% van de Belgen tot voor kort het verschil niet kende tussen “ten minste houdbaar tot” en “te gebruiken tot”. Voor alle duidelijkheid: “Ten minste houdbaar tot” garandeert maximale kwaliteit van het product, terwijl een “te gebruiken tot”-datum de voedselveiligheid garandeert.
Het pientere pictogram is een volgende stap om de Belgische consument een betere leerling te maken. De gezamenlijke boodschap van Too Good To Go en Joyvalle is dan ook kristalhelder: gebruik je zintuigen alvorens voedsel in de vuilbak gooit. “Het kijk, ruik, proef”-pictogram herinnert eraan dat het product vaak nog goed is na het verstrijken van de datum.
Samenwerking Joyvalle en Too Good To Go
Karen Van der Perre, brand lead Joyvalle®, is trots dat FrieslandCampina de handen in elkaar slaat met Too Good To Go: “Verpakkingen houden onze zuivelproducten veilig en vers. Ze zorgen ervoor dat producten langer houdbaar blijven. Bij FrieslandCampina dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel en voedselverspilling beperken is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom helpen we graag consumenten sensibiliseren met het “kijk, ruik, proef”-pictogram op onze verpakkingen.”
Franco Prontera, Country Manager van Too Good To Go België, juicht de samenwerking met zuivelspeler FrieslandCampina toe: “We zijn erg tevreden dat FrieslandCampina onze missie steunt om voedselverspilling zoveel mogelijk uit de wereld te helpen. Het sensibiliseren van consumenten is daar een erg belangrijke factor in. Zeker ook qua zuivel. Wist je bijvoorbeeld dat melk lang na datum nog perfect te drinken is? Samenwerkingen zoals deze kunnen de sensibilisering van de consumenten enerzijds en het directe impact op de voedselverspilling anderzijds, alleen maar ten goede komen.”
Samen op kamp
Ook dit jaar gaat Joyvalle® mee op kamp en steunt het kampen van jeugdverenigingen met haar iconische spaaractie. Je kan je favoriete vereniging deze zomer op kamp sturen met gratis Joyvalle® melk door de actieflapjes van de melkbrikken te verzamelen. Per 10 actieflapjes krijgt je favoriete jeugdvereniging gratis één liter melk. Ook op die actieverpakkingen pronkt het pictogram van Too Good To Go. Voor meer informatie: www.joyvalle.be.