De kip van weleer, een nieuwe kwaliteitsketen Carrefour met blockchain

  • Kip gekweekt met toegang tot een buitenterrein in de Belgische Ardennen – • 100% plantaardige voeding, gegarandeerd zonder gmo’s – • Volledige traceerbaarheid gegarandeerd dankzij de blockchain.

Als onderdeel van Act for Food zet Carrefour zich in voor de voedseltransitie door concrete acties voor te stellen om beter te eten. Via de producten van de Kwaliteitsketen Carrefour voldoet Carrefour aan de verwachtingen van de consument en haar toewijding om authentieke en kwaliteitsproducten aan hun klanten aan te bieden tegen een eerlijke prijs.

De voorkeur geven aan Belgische afkomst! De Kip van Weleer Kwaliteitsketen Carrefour is 100% gegarandeerd Belgisch: geboren, opgegroeid en getransformeerd in België. Alle partners in de sector bevinden zich in België binnen een straal van maximaal 150 km: de broedplaats van de kuikens, de molen die het voedsel produceert en de kwekers geselecteerd door Carrefour. De dieren zijn opgegroeid met toegang tot een buitenterrein, krijgen 100% plantaardig voedsel en zijn gegarandeerd vrij van gmo’s. De kip van Weleer wordt zonder antibiotica kuur gekweekt. Dit is één van de Carrefour engagementen Act for Food.

Totale traceerbaarheid gegarandeerd door de blockchain

Carrefour streeft ernaar de traceerbaarheid van de producten van de Kwaliteitsketen Carrefour te waarborgen. Dit is het geval met de Kip van Weleer. De QR-code op de verpakking kan worden gescand door de klant, die snel de informatie te weten komt over het product (merk, houdbaarheidsdatum, wijze van bewaring), de incubatie (datum, broederij, datum van doorgang naar de kwekerij), het kweken (voeder, kweker, locatie), de slachting (datum, locatie) en de opslag/verkoop (leverdatum, magazijn).

De Kip van Weleer wordt aangeboden in 9 referenties: hele kip, stukken (filet, in blokjes gesneden filet, dijen, vleugels en drumsticks) en verwerkt (gehakt, chipolata en hamburger). Elk van deze referenties wordt geïdentificeerd als Kwaliteitsketen Carrefour en beschikt over een QR-code die de klant via zijn smartphone kan scannen. Dit gamma zal beschikbaar zijn in de Hypermarkten Carrefour, Carrefour Market en Express.

Het label van de Kwaliteitsketen Carrefour belicht 3 belangrijke principes: Het respect voor de klant door kwaliteit te bieden tegen een betaalbare prijs; Het respect voor de producent door een duurzaam partnerschap; Het respect voor dieren en het milieu, dankzij zeer strikte normen.

Op deze manier creëert Carrefour waarde voor de hele keten, biedt een duurzaam alternatief en kwaliteit voor de pluimveesector en vecht tegen de devaluatie van landbouwproducten.