Michelin stelt met veel plezier editie 2019 van de MICHELIN gids Nederland voor. Dit jaar wordt opnieuw aangetoond hoe groot het culinaire potentieel er wel is. Gerenommeerde koks en jonge talenten maken de hoge verwachtingen helemaal waar. Met twee nieuwe tweesterrenrestaurants en maar liefst twaalf nieuwe sterren kunnen we editie 2019 inlijsten. Nederland telt vandaag 110 sterrenzaken.
De chefs van de drie restaurants met 3-sterren, zijn en blijven stuwende krachten achter de ontwikkeling van de Nederlandse gastronomie. Jonnie BOER van De Librije in Zwolle, Jannis BREVET van Inter Scaldes in Kruiningen en Jacob Jan BOERMA van De Leest in Vaassen nemen met verve hun rol op als inspirator van de nieuwe generatie chefs. Hun persoonlijke keukens zijn uniek en behoren tot de culinaire wereldtop.
Gwendal POULLENNEC, de internationale directeur van de MICHELIN gidsen, bevestigt de positieve evolutie. “Dit jaar is een uitstekende editie voor Nederland. Onze inspecteurs zijn onder de indruk van het hoge niveau dat gehaald wordt door ervaren chefs die al eerder zijn onderscheiden. Ze hebben eveneens heel wat nieuwe namen gevonden om de selectie te verrijken. Deze jonge chefs, die zich soms laten inspireren door het werk van hun collega’s, brengen de Nederlandse gastronomie naar een hoger niveau op het gebied van creativiteit, innovatie en smaak.”
Reken Nico BOREAS gerust onder de Nederlandse topchefs. Dit voorjaar opende hij Sabero in Roermond en dat was meteen een schot in de roos. Chef BOREAS etaleert er zijn technische kennis en neus voor finesse. Hij kookt met gevoel en wordt meteen onderscheiden met 2-sterren. Emotie speelt ook een belangrijke rol in de keuken van Pure C in Cadzand. Het creatieve samenspel dat Syrco BAKKER creëert met lekkernijen uit de polders en de zee is indrukwekkend. De gerechten zijn er ongemeen boeiend en dat levert een wervelende ervaring op.
Maar liefst twaalf restaurants worden in editie 2019 onderscheiden met een 1-ster. Wat meteen opvalt, is de opmars van talentvolle chefs die op jonge leeftijd aantonen dat op klasse geen leeftijd staat. Jermain DE ROZARIO van Derozario in Helmond doet dat met zijn eigen interpretatie van Indonesische smaken. Paul KAPPE van Monarh in Tilburg overtuigt met zijn intense moderne keuken, net als Jeroen BROUWER van De Loohoeve in Schoonloo en Thomas VAN SANTVOORT van Flicka in Kerkdriel.
Intensiteit typeert ook de inventiviteit van Jim en Mike CORNELISSEN van Rijnzicht in Doornenburg en de finesse van de keuken van OONIVOO in Uden. Om te genieten van heerlijk eten en luxe zijn restaurants Bougainville in Amsterdam en Voltaire in Leersum absolute toppers.
Onder de nieuwe restaurants met 1-ster zijn er ook een paar bekende gezichten. Menno POST van Olivijn in Haarlem, Wim SEVEREIN van The Millèn in Rotterdam en Richard VAN OOSTENBRUGGE en Thomas GROOT van Restaurant 212 in Amsterdam maakten eerder al naam in bekende huizen. Met deze nieuwe projecten gaan ze hun eigen weg en maken ze de hoge verwachtingen waar. Danny TSANG van O&O in Sint Willebrord toont met zijn creatieve Aziatische bereidingen dan weer dat continuïteit ook z’n vruchten afwerpt.
Deze gids beloont eveneens 129 Bib Gourmand restaurants (die in de gids worden aangeduid zijn met eigen symbool), waarvan 19 nieuwkomers. Het keuzemenu onder de 37 euro, met gerechten waarin seizoengebonden producten de hoofdrol spelen, is de basis waar gasten op kunnen rekenen. Iedere chef geeft aan die spelregel een eigen invulling en bewijst hoe rijk en divers de gastronomie in Nederland wel is.
De MICHELIN gids Nederland 2019 is te koop vanaf 20 december voor de prijs van € 23,95 in Nederland en België en € 23,27 in Luxemburg. In deze nieuwste editie vindt u 834 adressen, namelijk 263 hotels (waaronder 21 gastkamers) en 571 restaurants waaronder: 110 sterrenrestaurants – 3 driesterren restaurants, 18 tweesterren restaurants, waarvan 2 nieuwe, 89 éénster restaurants, waarvan 12 nieuwe en 129 Bib Gourmand restaurants, waarvan 19 nieuwe
Michelin, leider binnen de bandensector, ziet het als haar missie om op een duurzame manier bij te dragen aan de mobiliteit van haar klanten. Michelin ontwerpt, produceert en verspreidt banden die optimaal aansluiten bij hun behoeften en toepassingen, evenals diensten en oplossingen die de effectiviteit van mobiliteit verbeteren. Michelin heeft tevens een aanbod om klanten tijdens hun reizen unieke momenten te laten beleven. Daarnaast ontwikkelt Michelin hightechmaterialen voor de mobiliteitsindustrie. Michelin, met hoofdkantoor in Clermont-Ferrand (Frankrijk), is aanwezig in 171 landen, biedt wereldwijd werk aan 114.000 mensen en beschikt over 70 fabrieken in 17 verschillende landen die in 2017 samen 190 miljoen banden produceerden.