2018 was een jaar van versnelling voor Delhaize met een succesvolle implementatie van haar vernieuwde commerciële strategie. Delhaize heeft ook nieuwe winkelconcepten voor haar supermarkten en haar AD- en Proxy- Delhaize formules geïntroduceerd. Daarnaast heeft Delhaize een nieuw uithangbord gelanceerd in 2018 ; Delhaize Fresh Atelier combineert een fysieke winkel met e-commerce-diensten.
Delhaize zal dit groeitraject verderzetten in 2019 met een sterk commercieel plan en een ambitieus expansieplan met om en bij de 100 nieuwe supermarkten (Supermarkten, AD of Proxy) in de volgende drie à vier jaar. In lijn met de nieuwe klantenbehoeften zal Delhaize ook de expansie van haar convenience-winkels verhogen met een geschat potentieel van 200 Fresh Ateliers en Shop&Go’s.
Dit groeiplan zal Delhaize in staat stellen om haar positie op de Belgische markt verder te versterken via offline én online aanbiedingen, door haar retailnetwerk uit te bouwen en aanwezig te zijn met alle formats en merken van Delhaize. Dit zal gebeuren in combinatie met de groeiplannen van Albert Heijn. Daarnaast zal Delhaize een samenwerking aangaan met bol.com en oplossingen aanbieden met afhaalpunten in winkels, en tegemoetkomen aan de noden van de klanten voor hun winkelwensen voor voeding én non-food.
Delhaize en Albert Heijn hebben een ijzersterk en complementair klantenvoorstel voor de Belgische klanten. Delhaize blijft het leidende merk in België en bedient haar klanten met een breed aanbod in haar verschillende formules in heel België. De strategische focus van Albert Heijn België blijft op de persoonlijke service, een verrassend assortiment en Hollandse prijzen.
In de verdere expansie en opening van nieuwe winkels zal Delhaize de expansieplannen van Delhaize en Albert Heijn België coördineren. Op basis van de evoluerende klantennoden en potentiële locaties is de ambitie van Delhaize om nieuwe winkels te openen in haar verschillende formats (supermarkt en proximiteit) met een groot aantal urban convenience-winkels (Shop&Go en Fresh Atelier) in de komende drie à vier jaar. Dit zal gecombineerd worden met de opening van tussen de 30 en 50 Albert Heijn-supermarkten in de komende jaren.
Delhaize en Albert Heijn, elk met hun specifiek aanbod en trouwe klantenbestand, in combinatie met de troeven van bol.com, de grootste online non-foodretailer van de Benelux, zullen de Belgische klant op deze manier een nog betere winkelervaring kunnen bieden.
Delhaize Le Lion / De Leeuw
Eind september 2018 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw 771 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go en Fresh Atelier) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2017 een omzet verwezenlijkte van EUR 5 miljard en in België een marktaandeel had van 23,81%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een mondiale retailgroep die actief is in 10 landen en ongeveer 370.000 werknemers telt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt ruim 6.600 winkels waar meer dan 50 miljoen klanten elke week over de vloer komen. *Bron AC Nielsen