Flandrien Rouge:

rijk aan smaak en klaar om de Belgische markt te veroveren”

 

In 2021 werden vijf kazen van Flandrien Kaas bekroond met een World Cheese Award. Vandaag brengt de kaasmakerij uit Wervik een nieuwe kaasvariant op de markt: Flandrien Rouge. Deze roodzuivelkaas is geïnspireerd op de mimolette en heeft een bijzondere smaak, met onder meer toetsen van honing, noten en een vleugje umami. “Deze kaas is opnieuw een voorbeeld van ons ambachtelijk meesterschap. We blijven ons aanbod vernieuwen, op een duurzame manier, om zo onze marktpositie verder te versterken”, stellen zaakvoerders Jan en Helga Desmet.

De geschiedenis van roodzuivelkaas gaat ver terug, tot in de 17de eeuw. In Frans-Vlaanderen wilde men toen een variant maken op de Hollandse kaas. Om het verschil in één oogopslag duidelijk te maken, werd wortelsap of caroteen aan de kaasmelk toegevoegd. De kaas kreeg zo zijn aantrekkelijke, diep oranjerode kleur en werd ‘mimolette’ genoemd. Vooral in de Frans-Belgische grensstreek is deze kaasvariant een gekende delicatesse.

Jan Desmet: “Onze kaasmakers willen deze traditie nieuw leven in blazen, want we zijn ervan overtuigd dat er ook in België een markt is voor mimolette. Zo gaat onze variant perfect samen met een speciaalbier. Met zijn vier rijpingstijden – Jong, Gerijpt, Oud en Grand Cru – bieden we bovendien voor ieder wat wils. De gerijpte variant houdt bijvoorbeeld perfect de balans tussen een jonge en oude kaas. Wie het graag iets krachtiger wil, kiest beter voor de Grand Cru, die 18 maanden in onze rijpingszaal op smaak kwam.”

Investeren en uitbreiden

De capaciteit van die rijpingszaal zit stilaan wel aan zijn limiet. In vijf jaar tijd verdubbelde de productie en in 2022 zal naar verwachting meer dan twee miljoen kilogram kaas geproduceerd worden bij Flandrien. “Bijgevolg zijn er bijkomende investeringen nodig, onder meer om extra opslagruimte te creëren. Van de gelegenheid zullen we ook gebruikmaken om onze kantoren op een duurzame manier te vernieuwen. Zo zullen we de restwarmte van onze koelinstallaties recupereren en leggen we ook een zonnepanelenpark aan. Op die manier willen wij onze ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen en een voorbeeld zijn voor de sector.”

Deze investeringen zijn niet vanzelfsprekend, want de zuivelsector staat voor grote uitdagingen. “De melkprijs is het voorbije jaar met 50% gestegen en dat voelt de consument ook. Toch blijft de Belg een kaasliefhebber en winnen kazen van eigen bodem nog steeds aan populariteit. Dat stelden we ook vast tijdens de vakbeurs Tavola, waar we Flandrien Rouge voor het eerst aan het publiek mochten voorstellen. Onze mimolettekaas viel meteen in de smaak. We hebben intussen ook een ijzersterke reputatie. De consument weet waar we voor staan: karaktervolle, ambachtelijke Belgische kazen van topkwaliteit. Dat sterkt ons geloof in deze uitbreiding van het gamma”, besluit Jan Desmet.

Het verhaal van Flandrien Kaas begon in 2013, met de opstart van een gloednieuwe kaasmakerij in Wervik. Jan en Helga Desmet staan intussen aan het hoofd van een team van 30 medewerkers die het productieproces van Flandrien Kaas in goede banen leiden. Op de World Cheese Awards sleepten de kazen van Flandrien Kaas al meerdere prijzen in de wacht. Met Flandrien Rouge komt er nu een nieuwe variant bij. Flandrien Rouge is vanaf heden te verkrijgen in speciaalzaken.

info@flandrienkaas.be, www.flandrienkaas.be.