en lanceert meerjarenproject rond hotelscholen in België en Luxemburg
Voldoende instroom van talent in horeca verzekeren die de sector meer toekomstbestendig kan maken. Het is een zeer actuele zorg die Gault&Millau niet alleen deelt maar ook inspireert tot actie. Op een samenkomst in Hotelschool Gent lanceerde de gids samen met vijf hotelscholen een voorproef van het Gault & Millau Young Horeca Talents Project en de bijbehorende “Challenges” om vanaf volgend schooljaar daarbij alle hotelscholen in België en Luxemburg te betrekken.
Bevraging over toekomst
Op de projectvoorstelling voorstelling in Hotelschool Gent waren in totaal een twaalftal scholen aanwezig om kennis te maken met het project en met de “Challenges” die in september starten en tot het voorjaar van 2025 lopen.
Vijf scholen, drie uit Vlaanderen, één uit Brussel en één uit het Groothertogdom namen bij wijze van proef en op eigen initiatief spontaan deel aan de eerste Challenge. Leerlingenteams van drie tot vier laatstejaars scholieren, bijgestaan door een begeleidende leerkracht gaven antwoorden over hoe zij het onderwijs ervaren, wat de sterke en te verbeteren topics zijn en hoe ze hun toekomstplannen zien. Een uniek concept dat complementair is met andere waardevolle initiatieven die reeds bestaan, en vaak eerder gericht zijn op koken zelf, of andere praktijkproeven
Restaurantconcept uitwerken
“De proefprojectdag was een eerste kennismaking als aanzet voor een ‘volledige’ editie met bijkomende “Challenges” die bij het begin van volgend schooljaar in september zal starten,” aldus initiatiefnemer Marc Declerck, CEO van Gault&Millau. Daarbij kunnen alle hotelscholen deelnemen waarbij naast dezelfde bevraging ook het uitwerken van een innoverend concept, dat in het leerlingen restaurant van de school gestalte kan krijgen. “Daarvoor kunnen ze hun creativiteit de vrije loop laten waarbij een zeer actueel onderwerp als duurzaamheid uiteraard mee een rol kan spelen. We kregen al voorstellen rond het ontwerpen van een fast casual veggie restaurant tot een fruitbar met mocktails. Je voelt een sterke positieve vibe rond het project, en dat motiveert ons team om ook nog een tandje bij te steken,” aldus Marc Declerck.
Weg uit de comfortzone
Doel is om met dit project zowel leerlingen, scholen als de sector extra te “Challengen”, visibiliteit te geven, en te stimuleren. Gault&Millau verlaat daarbij ook zijn comfortzone en dat is niet de eerste keer. “Wie wil groeien, sterker en relevanter worden, kan best de platgetreden paden af en toe verlaten,” klinkt het gedecideerd bij Marc Declerck. Een divers samengestelde jury zal alle ontwerpen beoordelen waarbij de beste voorstellen een erkenning krijgen tijdens een Young Horeca Talents Day die in het voorjaar van 2025 zal plaatshebben.
Next Gen Z
Alle inzendingen zullen via de kanalen van Gault&Millau zichtbaarheid krijgen. “Een winnaar aanduiden is leuk en een wedstrijdformule met prijzen stimuleert uiteraard. Maar veel belangrijker is zoals vaak het deelnemen. We willen vooral de scholen waar talent voor de toekomst gevormd wordt en het jonge talent zelf extra Challengen zodat ze zich als next generation nog beter kunnen ontwikkelen. En zodat de diverse stakeholders uit de horeca ook een beter zicht krijgen in de denk- en leefwereld van Next Gen Z. Die vormt immers de basis van het horecalandschap van morgen en overmorgen.”
De vijf hotelscholen die deelnamen aan de proefprojectdag op 15 mei (PIVA Antwerpen, Ter Duinen Koksijde, Stella Matutina Leuven, EHTL Luxembourg, en Institut Emile Gryzon Anderlecht) verdienden elk op hun manier – in dit Olympisch jaar Pierre de Frédy, baron van Coubertin indachtig – allemaal als winnaar erkend te worden, en zo ging iedereen met een leuke pricebag naar huis.