Natura bevestigt hiermee zijn (inter)nationale ambities op de markt van de kwaliteitssauzen. De uit Oost-Vlaanderen (Hansbeke) afkomstige ondernemer Arthus de Bousies komt aan het hoofd van een bedrijf met 40 werknemers, verspreid over drie landen, en plaatst zich voortaan als een belangrijke, strategische speler op de markt van de artisanale sauzen en specerijen.
De wereld van de artisanale sauzen wacht nog een leuke toekomst. Met de overname van het bedrijf Bister, in België bekend voor zijn merken Bister, L’Impériale, L’Etoile by Bister of nog L’Ancre, zetten de Oost-vlaming Arthus de Bousies en zijn bedrijf Natura een nieuwe stap in hun heroveringstrategie van een markt die zeer in de smaak valt bij Belgische en aangrenzende consumenten.
Bister en Natura : een quasi natuurlijke verwantschap
Honderd jaar en drie generaties na zijn oprichting heeft het bedrijf Bister, een van de meest toonaangevende sausproducenten die ons land rijk is en de grootste mosterdfabrikant en op een na grootste producent van piccalilli in België, officieel zijn overname door het bedrijf Natura bekendgemaakt. Fabienne Bister stond tot voor kort aan het hoofd van de honderdjarige firma en was recent op zoek gegaan naar een overnemer die op een duurzame en betrouwbare manier het mooie verhaal van het merk Bister zou verderzetten.
«Het was voor mij heel belangrijk dat een ander Belgisch familiebedrijf een vervolg zou geven aan wat mijn grootvader, vader en ikzelf hebben gerealiseerd. Ik heb het volste vertrouwen in Arthus de Bousies om, met respect voor onze waarden, de internationale ontwikkeling voor te zetten. Onze merken zijn sterk, de projecten veelzijdig en het dynamisme meer dan ooit aanwezig ».
De ambitie Natura : de smaak voor het natuurlijke en het lokale doen herleven en behouden.
1,2,3… 4 ! Na de overname van Natura in 2012, het Nederlandse Ton’s Mosterd en de Belgische fabrikant van uien- en vijgenkonfijt Top Quality in 2018, verwerft Arthus de Bousies met Bister een vierde bedrijf in dezelfde sector. Hiermee bevestigt hij zijn ambitie om met Natura een steeds toonaangevender speler in de wereld van ambachtelijke sauzen te zijn.
In 2012 nam de jonge ondernemer, toen 30 jaar oud, de teugels over van het bedrijf Natura, dat 5 voltijdse banen telde en een omzet van 650.000 euro draaide. Zeven jaar later bereikt hetzelfde bedrijf een omzet van 3.500.000 euro en heeft het 20 voltijdse mensen in dienst. Maar de ambitie van Natura stopt hier niet. Door de integratie van Bister producten worden er vandaag maar liefst 30 nieuwe referenties aan het gamma toegevoegd. Met de acquisitie van Bister, waar alle banen gehandhaafd blijven, telt Natura nu 45 medewerkers.
Een internationale aanpak, maar lokaal geïnspireerd
Met deze nieuwe acquisitie komt Natura ook op de Franse markt waar Bister zijn activiteiten reeds ontwikkelde via zijn zusterbedrijf Bister France SARL, dat gevestigd is in Saint-Thibault (in de buurt van Troyes in Champagne) en vooral bekend staat om zijn Bioster merk.
“Ons doel is om sterke en lokale merken te creëren en te onderhouden in elk land waar we aanwezig zijn. Met Bister, “de” Belgische mosterd bij uitstek, en “onze” Natura mayonaises en dressings, geven we de consument alle kansen om de (goede) smaak van het natuurlijke en het lokale te proeven en te (her)ontdekken” , aldus Arthus de Bousies, die resoluut voorstander is van een maximaal gebruik van lokale ingrediënten in de productie.
De lokale en bio-strategie is ook van toepassing in Nederland, waar het merk Ton’s Mosterd, overgenomen in 2018, nog steeds de leider is bij de betere kruidenierszaken en Nederlandse biologische winkels, en uiteraard ook in Frankrijk. “Met Bioster, een belangrijke uitdager op de Franse biologische markt, benadrukken wij onze ambities in dit groeiende segment”, verklaart Arthus.
De groep die vandaag wordt opgericht, zal ten volle kunnen genieten van de synergieën in o.a de aankoop van verpakkingen of bepaalde grondstoffen, maar ook op het gebied van marketing en verkoop.
De producten van Natura worden ontwikkeld in het Natura-atelier in Tubeke, Waals-Brabant. Ze bevatten geen bewaarmiddelen, voedings- of kleuradditieven. Het traditionele productieproces, met grote bakkerijkloppers, is uniek en geeft de sauzen een authentieke en huisbereide smaak! Het jonge, dynamische en gepassioneerde bedrijf uit België wenst zijn bekendheid te vergroten en zijn kwaliteitsproducten naar voren te brengen op de markt.
Verkooppunten: Alle Natura producten zijn te verkrijgen in de winkels van Delhaize, Carrefour, Rob… Je kan al de filialen met Natura producten terugvinden op store locator www.natura.be/nl/allstore of op de online webshop www.natura.be.