‘Horecanauten’ en ‘horeca heroes’ met blauwdruk voor de horea

Twintig “horecanauten”, professionals gegroepeerd in Horeca next, zetten zich als vrijwilligers in om tijdens deze gezondheidscrisis de sector open te houden. Met onder meer een opvallende hands-on Barnum campagne die start bij het begin van de herfst in Antwerpen. Lieve boodschappers zijn ‘local horeca heroes’ zoals onder meer Sepideh Sedaghatnia, Nick Bril en Johan Segers.

‘Horecanauten’

Zelf noemen ze zich ‘horecanauten’. Horecamensen mét een missie, verenigd in Horeca next, een pop-up werkgroep van algemeen belang. De denktank telt geen actieve keukenchefs. Wel andere professionals die in hun job én in hun privéleven niet zonder horeca kunnen. Culinaire journalisten en experten, interieurarchitecten, fotografen, researchers, HR-specialisten, designers, juristen, fotografen, co-creators, marketeers, beleidsmensen,… Voor hen is een open, gezonde samenleving en horeca een staatszaak. Ze hebben dan ook een boodschap te verkondigen. De ‘horecanauten’ brengen als vrijwilligers en deels met eigen middelen een ouderwetse maar leuke en optimistische Barnum-campagne. Op reuze billboards in en om het Antwerpse, met uitneembare posters in kranten en met affiches in horecazaken. En uiteraard met posts op sociale media. Een lokale, stedelijke campagne als blauwdruk voor de horeca.

‘Horeca heroes’

Bekende Antwerpse horecagezichten zijn hun boodschappers. Zij vragen iedereen, ook met duidelijke hands-on gebaren, om samen de horeca open te houden. Door ‘afstand te houden’, ‘een masker te dragen’, ‘handen te wassen’, ‘te registreren’,… Boodschappen die overbekend zijn. Maar toch best onder de aandacht blijven. Nick Bril, Sepideh Sedaghatnia en Johan Segers, lachen ons vanop grote 20 vierkante meter affiches toe. Alsof er niets aan de hand is. Maar hun vriendelijke oproepen en gebarentaal zijn duidelijk. Zonder een permanent engagement van iedereen, is een leefbare en duurzame horeca onmogelijk.

Netsky en Maria Vanlommel. Maria,…wie?

Ook top DJ Netsky (Boris Daenen) stapt daarom mee in de campagne. Hij opent binnenkort cocktailbar Santo. In horecatermen is hij nog een groentje maar zich wel bewust van het gevaar. “Was je handen”, benadrukt Maria Vanlommel op één van de posters. Maria, …wie? Wel, ze is onder de vele naamgenoten in Antwerpen als Maria van de (Frituur) ‘Number One’ wellicht de bekendste Maria van ‘t stad. Ook zij stapte zonder aarzelen mee in de campagne die daarmee de klassieke horecasector overstijgt. Net als de 82-jarige culinaire coryfee Roger Souvereyns en de immer ontwapenende barvrouw Lizzie Goedemé van het populaire café Tram 3. Daarmee zijn onder de ‘local horeca heroes’ alle leeftijden vertegenwoordigd. Een leuke, geëngageerde mix van herkenbare mannen en vrouwen, Antwerpenaren en inwijkelingen gefocust om het horecalandschap te verrijken en nu te verdedigen.

Sector in bestaan bedreigd

De horecasector werd tijdens deze crisis wel eens meer aangewezen als een virushaard. Terwijl onderzoek uitwijst dat die stelling kan betwijfeld worden. De ‘horecanauten’ van Horeca next willen vooral via deze breed gedragen campagne horecabezoekers bij de les houden. En bij uitbreiding, iedereen vragen om een aantal bekende voorzorgsmaatregelen te blijven opvolgen. “Veel zaken zullen een nieuwe sluiting in de horeca niet kunnen overleven,” aldus initiatiefnemer David Claeys. “Eigenlijk staat iedereen in de sector te popelen om terug op volle capaciteit te kunnen werken. Restaurants die vandaag volzet zijn en maar 60 tot 70% van hun plaatsen mogen gebruiken, geven een vertekend beeld. Ze zijn momenteel ver van rendabel. De opgelegde voorzorgsmaatregelen blijven toepassen, is cruciaal voor het voortbestaan van deze sector.”

Steun vanuit Londen

De campagne van Horeca next loopt eerst in Antwerpen van bij de start van de herfst tot half oktober. Bedoeling is dat in andere grote Vlaamse steden een zelfde campagne met ‘locale horeca heroes’ vorm krijgt. Daarvoor werd contact genomen met de Vlaamse Minister President die het initiatief toejuicht. Voorlopig is het echter nog wachten op overheidssteun om soortgelijke campagnes in andere grote steden uit te rollen. Voor de campagne kan de werkgroep onder meer rekenen op de steun van onder meer Gazet van Antwerpen, het culinair magazine Culinaire Ambiance en financiële steun van het 50 Best Recovery Fund. Een fonds dat naar aanleiding van COVID-19 werd opgericht en wereldwijd tien initiatieven steunt die zich inzetten voor de restaurant & barsector. Het 50 Best Recovery Fund is op zich een initiatief van de Londense organisatie die instaat voor de verkiezing van The World’s 50 Best Restaurants en recent met een veiling 1,23 miljoen US $ inzamelde.

Mondmaskeretui

De horecanauten denken ook praktisch. Met een eigen ontworpen etui waarin je het mondmasker makkelijk en hygiënisch kan opbergen. Zeker handig bij een restaurantbezoek. Waar blijf je immers met zo’n masker eens je aan tafel zit? Het design van ontwerper Stefan Schöning wordt in diverse materialen gemaakt. De eenvoudigste papieren vorm kost niet veel meer dan een papieren mondmasker. Met zo’n etui kan een gedragen masker na 72 uren terug normaal gebruikt worden. Handig om op zak te hebben en om een masker veilig en meerdere keren te gebruiken. En een middel om de groeiende mondmaskerafvalberg in te dijken.

Horeca next is een pop-up werkgroep met ‘horecanauten’ uit meer dan een dozijn aan horeca gerelateerde bedrijven. Samen willen ze de horecasector op een creatieve manier ondersteunen in deze bijzondere tijden. Als vrijwilligers bundelen ze hun krachten en enthousiasme onder meer via een brede hands-on mediacampagne. Ze ontwikkelen praktische zaken zoals diverse types mondmaskeretui’s en een app voor de horeca ondernemer. Horeca next blijft actief tot er een adequaat geneesmiddel of passend vaccin is gevonden. www.horecanext.be

De ‘horecanauten’ line-up van Horeca next:

David Claeys / True.food agency maakt met toegewijde foodies originele food & beverage producten door een strategische aanpak levensvatbaar. – Robin Manso / Real.space agency creëert met een team van designers, architecten en foodexperten concepten voor horeca en voedingswereld. – Dennis Valerius / Quality Seekers zorgt voor vaste tewerkstelling van operationele- én managementprofielen voor de hospitality sector. – Willem Asaert is een zelfstandig culinair journalist, foodwriter en auteur van diverse culinaire boeken. – Thierry Vanhumbeeck en Christophe Maes / Foodservice Network België is een netwerk en inspiratieplatform voor foodservice professionals (producenten, leveranciers en outletorganisaties) van meer dan 100 toonaangevende bedrijven. – Mireille Schepers / Mediatexture zorgt als PR-bureau dat horecazaken en producenten van voeding en dranken op waardevolle media-aandacht kunnen rekenen. – Bart Vandecruys / WHY5Research bevraagt als grondlegger van motivationeel marktonderzoek het waarom van menselijke behoeften en de manier waarop bedrijven, organisaties en merken daar antwoorden op kunnen geven. – Frank Fol / We’re Smart®World wil mensen en bedrijven samenbrengen die gezond, ecologisch en duurzaam actief zijn om de samenleving te laten evolueren naar slimmere oplossingen voor welzijn en natuur. –Stefan Schöning / Stefan.schöning.studio is een multidisciplinaire ontwerpstudio actief in meubel-, en productdesign, publiek en stedelijk design, huisstijl en scenografie en eenmalige unieke projecten. – Marc Périn is een jurist en begeleidt in die zin horecazaken als raadgever. – Katja Craeghs. Greenpoint helpt KMO’s, overheidsinstellingen en organisaties bij het ontwikkelen van en strategische visie en bij het omzetten van ideeën in een innovatieplan en concrete resultaten. – Frank Cops / Gault&Millau Belux is het bedrijf dat zowel een jaarlijkse restaurantgids voor België en Luxemburg uitgeeft als andere publicaties rond gastronomie, bedrijfscatering en eventcatering. – Nico Ruell / BUTIK agency is een premium marketing agentschap met een specialisatie voor alcoholische en non-alcoholische drankmerken in horeca. – Bleys Michiel / SterkeZaak.be is een websiteplatform dat de strafste tips en Belgische digitale tools selecteert voor horecaondernemers om tijd te besparen tijdens hun dagelijkse bedrijfsvoering. – Ann Kermans is Horecamanager bij de Stad Antwerpen. – Frank Croes / Frank Croes photography zorgt voor inspirerende foodfotografie zowel in een media context als voor publiciteits- en marketingdoeleinden. – Davy De Smet / TEN agency ontwikkelt maakbare en marktklare producten, van consumentenproducten tot machines en volledige productielijnen. Van design over engineering tot vermarkting. Illustraties Frank Croes.