illycaffè, wereldleider op het gebied van kwaliteitskoffie, presenteert de nieuwe illy Art Collection, ontworpen door Matteo Attruia. Deze Italiaanse kunstenaar staat bekend om zijn ironische en sierlijke kunstwerken gemaakt met behulp van verschillende media, zoals schilderkunst, fotografie, gerecycleerde voorwerpen uit het dagelijkse leven en installaties, waaronder enkele van zijn meest uiteenlopende kunstuitingen.
Terwijl hij werkte aan het iconische kopje van illy, ontworpen door Matteo Thun in 1991, werd Attruia geïnspireerd door de manier waarop dreigbrieven worden geschreven. Hij deelde de nieuwe illy Art Collection op in 36 combinaties van verschillende boodschappen, elk met een eigen betekenis, maar altijd positief. Door de woorden die op het kopje zijn geschreven te combineren met de woorden op het bijbehorende schoteltje, kan iedereen zijn of haar koffie-ervaring personaliseren door telkens een andere zin te vormen. Attruia’s ontwerp was niet bedoeld om esthetisch of decoratief te zijn, maar wil de tegenstelling tussen betekenis en betekenaar het best weergeven, waardoor een duidelijke kortsluiting in de expressie ontstaat.
“Met Matteo Attruia wilden we het verband tussen koffiedrinken en gezelligheid benadrukken”, legt Massimiliano Pogliani, CEO van illycaffè, uit. “Deze illy Art Collection is versierd met woorden die de consument naar wens kan combineren tot boodschappen met een bepaalde betekenis. Ze vertegenwoordigt de plaats waar de taal van de hedendaagse kunst samenkomt met die van de wereld van illy, waardoor een complete sociale, figuratieve en tastbare ervaring ontstaat.”
De illy Art Collection van Matteo Attruia is beschikbaar in de e-shop in een koffertje met 1 kopje en 1 ondertasje voor 25 euro.