Dit internationaal merk van appels uit Zuid-Tirol/Südtirol kreeg onlangs een nieuwe look. Marlene® is één van de belangrijkste en beroemdste Italiaanse fruitmerken. Sinds de oprichting in 1995 volgt Marlene® zijn roeping om bekendheid te geven aan de variëteiten en kwaliteit van de appels van de familiebedrijven van het Consortium VOG in Zuid-Tirol/Südtirol.
Marlene® is een internationaal merk dat u vindt in Spanje en andere landen langs de Middellandse Zee, in Noord-Europa, het Midden-Oosten en in nog een heleboel andere landen over de hele wereld. Marlene® is sinds 2012 ook op de belgische markt aanwezig. Om de herkenbaarheid onder zijn liefhebbers te vergroten kreeg appelgigant Marlene® een nieuwe look: een modern imago dat de oorsprong en kwaliteiten van het merk nog duidelijker onderstreept.
De nieuwe look is het werk van het Weense bureau Demner, Merlicek & Bergmann. Zij maakten van de vrouwelijke naam Marlene® de onbetwiste hoofrolspeler en gaven het product persoonlijkheid en karakter. Een uniek verhaal waarin de band tussen de Zuid-Tiroolse wortels en de belangrijkste eigenschappen van de appel centraal staat, ligt aan de basis.
Marlene® is de “Dochter van de Alpen”, terwijl de berg waarop de appels tot leven komen de vader zijn, en de zon de moeder. Met de nieuwe look en het uniek verhaal gaat ook een nieuw handgeschreven logo gepaard. In verschillende talen wordt de slagzin “Ik ben Marlene®”, verkondigd (“Sono Marlene®”, “Ich bin Marlene®”, “I am Marlene®”, “Soy Marlene®”).“
Met de nieuwe look kunnen we de uitdagingen van de wereldmarkt meer diepgaand en doeltreffend aanpakken ” aldus Gerhard Dichgans, directeur van Consortium VOG. “We beschikken over een efficiënt instrument om Marlene® te laten groeien en zo de juiste waarde toe te kennen aan de passie en deskundigheid van onze 5.000 leden”.
De communicatiecampagne met een videospot over de waarden van het merk, werd gepersonifieerd door Valentina Campanella, Miss Südtirol 2015, waardoor de waarde van de territoriale wortels van de appels extra werden beklemtoond.
Marlene® telt aldus Stefan Moser, VOG, ruim 5000 producenten, verenigd in 13 coöperatieven die samen ruim 11.000 ha uitbaten, goed voor een jaarproductie van meer dan 600.000 ton. De productie bevat 7 appelvariëteiten van Marlene®: Golden Delicious, Granny Smith, Royal Gala, Red Delicious, Fuji, Braeburn en Stayman. Elke variëteit heeft een andere geur, een unieke smaak en een eigen kleur. De opbrengst is sterk verschillend van soort tot soort hoewel de immense handenarbeid een rode draad is die doorheen het hele verhaal loopt. De terroirs op de heuvelruggen maken het gebruik van machines quasi onmogelijk zodat zowel het snoeien, maar ook de oogst volledig manueel verloopt. De appels worden stuk voor stuk met de hand geselecteerd, handelswijze die deel uitmaakt van de kwaliteit van dit gezond product. De zware arbeid schrikt de lokale bevolking niet af en jaarlijks worden nieuwe percelen aan de exploitatie toegevoegd. Nagenoeg de volledige opbrengst gaat naar de consumptie een verwaarloosbaar gedeelte wordt tot andere producten verwerkt.
Net de uitzonderlijke kwaliteit van alle appelrassen, zoet, zuur, sappig en stevige beet, ligt aldus Stefan aan de basis dat de appelen niet voor de aanmaak van alcohol worden aangewend. Een eventuele overschakeling of uitbreiding is dan ook niet aan de orde, het zou trouwens figuurlijk strijdig zijn met het basisprincipe ‘’een gezond en voedzaam natuurlijk product “ aanmaken.
Op de Belgische markt heeft Marlene® ondertussen haar intrede gedaan in de gastronomische keuken. Chef David Grosdent, restaurant L’Envie in Zwevegem, creëerde enkele leuke recepten die met uitzonderlijke kwaliteiten van Marlene®, de smaakpapillen aangenaam verrasten.