Deze wijnbeurs biedt een selectie van grote wijnen voor iedereen waarbij Carrefour aandacht besteedt aan wijnen voor alle smaken en gelegenheden tegen de beste prijzen.
Het aanbod van 440 wijnen wordt op 2 verschillende momenten aangeboden: Vanaf 15 september tot 4 oktober zijn er 150 wijnen in alle winkels (Hypermarkten en Market) + 170 specifieke wijnen in Hypermarkten (waaronder 70 grote wijnen). De 2de periode brengt vanaf 3 november tot 15 november: 80 wijnen in alle winkels (Hypermarkten en Market) + 40 specifieke wijnen om te ontdekken in de Hypermarkten
Van deze 440 wijnen zijn er 10% biologische wijnen (waarvan 5 biodynamische wijnen met Demeter-keurmerk). Carrefour versterkt ook zijn samenwerking met de Concours Mondial de Bruxelles. Dit jaar krijgen 25 wijnen een medaille. Het aanbod bestaat voor 10% uit mousserende wijnen.
Dit jaar werden 2 promotiemechanismen uitgewerkt:
Week 37: Eén enkel mechanisme voor de 2 winkelformaten: Hoe meer je koopt, hoe meer je profiteert. Exponentiële kortingen op geselecteerde wijnen. De klant krijgt bij aankoop van: 3 flessen = -20% 6 flessen = -25% 24 flessen = -35 %. De klant kan zijn aankopen mixen en matchen en van de korting genieten (bv: 6/6/6/3/3 = 24 flessen en 35% korting). Deze kortingen worden alleen verleend bij aankoop van wijnen die in de folder worden aangeboden. Deze kortingen worden echter niet verleend aan mousserende wijnen en grands crus, waarbij de klassieke kortingen gelden.
Week 44: Klassieke mechanismen en doorstreepte prijzen of 1+1 en 2+1 actie.
De voordelen en sterkte van de wijnbeurs van Carrefour ten opzichte van haar concurrenten uit zich in een ruim aanbod aan wijnen uit verschillende landen en appellaties (uit 20 verschillende landen en 50 Franse appellaties). Ontdekking van nieuwe horizons met wijnen uit Canada, Armenië, Hongarije, Libanon, Moldavië, enz. Bovendien is er het ruimste aanbod grands crus en grote wijnen Bordeaux, Bourgogne, Europa, wereld). Hieronder vallen 500 degustatiedagen in de winkels en diverse evenementen die ‘s avonds georganiseerd worden in de Hypermarkten
MARKTTRENDS IN 2020-2021
Dit zijn de belangrijkste tendensen in de wijn voor de periode van 01/08/2020 tot en met 31/07/2021. (Cijfers Nielsen MAT)
- De Stille Wijnen
In België werden in totaal 209.602.000 flessen verkocht in 1 jaar voor een totaal van € 979.887.000 omzet inclusief BTW. Uitgedrukt in volume betekent dit een stijging met 5,7%. In waarde betekent dit een stijging met 9,5%. De gemiddelde prijs steeg met € 0,12 tot € 4,67 op de totale markt.
Bij Carrefour was de verkoop uitzonderlijk, met een stijging van 10% in volume en 11% in waarde, met een stijging van het marktaandeel met 0,3 procentpunt tot 18,1%. In waarde steeg Hyper met 8,5%, Market met 11,6% en Express met 15,2%. De hard discounters groeiden met 8,5%, andere concurrenten met 7,5%. Het promotionele gewicht steeg met 1% tot 18% van de verkochte waarde. Qua kleur steeg de rode wijn met 10%, de witte met 8% en de rosé met 10%. In België vertegenwoordigt rode wijn 48% van de verkoop, witte 35% en rosé 17%.
- Mousserende Wijnen
In België werden in één jaar tijd in totaal 42.244.000 flessen in supermarkten verkocht voor een totale omzet van €335.985.000 inclusief BTW. In volume betekent dit een stijging met 6,8%. In waarde betekent dit een stijging met 14,3%. De gemiddelde prijs steeg derhalve met €0,50 tot €7,95 op de totale markt.
Bij Carrefour was de verkoop uitzonderlijk, met een volumestijging van 15% en een waardestijging van 20%, wat resulteerde in een stijging van het marktaandeel met 1,0 procentpunt tot 16,8%. In waarde steeg Hyper met 13,8%, Market met 23,2% en Express met 28,2%. De hard discounters groeiden met 9,4%, andere concurrenten met 9,5%. Het gewicht van de promoties blijft stabiel op 35% van de verkochte waarde.
Voor de uitbouw van deze wijnbeurs tekenen wijnexperten Olivier Goyvaerts en Maxime Lebrun. Olivier is aankoper Franse wijnen en bezoekt meerdere keren per jaar Franse wijngaarden en gaat daarbij ook op zoek naar nieuwigheden. Maxime, aankoper Europese wijnen, Nieuwe Wereldwijnen en schuimwijnen, reist door de wijnproducerende regio’s op zoek naar ontdekkingen. Hij koopt de beste schuimwijnen, Europese wijnen en Nieuwe Wereldwijnen aan.
Tijdens beide promotieperiodes kan de klant bovendien kiezen uit Medaillewijnen : De vermeldingen goud, zilver of brons duiden elke wijn aan die een medaille ontving op een wedstrijd. De Demeter wijnen beantwoorden op het gebied van productie van de druiven en van de vinificatie aan strengere eisen dan die van de Europese biologische reglementering. De toegestane dosis sulfiet is bijvoorbeeld zelfs lager dan voor biologische wijn. Naast het ruime aanbod bio-wijnen zijn er tenslotte de hartendieven die door de aankopers werden geselecteerd, zij bieden de beste prijs-kwaliteit.