Carrefour telt vandaag een indrukwekkend aantal lokale artikelen: meer dan 10.000 streekproducten van 728 producenten in heel België. Het aanbod van streekproducten wisselt naargelang de Carrefour-winkel, want de producten komen van kleine landbouwbedrijven. In deze bijzondere tijden is de samenwerking met lokale producenten belangrijker dan ooit want door de coronamaatregelen is de afzetmarkt van de lokale producenten beperkt, nu horecazaken en markten zijn gesloten. Daarom hebben ze dan ook toegang tot al onze winkels en niet enkel tot die in hun regio.
Het principe is het volgende: een lokale producent en een winkeldirecteur sluiten een akkoord, zonder tussenkomst van de aankoopcentrale van Carrefour. Dit laat toe om te werken volgens de principes van de korte keten: de producenten leveren rechtstreeks aan de winkels. Ook past Carrefour zich aan het natuurlijke productieproces aan en respecteert de seizoenen en het tempo van de producent. Om een bevoorrechte relatie op te bouwen met de producenten, krijgen de producten een eigen plaats in de winkel. Carrefour garandeert transparantie over de herkomst en de authenticiteit van het product.
Het aanbod van lokale producten varieert van winkel tot winkel, omdat de producten afkomstig zijn van kleine boerderijen. Dat garandeert de versheid van de producten. Kleine producenten vergroten dankzij de samenwerking met Carrefour hun afzetmarkt. De klanten vinden authentieke producten uit hun regio in de rekken en Carrefour vergroot met dit aanbod dat de korte keten bevordert haar klanttevredenheid. In principe kunnen Carrefour-winkels samenwerken met boerderijen die gelegen zijn binnen een straal van 40km rond hun winkel (met uitzondering van winkels die gelegen zijn in Brussel). Omwille van de coronacrisis heeft Carrefour beslist om deze regel op te heffen. Carrefour-winkels kunnen nu samenwerken met producenten uit heel België.
Zo vinden de klanten nu bijvoorbeeld bloem van de Moulins de Statte in Hoei, eieren van Rollie uit Kortrijk, zuivelproducten van La Ferme du Tambourin in Rebecq en de snoepjes van Confisierie Pascaline in Tubeke in de winkels.
De commercialisatie van lokale producten van bij ons werd in 2012 gelanceerd in de hypermarkten. Kleine lokale producenten hebben maar moeilijk toegang tot de rekken van de grootdistributie, en dit terwijl 70 procent van de consumenten het belangrijk vindt om de origine te kennen van wat ze eten. Daarom heeft Carrefour een charter ontwikkeld dat haar procedures aanpast aan de kleine structuren en werkwijzen van deze producenten. Hierdoor krijgen ze meer zichtbaarheid om hun producten aan te bieden aan consumenten in hun regio.
“Ik wil Carrefour feliciteren met haar proactiviteit ten aanzien van de ontwikkeling van de lokale sector, evenals met het verdedigen van onze belangen en de nuttige inzichten in de nationale vraag. Covid-19 heeft minstens één positief punt: de urgentie om lokale economische banden te herstellen. Laten we samen onze inspanningen voortzetten.” Guy De Mol, Administrateur Moulins de Statte (Hoei)
“Dat we kwalitatief hoogstaande eieren produceren was tot op heden slechts voor West-Vlaanderen en een klein gebied grenzend aan Gent een bekend feit. De Carrefour-klanten grijpen trouw naar onze producten. Voor ons is een markt open gegaan, waarbij we de consument uit onze grootsteden ook kunnen winnen voor het betere product van lokale bodem. In tijden van crisis moeten we immers terugvallen op onze eigen krachten, op onze eigen land- en tuinbouw.” Dirk Kekenbosch, Rollie’s (Kortrijk)
“We willen Carrefour bedanken voor de succesvolle resultaten van de afgelopen weken. In deze moeilijke tijden voor iedereen is ondersteuning van onze producten belangrijk, zowel financieel als moreel. Deze samenwerking stelde ons in staat elkaars werk te behouden of zelfs te laten groeien. Door de lokale producten van onze productie te benadrukken, hebben we ook contact kunnen onderhouden met onze klanten die hun wekelijkse markten zijn ontnomen.” Bernard Bartholomé, La Ferme du Tambourin (Rebecq)
“Carrefour heeft naar mijn mening het sterkste imago wat betreft het promoten van lokale producenten. De grootte van de rekken die in winkels aan dit thema zijn gewijd, is daarvan het beste bewijs. Dit initiatief toont eens te meer de toewijding, aandacht en kritisch denken van Carrefour aan de problemen die alle actoren in de voedselketen dagelijks tegenkomen (Carrefour als distributeur, wij als producenten, zonder natuurlijk de consument te vergeten). De crisis die we vandaag meemaken, is ongekend en ieder van ons moet zich voortdurend aanpassen aan een wereld die elke dag verandert.” Gauthier de Ghellinck, Confiserie Pascaline (Tubeke)