5de editie uitreiking van de “Culinary innovators” awards van Gault&Millau vond plaats in Kemzeke. Na door corona 2 keer uitgesteld te zijn, waren de verwachtingen De hoog gespannen en ze werden op alle vlakken ingelost. Meer dan 100 innovatieve bedrijven, personen en organisaties werden geselecteerd als kandidaat voor een award in een van de 10 categorieën. Voor, tijdens en na de award uitreiking verrasten meer dan 20 topchefs en event partners de vele aanwezigen op innovatief culinair spektakel van het hoogste niveau.
De winnaars van de Culinary Innovators Awards 2022: Sustainability award: Humus x Hortense; Education award: Instroom Academy by Seppe Nobels; Product award non-food: Plant-T; Product award food: Crème Brûlée Vegan & Without Added Sugars by Didess; Product award drinks: Vir/gin by blendbrothers bag-in-box; Restaurant philosophy award: Instroom Academy by Seppe Nobels; Digital & social media award: Restaurant Boury; Institution award: CropExplore; Marketing award: GIMBER; Entrepreneur of the Year: Sergio Herman.
De winnaars van deze vijfde editie laten ons meer dan ooit nadenken over hoe we beter en bewuster kunnen consumeren met extra aandacht voor onze planeet (Humus x Hortense, Instroom Academy, Plan-T en CropExplore). Ze tonen dat de instroom en opleiding van talent een essentiële voorwaarde blijft voor de continuïteit van de horecasector (Instroom Academy). Maar ook dat het digitale aspect voor een restaurant steeds belangrijker wordt (Restaurant Boury). Verschillende vooruitstrevende bedrijven uit België en Nederland (Didess, Blendbrothers, Gimber) creëerden innoverende producten voor zowel de horecasector als de consument. Onze ondernemer van het jaar (Sergio Herman) brengt verschillende van deze elementen samen en bouwt daarmee verder aan een culinair imperium waarbij zin voor kwaliteit en een geslaagde conceptuele invulling voorop staat.
Sustainability Award: Humus x Hortense
Een vegetarisch restaurant dat streeft naar zero waste, waar die visie tevens doorgetrokken wordt in een mocktail/cocktail pairing. De vegetarische gerechten evolueren naar een zeer sterk niveau waarbij men absoluut geen vlees of vis mist. Het restaurant is ontstaan vanuit een verlangen om het voedselsysteem te veranderen vanuit duurzame waarden. Het botanisch degustatiemenu volgt geen 4 maar 24 micro-seizoenen in functie van de dagelijkse oogst van de bio boerderij Le Monde de Mille Couleurs. Het team zoekt steeds de meest kwaliteitsvolle ingrediënten die tegelijkertijd voedselverspilling tegengaan, dankzij eeuwenoude conserveringstechnieken en zero-waste botanical cocktails. www.humushortense.be
Education award: Instroom Academy
Een Antwerpse organisatie van chef Seppe Nobels die vluchtelingen begeleidt naar de horeca-arbeidsmarkt. De vluchtelingen krijgen er een opleiding Nederlands en basiskennis alvorens ze aan de slag gaan in de keuken. Ze maken gerechten die ze zich nog herinneren van vroeger, maar met streekproducten uit ons land. Zo leren de cursisten ook meteen alle lokale ingrediënten kennen en wordt de inburgering versneld. Seppe geeft er een groene twist aan en tilt het geheel naar een gastronomisch niveau. Elke medewerker in de keuken en de zaal is in opleiding. Een als restaurant vermomde culinaire academie. De gast betaalt bij Instroom Academy dan ook voor de training, en niet voor de maaltijd… www.instroom.academy
Product award non-food: Plant-T
David Van Steenkiste, die van opleiding kok is, is van jongs af aan gepassioneerd door kruiden. Meer en meer ondervond David hinder in zijn tuin door de klimaatverandering en de hierbij aanhoudende droogte. Hij ging daarom op zoek naar een oplossing en kwam zo bij de torens – vertical farming – terecht. De bekende investeerder Marc Coucke geloofde in David zijn plannen en in enkele maanden tijd was Plant-T geboren. Begin 2021 ging Plant-T van start. De aeroponic torens besparen gemiddeld 95% op water in vergelijking met conventionele landbouw. Dergelijke technologie levert een betere gewasopbrengst op, naast het produceren van planten met een hoger gehalte aan voedingsstoffen. Het innovatieve designontwerp is een extra pluspunt. www.plant-t.be
Product award food: Crème Brûlée Vegan & Without Added Sugars by Didess
Deze vegan crème brûlée van Didess is gemaakt op basis van plantaardige grondstoffen en zonder toegevoegde suikers. Past volledig in een lactosevrij dieet en is geschikt voor diabetici. De crème brûlée heeft het gekende romige mondgevoel van de klassieke variant en is op smaak gebracht met echte Madagaskar (Bourbon) Vanille. Daarnaast heeft het bedrijf ook een suikervervanger ‘Sweetess’ ontwikkeld, die over de crème brûlée gestrooid kan worden en nadien afgebrand kan worden. Hiermee kan suiker in een 1-op-1 verhouding vervangen worden door een product dat laag is aan calorieën en rijk aan vezels. Even ontdooien, afbranden en klaar om te serveren. www.didess.be/nl/producten/creme-brulee
Product award drinks: Vir/gin by blendbrothers bag-in-box
De blendbrothers leveren met de Vir/gin en andere varianten hoogkwalitatieve bag-in-box cocktails aan restaurants. De jury was onder de indruk van de Virgin Basil smash: een frisse, alcoholvrije cocktail, waarbij door de aangename kruidigheid het idee ontstaat dat men wél alcohol drinkt. Met deze bag-in-box cocktails wordt bespaard op personeelskosten, een constant product geleverd én waste geminimaliseerd. Deze cocktails en mocktails zijn baanbrekend door hun verlengde houdbaarheidsdatum en vooral door de topkwaliteit. Het is voor de gebruiker tevens gemakkelijk om van de mocktail een cocktail te maken door een bepaalde spirit toe te voegen. Op die manier kan de efficiëntie in horecazaken nog verhoogd worden. www.blend-group.eu – www.drinksdrop.nl/kant-en-klare-cocktails-voor-horeca
Restaurant philosophy award: Instroom Academy
Een Antwerpse organisatie én restaurant van bezieler Seppe Nobels, die vluchtelingen begeleidt naar de horeca-arbeidsmarkt. De vluchtelingen krijgen er een opleiding Nederlands alvorens ze aan de slag gaan in de keuken. Ze maken gerechten die ze zich nog herinneren van vroeger, maar met streekproducten uit ons land. Zo leren de cursisten ook meteen alle lokale ingrediënten kennen en wordt de inburgering versneld. Seppe geeft er een groene twist aan en tilt het geheel naar een gastronomisch niveau. Op het menu gerechten zoals “Afghaanse Pakaura in Vlaamse Velden” en “El luicito’s Gizo de Ayaca, aan het strand van oostende”. Dit is eten met een hoger doel. http://www.instroom.academy/
Digital & social media award: Restaurant Boury
Restaurant Boury zet een uitzonderlijk smaakvol uitgewerkte huisstijl neer op diverse online platformen. Niet alleen is hun website visueel zeer sterk, ook de social media pagina’s van het restaurant zijn opvallend kwalitatief. Bovendien worden alle facetten van het restaurant (mensen, food, wine, …) prachtig in beeld gebracht. Een treffend voorbeeld is hun Instagram pagina, waarop een sterke visuele identiteit te zien is en zowel de mens, het product als de gerechten prachtig naar voren komen. www.restaurantboury.be
Institution award: CropExplore
CropExplore is een samenwerking tussen Flanders’ FOOD, ILVO, UGent, KU Leuven, Boerenbond en Foodlab Proef!. Het algemeen doel van dit project is om bedrijven te inspireren en te stimuleren om nieuwe producten te ontwikkelen op basis van plantaardige grondstoffen. Men wilt komen tot een kennismatrix van zeker 150 bekende en minder bekende plantaardige gewassen/grondstoffen, verzameld in een handige online tool, met specifieke zoekfuncties en fiches met eigenschappen van de gewassen en de daarvan afgeleide grondstoffen in de voedingssector. Hiermee wilt het project een antwoord bieden aan de steeds groter wordende vraag van de maatschappij naar plantaardige en rijkere voedingsstoffen, nieuwe smaken, authenticiteit en duurzaamheid. www.flandersfood.com/nl/projecten/cropexplore
Marketing award: GIMBER
GIMBER groeide door een origineel en kwalitatief product én zeer doeltreffende marketingcampagnes uit een van de best verkopende non-alcoholic drinks in en uit België. Gemaakt met biologische gember, geeft GIMBER de juiste kick aan mocktails, cocktails, warme dranken en recepten. Originele marketingcampagnes met bijvoorbeeld aanwezigheid op designbeurzen & winkels; samenwerking met modellen; linken naar kunst en gezondheid; food pairings en recepten met Gimber; en verschillende special editions (bv mother’s day en father’s day GIMBER). Van Parijs tot Seoel, Ibiza tot Londen, Berlijn tot Milaan: GIMBER is vandaag overal en werd daarbij duidelijk sterk in de markt gezet. www.gimber.com
Entrepreneur of the Year: Sergio Herman
Sergio Herman groeide uit van topchef tot een van de grootste horecaondernemers van de Lage landen. Naast Le Pristine, Pure C, AIRrepublic, AiRcafé, Blueness Cadzand, Blueness Antwerpen en diverse Frites Atelier’s komen er nog een paar heel creatieve projecten aan in diverse landen. Wat Sergio groots maakt, is dat hij enorme inspiratie heeft maar ook jonge potentiele chefs weet te inspireren. Het respect vanwege de medewerkers is groot, hij weet jongen mensen te motiveren en is daardoor een voorbeeld voor de sector. Opmerkelijk is dat elk concept zeer doordacht uitgewerkt en uitgepuurd wordt. www.sergiohermangroup.com
Over Culinary Innovators
Met het Gault&Millau Culinary Innovators project werkt Gault&Millau actief mee aan de toekomst van de gastronomie. Het Gault&Millau Culinary Innovators team is constant op zoek naar innovatieve producten en ideeën, organiseert of neemt deel aan seminaries en events, en publiceert artikels rond culinaire innovatie op www.gaultmillau.be en culinaryinnovators.com. Doel: de sector aantrekkelijk, spannend en interessant houden, en via de Gault&Millau Culinary Innovators Awards Show de meest opvallende initiatieven de extra visibiliteit bieden die zij ten volle verdienen.
Voor Gault&Millau’s Managing Director Marc Declerck past het project perfect binnen de verbreding en de vernieuwing die de onderneming nu sedert tien jaar hoog in het vaandel draagt. “We zijn al jaren food consultant met zeer diverse referenties, zoals à l’ostendaise, Tomorrowland, Gare Maritime en RSC Anderlecht, en dit voor de kwalitatieve evaluatie van hun aanbod. We ontwikkelden samen met Neuhaus diverse pairing experiences, en staan voor een verbreding van de culinaire sector met bijvoorbeeld onze POP-selectie (jonge, trendy eetadressen die men vandaag vaak aanduidt met de term ‘fast casual food’.) En, last but not least, met verschillende activiteiten binnen de catering sector via opdrachten voor toonaangevende groepen zoals Compass, Aramark en andere bedrijven. Het zijn allemaal initiatieven rond innovatie en kwalitatief genieten. We zijn passioneel met ons vak bezig, dat geeft energie en zorgt ervoor dat de ideeën blijven komen! Dit jaar brengt ons team op 7 november de twintigste editie uit van de Belux restaurantgids, die met 30.000 verkochte exemplaren ons visitekaartje blijft”.