Delhaize lanceert tweede wijnfestival van 2024

Delhaize, marktleider in biologische wijn met een aandeel van 43%, lanceert haar tweede Wijnfestival van 2024.

 

Van 19 september tot 9 oktober zijn er opnieuw 3 weken lang acties en promoties op wijnen, schuimwijnen, allerhande biersoorten en alcoholvrije wijnen en bieren gepland om de tweede editie van Wijnfestival 2024 te vieren. Deze herfst viert Delhaize haar 10-jarige samenwerking met het cavamerk ¡Hola! en zet voor die gelegenheid een nieuwe cuvée in haar rekken. Daarnaast is het ook hét moment om haar innovatieve assortiment biologische wijnen in de kijker te zetten; een assortiment waardoor Delhaize marktleider is in deze categorie en een marktaandeel heeft van maar liefst 43%. Op het programma staan innovaties en “1+1”- en “2+1”-promoties op een selectie wijnen.

Explosieve groei van biologische producten

Sinds 2020 zijn biologische wijnen steeds populairder geworden. Zo zagen we een verkoopstijging van 15% in deze categorie, voornamelijk voor wijnen uit Frankrijk en Spanje. Delhaize wil altijd initiatieven implementeren om haar ecologische impact te verminderen en is marktleider in dit gamma met een aandeel van 43%. Deze stijging kan vooral worden verklaard door de lancering van verschillende nieuwe biologische referenties en door de natuurlijke overstap van leveranciers naar biologische certificeringen.

In deze categorie blijft het merk “Best of Our Planet”, dat al bijna 15 jaar deel uitmaakt van het Delhaize-assortiment, de populairste referentie. Het gamma BOOP-wijnen dat bij Delhaize verkrijgbaar is, bestaat uit 3 kleine flessen, 3 bag-in-box-variëteiten en 7 flessen van 75cl uit verschillende regio’s van de wereld.

Langdurige samenwerkingen met producenten

De verkoop van schuimwijn blijft stabiel ondanks de inflatie die ook de cavamarkt heeft getroffen. Dit jaar viert Delhaize niet alleen de 10de verjaardag van het merk ¡Hola!, maar ook haar 10-jarige samenwerking met het merk. Omwille van de kwaliteit van de producten en het verhaal van Christopher Heirwegh en Christel Weemaes was de samenwerking onmiddellijk beklonken. Het Belgisch koppel verhuisde naar Barcelona met de droom om een eigen biologische cava te produceren. Tien jaar later zijn er samen veel innovaties gecreëerd en op de markt gebracht, en worden er ook elk jaar meer dan 250.000 flessen verkocht.

Markttrends

Sinds december 2023 wint Delhaize elke maand marktaandeel in wijn en schuimwijnen. Voor witte wijn is het marktaandeel van wijnen uit Chili, de Bordeaux- en Loirestreek gestegen. Voor rode wijn gebeurt hetzelfde voor referenties uit Australië en Bordeaux, en voor roséwijnen is dit het geval voor verschillende regio’s uit Portugal en de Loirestreek.

Maar trends volgen ook nieuwe gewoonten van consumenten, en zij zijn de afgelopen jaren overgestapt op alcoholvrije alternatieven. Zo verkocht Delhaize dit jaar voor 6 miljoen aan alcoholvrije bieren. Dit is een trend die Delhaize op de voet volgt door ook een breed gamma alcoholvrije wijnen en bieren aan te bieden, met natuurlijk ook aantrekkelijke promoties op dit assortiment.