Zomervakantie 2025 in cijfers: drie op vier Belgen kozen voor all-inclusive, klassieke topbestemmingen blijven scoren, én België zelf wint fors aan populariteit.
Voor de Belgische families stond de zomer van 2025 meer dan ooit in het teken van prijsbewust reizen en budgetzekerheid. TUI, de grootste reisorganisatie van het land, zag duidelijk dat prijs en transparantie doorslaggevend waren bij de keuze van de vakantiebestemming. Zowel vroegboekers als lastminuteboekers profiteerden van de prijsvoordelen en kozen opvallend vaak voor een all-in formule.
Vroeg boeken én last minute populair
Vanaf de start van het boekingsseizoen in november 2024 tekende de trend zich al duidelijk af: prijs was de doorslaggevende factor voor de Belgische vakantieganger. Tegen eind februari had 40% van de reizigers hun zomerreis al vastgelegd en daarbij gebruikgemaakt van de aantrekkelijke vroegboekacties en het ruim beschikbare aanbod. Anderzijds wachtte een grote groep tot juni of zelfs tot enkele dagen voor vertrek. Zij namen vrede met een fel geslonken aanbod maar kozen bewust voor de last minute-aanbiedingen en wisten zo een mooie deal te scoren.
All inclusive stevig ingeburgerd
Waar “all inclusive” rond de eeuwwisseling nog een eerder exotisch begrip was, is het vandaag de absolute norm geworden. Maar liefst 75% van de Belgische families koos voor een all-in vliegvakantie. Veel all-inclusive resorts zijn immers uitgesproken kindvriendelijk en uitgerust met talrijke zwembaden, glijbanen en andere faciliteiten die de warme temperaturen perfect draaglijk maken. Hoewel zo’n formule duurder is bij aankoop, geeft ze reizigers vooral volledige controle over hun vakantiebudget. Eten, drinken en vele extra’s zijn inbegrepen, waardoor onverwachte kosten uitgesloten zijn. Het verklaart meteen waarom het gemiddeld vakantiebudget per persoon licht gestegen is: €1480 tegenover €1420 in 2024.
Klassieke favorieten blijven scoren
Ook dit jaar bleven de traditionele topbestemmingen overeind. Spanje was opnieuw dé nummer één met 31% van de boekingen, gevolgd door Griekenland (22%) en Turkije (19%). Tunesië (7%) en Egypte (5%) vervolledigen de top vijf. Samen zijn deze landen goed voor maar liefst 84% van alle vliegvakanties. Qua regio’s steekt de Turkse Rivièra (Antalya) opnieuw met kop en schouders boven de andere bestemmingen uit, gevolgd door Tenerife, Mallorca, Rhodos en Kos. Opvallend is dat de hittegolven van afgelopen zomer de Belgische reiziger absoluut niet afgeschrikt hebben. Integendeel: de warmste regio’s – zoals Tunesië, Marokko, Egypte, Griekenland en Turkije – scoorden deze zomer het best tegenover vorig jaar.
Autovakanties: traditie en vernieuwing
Niet alleen vliegvakanties waren populair. Ook autovakanties bleven onverminderd geliefd, met Frankrijk als grootste trekpleister (25%). Oostenrijk blijft terrein winnen en nestelt zich comfortabel op de tweede plaats, gevolgd door Italië, Spanje en Duitsland. Vooral het Oostenrijkse Tirol en het Italiaanse Gardameer blijven topfavorieten onder de families die met eigen wagen reizen.
Opmerkelijk dit jaar is de sterke comeback van vakanties in eigen land. België deed het duidelijk beter dan in 2024, vooral dankzij de zonnige zomer. De kust trok zoals steeds de meeste bezoekers, maar de Ardennen en Limburg kenden procentueel de sterkste groei. Dat meer dan de helft van de binnenlandse boekingen pas vanaf juni plaatsvond, toont dat veel Belgen zich pas laat op het seizoen lieten overtuigen door het mooie weer bij ons.
Stedentrips maken inhaalbeweging
Ook stedentrips bleven een geliefde keuze. De zuidelijke steden deden het in de volle zomerweken traditioneel iets minder goed, wat ruimte gaf voor een heropleving van de klassiekers. Parijs, dat vorig jaar nog hinder ondervond van de Olympische Spelen, stond opnieuw bovenaan de lijst. Londen, ondanks de nood aan een internationaal paspoort, blijft een vaste waarde, en zelfs New York haalt de top 5. De Belgische reiziger liet zich duidelijk niet afschrikken door het hogere prijskaartje en koos weer voor wereldsteden met uitstraling.
Positieve balans
De resultaten van zomer 2025 bevestigen dat budgetzekerheid en transparantie de sleutelwoorden zijn voor de Belgische reiziger. De keuze voor all-inclusive, een opvallende mix van vroegboekers en lastminuteboekers, en het trouw blijven aan de klassieke topbestemmingen, bevestigen eens te meer een sterke reislust bij de Belg. Tegelijk tonen de stijging in binnenlandse vakanties en de hernieuwde belangstelling voor stedentrips dat Belgen flexibel blijven en snel inspelen op omstandigheden zoals het weer of actuele events.
Het sterkt TUI dat de Belgische families hun vakantie blijven toevertrouwen aan een professionele organisatie die de strengste kwaliteitsnormen hanteert en uitmunt met een ijzersterk en gevarieerd aanbod voor elk budget. Voor TUI is de balans van deze zomer dan ook positief: de Belg liet zich niet afschrikken door de hitte en reisde volop, met oog voor prijs, zekerheid en comfort.