Twee derde van de Vlamingen vindt dat je voor échte, lekkere frieten in de frituur moet zijn. Driekwart van de Vlamingen (76%) vindt dat elke frituur zijn charme heeft. Bijna alle Vlamingen (92%) vinden frietjes van de frituur onlosmakelijk verbonden aan onze eetcultuur, 65% van de Vlamingen is al verkocht als ze denken aan frietjes of frietjes ruiken, 58% van de Vlamingen vindt het frituurbezoek een traditie. De meest typische frituurbestelling is een kleine of gewone friet, met zout en mayonaise (45%) en met 1 à 2 snacks, met de curryworst / frikandel als populairste snack (31%). De 26ste editie van Week van de Friet loopt van vrijdag 7 t.e.m. vrijdag 14 november
Is er een grotere culinaire traditie in Vlaanderen dan een bezoek aan de frituur? De goudgele, knapperige aardappelstaafjes worden in ons land op handen gedragen – en terecht! Hier geen ‘french fries’, maar een goed pak friet dat smaakt naar trots en cultuur. Om deze sterke traditie passend te vieren, zet VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) onze Belgische trots extra in de kijker tijdens de Week van de Friet, van vrijdag 7 tot en met vrijdag 14 november. Een moment om stil te staan bij onze onweerstaanbaar lekkere frietjes van de frituur!
Echt lekkere frietjes, van de frituur natuurlijk!
Ons Vlaanderen, waar een frituur nooit veraf is. Een ware culinaire traditie in een bakje vervat. Doordat er zich zoveel frituren in Vlaanderen bevinden, bestaan ze ook in allerhande vormen en maten. Krappe kotjes waar je hoogstens rechtstaand een pakje friet kan verorberen, tot uit de kluiten gewassen inpandige frituren die succesvol wedijveren met gevestigde restaurants … en alles tussenin. En dat deze vele frituren nog steeds een heel goede bestaansreden hebben, wordt bewezen door onderzoek van VLAM. Maar liefst twee derde van de Vlamingen vindt namelijk dat je voor échte, lekkere frieten bij de frituur moet zijn.
Het is trouwens een stelling waar steeds meer Vlamingen zich achter scharen: waar twintig jaar geleden nog maar een derde (34%) vond dat je voor echt lekkere frietjes bij de frituur moet zijn, steeg dit tegen 2014 gestaag naar 42%. Die evolutie heeft zich de voorbije jaren enkel doorgezet, tot maar liefst 66% vandaag! De Vlaming, die weet wat goed is.
Frietetende Vlaming wordt alsmaar honkvaster
Een belangrijk onderdeel van die traditie is de frituur zelf, zo blijkt uit het onderzoek. De honkvastheid van Vlamingen als het op hun frietjes aankomt, blijft namelijk hoge toppen scheren. Niet minder dan vier vijfde (80%) van de Vlamingen gaat namelijk steevast naar dezelfde frituur. Een percentage dat doorheen de jaren enkel is toegenomen: in 2004 ging ‘slechts’ 66% steevast naar dezelfde frituur, in 2014 was dat al opgeklommen tot 72%.
En ondanks dat we hondstrouw zijn aan ‘die van ons’ – zowaar 78% van de Vlamingen gaat namelijk steevast naar dezelfde frituur – zien we ook het mooie in van elke frituur: 76% van de Vlamingen vindt dat elke frituur zijn charme heeft. Een eetbare troost, een warm welkom, een vertrouwde smaak van vers gebakken goudgele frietjes van de frituur – mmmm!
Aantal Vlamingen dat nooit naar frituur gaat, neemt sterk af
Ondanks dat elk moment geschikt is voor frietjes van de frituur, zijn er toch enkele uitschieters. Bij thuiskomst na een lange reis, lekker doorheen de week of om het weekend goed in te zetten, dan wel af te sluiten. De populairste momenten blijven ongewijzigd, maar dat we met z’n allen steeds liever naar de frituur gaan om te genieten van die lekkere verse frietjes, ook dat tonen de cijfers aan! Meer dan de helft van de Vlamingen (55%) brengt minstens één keer per maand een bezoek aan de frituur. Voor meer dan een vijfde (22%) is dat wekelijks, een stijging met 4% tegenover 2021. De maandelijkse bezoekfrequentie kent doorheen de jaren een duidelijke stijging. In 2013 lag deze nog op 46%. Het aantal Vlamingen dat het afgelopen jaar nooit naar de frituur ging, nam trouwens af met een derde (van 9% in 2022 naar 6% in 2024).
Wist je dat:
…de voorsprong van mayonaise als meest gekozen saus voor bij de frietjes enkel groeit (45%) ? De top vijf van populairste frietsauzen wordt als volgt aangevuld: tartaar (22%), stoofvleessaus (18%), ketchup (12%) en joppiesaus (11%).
… de vijf populairste frietsnacks ongewijzigd blijven? De frikandel / curryworst staat nog steeds op nummer één (31%), gevolgd door de saté (19%), Bicky burger (16%), boulet (10%) en viandel (9%).
…68% van de Vlamingen het liefst zout op zijn frietjes wil?
…53% van de Vlamingen frietjes van de frituur simpelweg met hun handen eet? Bij vrouwen loopt dit op tot 61%.
…53% van de Vlamingen al verkocht is als ze denken aan frietjes of frietjes ruiken?
… 80% van de Belgen vindt dat onze frietjes uniek zijn in de wereld?
… bijna de helft van de Vlaamse frituren (48%) kiest voor duidelijkheid in hun naam, met verwijzingen naar de frietjes die ze bakken of simpelweg het feit dat ze een frituur zijn. 18% van de frituren in Vlaanderen gebruiken het woord “friet”, “frit” of “frites” in hun naam, en 37% gebruikt “frituur” in hun naam – kwestie dat je weet waar je aan toe bent!
… 96% van de West-Vlamingen de term frikandel gebruikt, terwijl 91% van de Antwerpenaren dit een curryworst noemt? In Limburg verwijzen ze in 32% van de gevallen dan weer naar de populaire frituursnack als een lange hamburger.
.. in Oost-Vlaanderen (78%), West-Vlaanderen (65%) en Antwerpen (64%) frietjes veruit het vaakst gegeten worden uit een kartonnen bakje? In Limburg (45%) en Vlaams-Brabant (46%) is de puntzak veel meer ingeburgerd.
Sinds 2000 voert VLAM in opdracht van de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven promotie voor de frietjes van de frituur. Door de frietjes van de frituur een hele week in de spotlight te zetten, wil VLAM het aandeel van de frituur binnen het frietverbruik verhogen. Aangezien bijna élke Vlaming graag frietjes eet, mikken de campagnes op een brede doelgroep, van 15 tot 65 jaar oud. Om een positieve sfeer rond de frituur te creëren, speelt VLAM in op de positieve waarden die de consument associeert met frituren: sociaal, gezellig, nostalgisch, ongedwongen, laagdrempelig …
De ‘Week van de Friet’ vindt dit jaar voor de 26ste keer plaats van vrijdag 7/11 t.e.m. vrijdag 14/11. Dit jaar draait de campagne rond het proeven van de frietjes, met smaak als laatste in de reeks zintuigen waarop werd gewerkt in de voorbije vier jaar. Want frietjes van de frituur smaken altijd. Wat er ook gebeurt. Geslaagd of gebuisd, gewonnen of verloren, eerste date of exit date: frietjes? Mmmm!
Meer info via www.weekvandefriet.be

