Christophe Bousquet (Château Pech Redon, AOP La Clape), werd begin deze maand verkozen tot voorzitter van de Conseil Interprofessionnel des Vins AOP du Languedoc et IGP Sud de France (CIVL). Hij wil vooral de krachten bundelen om vooruit te komen: “We komen uit een periode van noodzakelijke veranderingen voor de interprofessionele sector en we betreden een nieuwe wereld, zowel voor onze producenten als voor onze klanten. Onze appellations hebben meer dan ooit behoefte aan de collectieve dynamiek van de interprofessionele sector en het CIVL staat klaar om deze dynamiek een impuls te geven.”
Christophe Bousquet volgt Miren de Lorgeril op, die het college van de wijnhandel vertegenwoordigde, als voorzitter van het CIVL. Overeenkomstig de regel dat de colleges elkaar afwisselen, zal hij het college van producenten gedurende drie jaar vertegenwoordigen.
Als wijnbouwer van La Clape sinds 1988 is hij al vele jaren actief in dienst van het collectief in talrijke organisaties, verenigingen en vakbonden. De CIVL heeft een fervent verdediger van het ploegenspel tot voorzitter gekozen. “Ik hoop dat mijn ervaring onze gemeenschappelijke doelstelling zal doen weerklinken: het CIVL begeleidt producenten en handelaars in de wereld van de toekomst. We moeten samen verder gaan. Mijn verkiezing valt in een overgangsperiode en ik zou alle appellaties willen oproepen hun dynamiek in te brengen in de hefboom die het CIVL is voor hun imago en reputatie. Mijn mandaat zal alleszins in het teken staan van de zichtbaarheid van onze AOP’s, met de dynamisering van de interprofessionele secties van de benamingen”.
Onder de noemer “L’Instinct Partagé” gaat het nieuwe communicatieplatform van het merk Languedoc, dat onder voorzitterschap van Miren de Lorgeril werd opgestart, inderdaad op campagne met de AOP’s van de Languedoc. “Dit instrument werd in juli jongstleden besproken, bediscussieerd en gevalideerd door de producenten en handelaars van alle appellations, die door het CIVL in ronde tafels bijeen werden gebracht”, herinnert Christophe Bousquet zich, “Ik heb aan dit overleg deelgenomen als lid van de raad van bestuur van het CIVL, en ik heb de inspanningen gezien van een vernieuwd en zeer geëngageerd team, dat ons interprofessioneel instrument in staat stelt competenter te worden op het gebied van strategie en marketing.
Het merkplatform, dat deze zomer en herfst aan het grote publiek wordt voorgesteld en op de Franse markt wordt ingezet, zal in 2022 de export aanpakken. De appellaties werken samen met de CIVL-teams aan de ontwikkeling van hun actieplan. Men wil deze collectieve boodschap combineren met de specifieke identiteit van elke appellatie, om zo het imago en de reputatie van de Languedoc-wijnen en -appellaties te verbeteren. Ook de IGP’s van Sud de France leggen de laatste hand aan hun communicatiestrategie, binnen hun eigen vrijheidszone en als aanvulling op het door het CIVL ontwikkelde merkplatform.
Christophe Bousquet, die bijzonder gevoelig is voor duurzame ontwikkeling en milieukwesties, wenst deze prioriteiten ook centraal te stellen in zijn mandaat: “Het CIVL heeft al talrijke partnerschappen tot stand gebracht zodat vooruitgang kon worden geboekt op cruciale punten zoals resistente druivenrassen. Ik hoop dat onze interprofessionele organisatie zal blijven investeren en haar leiderschap zal doen gelden op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, die van vitaal belang zijn voor de wijnbouwsector van de Languedoc, en dat zij de initiatieven van de appellations en van de bedrijven zal coördineren en bevorderen.”