– De wijnmakerij heeft al haar ruimtes met preventieve maatregelen aangepast en ging op 1 juli weer open voor het publiek – Joan Romero, de nieuwe directeur wijntoerisme van de historische wijnmakerij, ontwikkelde een ambitieus activiteitenplan om het wijntoerisme in Sant Sadurní d’Anoia verder te stimuleren.
Codorníu opende zijn deuren voor het publiek op 1 juli met de opening van de “Codorníu Gardens”, een aangename ruimte op het terrein van de eeuwenoude wijnmakerij, waar men buiten in de frisse lucht kan genieten van een glas Cava en tapas, ontworpen door Cal Blay.
In de “Codorníu Tuinen” kunnen bezoekers genieten van het uitzicht op de natuurlijke omgeving van dit Nationaal Historisch Artistiek Monument, terwijl ze naast een glas wijn of Cava ook kunnen genieten van lokale delicatessen uit de Penedès. Deze ruimte is geopend van 11.00 tot 16.00 uur van maandag tot zondag, en ook van 19.30 tot middernacht op donderdag tot zondag, zowel voor bezoekers van de wijnmakerij als voor het grote publiek, iedereen dus die op zoek is naar een aangename ruimte in de open lucht om iets te eten en te drinken. Codorníu zet zich in voor de ondersteuning van lokale bedrijven zoals Cal Blay, een bedrijf met bijna 40 jaar geschiedenis in Penedès, dat een aanzienlijk prestige geniet in de restaurant- en hotelsector.
Deze nieuwe activiteit maakt deel uit van het strategische plan van Raventós Codorníu om het toerisme te stimuleren. Om dit te doen, heeft Joan Romero – die een lange professionele carrière heeft opgebouwd in de wereld van het toerisme op internationaal niveau – zich onlangs bij het bedrijf gevoegd als directeur wijntoerisme.
Raventós Codorníu, verplaatste begin dit jaar zijn hoofdkantoor naar de oorspronkelijke boerderij in Sant Sadurní d’Anoia, die dateert uit 1551, wil de komende vier jaar het volume van nationale en internationale toeristen in de regio exponentieel vergroten door middel van innovatieve activiteiten op het gebied van wijntoerisme.
In Spanje is het wijntoerisme de laatste jaren enorm toegenomen en Raventós Codorníu is van mening dat het belangrijk is om de sector verder te ontwikkelen, waarbij het formaat van de bezoeken met kleinere groepen en meer mogelijkheden voor personalisatie opnieuw wordt uitgevonden. Joan Romero: “We hebben ons aangepast aan de tijd en bereiden nieuwe manieren voor om te blijven genieten van wijn, gastronomie en onze natuurlijke omgeving, en we zullen de grote aantrekkingskracht van onze wijnmakerijen op het gebied van wijntoerisme blijven reactiveren.
Raventós Codorníu heeft behoorlijk geïnvesteerd om een nieuw aanbod voor het wijntoerisme te creëren en om ervoor te zorgen dat alle activiteiten die in de wijnmakerijen van de hele groep worden uitgevoerd, voldoen aan de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen. Het nieuwe strategische plan voor het wijntoerisme, dat deze zomer van start gaat, is gebaseerd op – het positioneren van de wijnmakerijen in de groep als wijntoeristische bestemmingen; de ervaringen van het wijntoerisme in Raventós Codorníu een niet te missen optie maken voor toeristen die Spanje en Catalonië bezoeken; en het zoeken naar een evenwicht tussen de economische rentabiliteit van de afdeling wijntoerisme en het genereren van waarde voor de verschillende merken.
Raventós Codorníu, vijf eeuwen geschiedenis
Raventós Codorníu, het oudste wijn- en cavaproducerende bedrijf van Spanje, staat symbool voor continuïteit, innovatie en trouw aan de oorsprong. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1551, maar combineert zijn ervaring met traditie en moderniteit, wat resulteert in wijnmakerijen die toonaangevend zijn in hun wijnbouwregio’s, exploitaties die in staat om te innoveren en te reageren op de groeiende vraag naar unieke wijnen en Cavas.
Met vijftien iconische wijnhuizen verspreid over Catalonië, Spanje, Argentinië en Californië, evenals 3.000 hectare eigen wijngaarden, is Raventós Codorníu een wereldleider op het gebied van wijnbouw.