« Enjoy it’s from Europe ». De nieuwe Europese campagne die BOB en BGA (AOP en IGP) labels promoot, wordt in België gesteund door Apaq-W en promoot 11 Belgische topproducten met een BOB of BGA.
Apaq-W, het Waalse agentschap voor de promotie van landbouwproducten van topkwaliteit, lanceerde begin 2021 een nieuwe driejaarlijkse campagne, medegefinancierd door de Europese Unie en in samenwerking met het BIP (Bureau National Interprofessionnel du Pruneau) in Frankrijk en het Consorzio Prosciutto di Carpegna (CARPEGNADOP) in Italië. Het doel is informeren over de Europese BOB en BGA kwaliteitslabels (Beschermde Oorsprongsbenaming & Beschermde Geografische Aanduiding) door enkele uitzonderlijke Europese producten in de kijker te plaatsen: een selectie van 11 Belgische (Waalse) producten met een BOB of BGA, de Pruneau d’Agen BGA uit Frankrijk en de Prosciutto di Carpegna BOB uit Italië.
Apaq-W kiest voor topkwaliteit
In België wordt er gefocust op vijf producten met een BOB: Beurre d’Ardenne BOB, Fromage de Herve BOB, Vin Côtes de Sambre et Meuse BOB, Crémant de Wallonie BOB, Vin Mousseux de Qualité de Wallonie BOB; en zes producten met een BGA: Jambon d’Ardenne BGA, Pâté Gaumais BGA, Plate de Florenville BGA, Saucisson d’Ardenne BGA (inclusief Collier d’Ardenne BGA en Pipe d’Ardenne BGA), Vin de Pays des Jardins de Wallonie BGA en Escavèche de Chimay BGA. Al deze producten zijn schoolvoorbeelden van Europese landbouwproducten van topkwaliteit. Tegelijk vertegenwoordigen ze 4 belangrijke sectoren – zetmeel, zuivel, vlees, stille wijnen en schuimwijnen – en zijn ze het resultaat van de expertise van meer dan 175 lokale producenten. Deze EuroFoodArt promotiecampagne heeft als slogan: « Enjoy it’s from Europe ».
Apaq-W, dat Belgische producten met Europese kwaliteitslabels steunt, besloot om dit jaar maximaal in te zetten op 11 producten met een BGA en BOB en ontwikkelde een nieuw handelsmerk: « BOB en BGA uit Wallonië ». Samen met de lancering van deze nieuwe promotiecampagne wil dit handelsmerk onder meer een richtlijn zijn voor consumenten die op deze manier producten met een specifieke herkomstbenaming ontdekken, producten die een unieke combinatie zijn van menselijke factoren en de omgeving waarin ze tot stand komen. Via de promotie van deze producten met een kwaliteitslabel, wil Apaq-W consumenten meer bewust maken van deze topkwaliteitsproducten waarvan de fases en productiecriteria zeer regelmatig gecontroleerd worden door onafhankelijke organismen.
« Het is de topkwaliteit die we willen promoten », aldus Philippe Mattart (algemeen directeur van Apaq-W) die het belang van de herkomstbenamingen onderstreept, inclusief de knowhow van de producenten en de authenticiteit van de streken.
Escavèche de Chimay BGA
Sedert 4 maart 2021 en na een procedure van 3 jaar die door de lokale producenten werd opgestart, is Escavèche de Chimay het jongste Belgische (Waalse) product met een BGA! Het is een koude visbereiding in een saus op basis van azijn en gelatine met uien, die traditioneel bewaard wordt in een aardenwerken pot. Escavèche du Val d’Oise, Escavir en Fagnes & Saveurs zijn de drie producenten die momenteel prat kunnen gaan op het BGA label en dat kunnen aanwenden, een garantie voor typiciteit, knowhow en het artisanale en traditionele karakter van het product.
De culinaire geschiedenis van deze Escavèche gaat terug tot de 18e eeuw, waar tal van artificiële meren en vijvers, destijds uitgegraven voor de metaalindustrie, vol met vis zaten en waar de lokale bevolking ging vissen. Om deze grote hoeveelheid vis te bewaren, creëerden de bewoners van de streek deze koude bereiding: « Escavèche». De beschermde geografische zone voor de productie en verpakking van dit product bevindt zich in de provincie Namen in de gemeenten Cerfontaine, Couvin, Doische, Philippeville en Viroinval, en in de provincie Henegouwen in de gemeenten Chimay, Momignies, Froidchapelle en Sivry-Rance.