ProVeg (voorheen EVA), de organisatie die zich inzet voor plantaardige voeding, riep maart uit tot Veggie Challenge-maand. De uitdaging? Meer Belgen aanzetten om flexi, veggie of vegan te eten. Sodexo maakte het hen extra makkelijk om buitenshuis plantaardig te eten. Meer dan 80 van hun uitbatingen breidden het aanbod van vegetarische gerechten op de kaart uit.
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zitten verankerd in het DNA van Sodexo. De cateraar gaat niet enkel bewust om met voeding, maar wil de band tussen consumenten en de voeding herinstellen en meebouwen aan een toekomst met respect voor de gezondheid van mens, dier en planeet. Zo is één van de doelstellingen voor 2025 “het aandeel plantaardige eiwitten vergroten tegenover de dierlijke eiwitten in de menu’s”. Tegen die achtergrond namen heel uiteenlopende uitbatingen van Sodexo in Vlaanderen, Brussel en Wallonië de veggie-handschoen op. Van restaurants in bedrijven tot instellingen uit het hoger onderwijs en de gezondheidszorg.
Altijd aandacht voor smakelijke veggie maaltijden
Dagelijks komen journalisten van het Mediahuis lunchen in het bedrijfsrestaurant. In maart prijkte de campagneslogan ‘Alles kan veggie!’ prominent op schermen en banners. Sodexochef Jordi De Groot: “We bieden altijd smakelijke veggie en vegan maaltijden en een vegetarische variant van de dagschotel aan. Vernieuwende en verrassende gerechten zetten mensen aan om ze uit te proberen. Proeven is de sleutel tot succes. In die zin is de Veggie Challenge een dankbaar initiatief om lekkere vegetarische gerechten te ontdekken.”
De Veggie Challenge van Proveg maakt mensen nieuwsgierig
Het bedrijfsrestaurant op de campus van UZ Gent serveert dagelijks 550 tot 800 maaltijden aan personeel, bezoekers en studenten. Het keukenteam is alvast enthousiast over de Veggie Challenge: “Het belang van vegetarisch eten was duidelijk hét gespreksonderwerp in de wandelgangen. De mensen zijn nieuwsgierig. Ze gaan voor comfortfood dat er lekker uitziet, of het nu veggie is of niet. Zo kozen dubbel zoveel gasten voor de vegetarische vol-au-vent dan voor de dagschotel.”
Ook het restaurant van universitair ziekenhuis CHU Tivoli in La Louvière nam deel aan de Veggie Challenge. Restaurantmanager Hélène Hourez: “De vraag naar vegetarische en plantaardige gerechten klinkt steeds luider bij onze klanten. Sinds oktober van vorig jaar breiden we ons assortiment in die zin uit. Met deze campagne kunnen we het ziekenhuispersoneel en de bezoekers nieuwe smaken laten ontdekken, zoals tuinbonen, bulgur en quinoa.”
Het is duidelijk dat de Veggie Challenge de Sodexo-keukens inspireerde. Het bedrijf is dan ook bijzonder blij met de samenwerking met Proveg. “Door creatief in te spelen op het initiatief, stimuleren ze mensen om hun eetgedrag aan te passen. En dat is positief, want veggie goed is voor je lijf en de planeet, maar ook voor je smaakpapillen”, klinkt het.
“ProVeg wil op een positieve en vooral smakelijke manier mensen laten kennismaken met veggie en plantaardige maaltijden. Zo bieden we begeleidingen aan op maat van grootkeukens om het plantaardige aanbod te verbreden en te verbeteren. Campagnes zoals de Veggie Challenge moedigen mensen aan om veggie of vegan uit te proberen en de deelname van talrijke Sodexo-keukens maakten heel wat mensen warm om te proeven van meer lekkere veggie maaltijden. Het succes van onze samenwerking met Sodexo toont dat grootkeukens kunnen inspelen op de Veggie Challenge om klanten aan te moedigen in hun keuze voor plantaardige maaltijden.”