ITQI is een wereldwijd hoogstaand “kwaliteits- en schoonheidsspektakel” voor voedingsmiddelen. Te midden de meer dan 2000 producten uit een 100-tal landen die voor de competitie 2018 werden ingediend, is de Chinese Arawana- rijstzemelen-olie, een opvallende nieuwkomer die meteen een tweesterren waardering meekreeg.
“De beste olie is niet om de smaak van het voedsel zelf te verbergen, maar wel deze die de natuurlijke smaak van de ingrediënten laat openbloeien”, zei Alan Coxon, een internationale chef-kok uit Michelingids en een van de juryleden van ITQI. Dit is ook de grootste consensus die door vele juryleden over eetbare oliën op het niveau van fijnproevers wordt bereikt.
Rice Bran Oil of rijstzemelenolie is 100 jaar geleden ontdekt in Japan en werd vooral voor medicinaal gebruik toegpast. Later werd ze in vele gebieden geïntroduceerd, zoals cosmetica, gezondheidsproducten, enz. Na een decennium van onderzoek en ontwikkeling en technische innovatie, bekleedt Arawana Rice Bran Oil de eerste plaats in China vanwege zijn populariteit en marktaandeel en veroverde uiteindelijk de onderscheiding “International Award for Quality of Rice Bran Oil” tijdens de International Council of Rice Bran Oil in 2016. In 2017 betrad dit product formeel de Japanse markt, waardoor het patroon van Japanse zelfgemaakte rijstvliesolie werd doorbroken. Ondertussen is dit product geëxporteerd naar landen zoals Australië, Canada, etc. Verder wetenschappelijk onderzoek heeft ondertussen aangetoond dat Rice Bran Oil eveneens een plaats heeft binnen het gastronomisch concept. De olie geeft de ingrediënten een extra knapperig accent, wordt blijkbaar minder opgeslorpt door de producten en is derhalve per definitie ook gezonder voor de mens. Tijdens ITQI werd de rijstzemelenolie geroemd om zijn kwalitatieve facetten in de horeca. Om 1 l olie te bekomen heeft men wel 150 kg rijst nodig.
Prijs-kwaliteit blijkt het eveneens een voltreffer en voldoet ze aan de strengste kwaliteitseisen. Ook tweesterrenchef Pascal DeValkeneer, Chalet de la Foret, is overtuigd van de kwaliteit van deze Chinese olie. Tijdens een introductie diner presenteerde hij een selectie gerechten die met dit nieuw product werden bereid, en bewees dat de Rice Bran Oil absoluut een plaats verdient binnen de Belgische gastronomie maar ook op internationaal vlak en onmisbaar hulpmiddel wordt.
Begin 2018 werd het Comité voor wereldwijde handel in rijstzemelenolie opgericht in Viet Nam. Tijdens deze bijeenkomst profileerde de grootste Europese retailer Carrefour zich als een nieuwe strategische partner van Arawana. Carrefour beloofde om de wereldwijde markten voor Arawana te openen. American Pepsi Food en Arawana hebben een samenwerkingsverband voor gezond voedselonderzoek opgezet en hebben een diepgaande consensus bereikt over de deelname van rijstvliesolie aan de ontwikkeling van gezond voedsel.
Van Azië-Pacific tot Europa en Amerika, de strategie voor de internationalisatie van Arawana Rice Bran Oil wordt stabiel geïmplementeerd in het kader van wereldwijde partners. In de komende 5 tot 10 jaar zal Arawana Rice Bran Oil zich richten op internationale high-end eetbare oliemerken en marktontwikkeling.
“Gourmet heeft geen grenzen”. Arawana Rice Bran Oil biedt nieuwe keuzes voor een wereldwijde gastronomische innovatie.