De Algemene Vergadering van het Wijnbouwershuis, die op 13 mei 2022 werd gehouden, heeft zijn vooruitgang gedetailleerd beschreven, waardoor zijn positie in het Champagne-landschap wordt versterkt. 2021 was het jaar van uitersten en ontwikkelingen, met in het bijzonder het verkrijgen van het label Vignerons Engagés
In 2021 werd het label “Vignerons Engagés” toegekend, waardoor Chassenay d’Arce het eerste Champagnehuis werd dat dit label ontving!
De voorzitter en de directeur zijn trots op de inzet van de leden en de mobilisatie van de medewerkers rond het project Dare 2025.
“Wij hebben ons gemobiliseerd op uw steun in de wijngaard en bij de certificeringen, de groei van onze handel en de valorisatie ervan, de optimalisering van onze productie en ons beheer, alsmede de ontwikkeling van het imago van ons Huis. Uw inspanningen in de wijngaard worden weerspiegeld in onze wijnen, die gegeerd zijn door zowel onze partners als onze klanten in Frankrijk en daarbuiten. Dit verrassende jaar laat echter het laagste oogstniveau sinds 1956 zien en ook een ongekend niveau van verkoop van flessen onder onze merken en voor de export. Vignerons Engagés is een proces van voortdurende verbetering en het heeft ons allemaal op de proef gesteld! Elke persoon in zijn of haar afdeling heeft blijk gegeven van doorzettingsvermogen, solidariteit met collega’s en aanpassing aan deze nooit eerder geziene context in het belang van onze onderneming.
2021, de afspiegeling van de wederzijdse inspanningen voor de OSONS 2025-strategie op drie gebieden
Een onderneming die haar autonomie heeft versterkt, met een totaal van 1.329.516 verkochte flessen voor een gemiddelde prijs die is gestegen met 7.195 nieuwe professionele klanten, 450 nieuwe particuliere klanten en 30 nieuwe exportklanten, waaronder 6 nieuwe landen (Australië, Zweden, Israël, Singapore en de VS)
- Een verantwoordelijke onderneming met een voorbeeldfunctie op het gebied van MVO, die het aantal geëtiketteerde oppervlakten blijft uitbreiden: 62% van de oppervlakten heeft het label “Vignerons Engagés” (geëngageerde wijnbouwers); de milieucertificeringen van de activiteiten “hoge milieuwaarde” en “duurzame wijnbouw” in de Champagne vertegenwoordigen 20% van de oppervlakten en zullen in 2022 verder stijgen om 40% te bereiken. Drie boerderijen en het bedrijf zijn biologisch gecertificeerd. Milieuverantwoorde inkoop, lagere exploitatiekosten, beheersing van de energiekosten en 96% gerecycled afval in 2021
- Een klantgerichte onderneming IFS Food certificering, reeds verkregen in juli 2020, is een benchmark, een garantie van producten Versie 6 1 verworven in 2021 doelstelling versie 7 in 2022 ontwikkelen van de cultuur van voedselveiligheid voor traceerbaarheid.
Te noteren: Sabrine Da Paz, de wijnbouwtechnicus, herinnert aan de acties die zijn ondernomen ten gunste van de biodiversiteit, zoals de aanplant van heggen rond de wijnstokken. Zij leidt diverse vergaderingen en opleidingssessies, en geeft leiding aan het wijnbouwerscollectief, dat dagelijks wordt ondersteund door de wijngaardafdeling. Brice Bécard, van de afdeling oenologie en productie, geeft verschillende details over de oogst van 2021 en noteert onder meer een bevredigende kwaliteit voor pinot noir en een zeer goede kwaliteit voor pinot blanc. Het wijnhuis neemt ook actief deel aan het plaatselijke economische leven door verenigingen en plaatselijke projecten te steunen en door sponsoracties te begunstigen, zoals het in oktober 2021 hernieuwde partnerschap met Pink October, georganiseerd door de Trojaanse winkeliersvereniging “Les vitrines de Troyes” om de liga tegen kanker te steunen.
Chassenay d’Arce in cijfers
Opgericht in 1956 door 62 wijnbouwers, telt de coöperatieve momenteel 130 wijnbouwersfamilies en 28 medewerkers.
Areaal: 315 hectare wijngaarden verspreid over 12 dorpen, wijnrassen 90% pinot noir, 9% chardonnay en 1% pinot blanc (oude Champagne-variëteit). gemiddelde leeftijd van de wijnstokken: 20 tot 25 jaar. De oudste dateert uit de jaren 1950
In de kelder er 9 persen van 12.000 kg – 1 pers van 8.000 kg – 1 pers van 4.000 kg. Perscapaciteit: 550.000 kg / dag. De thermisch geregelde roestvrijstalen kuipen hebben een totale capaciteit: 40.000 hl. Rekken en riddling: capaciteit 1,5 miljoen flessen / jaar – Automatische riddling op gyropaletten – Opslag: 8.500 m2 Capaciteit 7,5 miljoen flessen
Marketing: Het merk Chassenay d’Arce wordt op de markt gebracht in de traditionele sector (wijnhandelaren, CHR) in Frankrijk en in het buitenland, alsmede op het landgoed en per briefwisseling. In 2009 werden 1.329.516 flessen verkocht, waarvan bijna 400.000 onder het merk Chassenay d’Arce. De consumentenprijzen (inclusief belasting) in wijnwinkels variëren van 25,30 tot 67,60 euro
De afzet in Frankrijk bedraagt 48,75%, de export 51,25%, met een aanwezigheid in ongeveer 20 landen en op 5 continenten, met opmerkelijke nieuwe landen Noorwegen, Australië, Zweden, Israël, Singapore en de ontwikkeling van de VS. De omzet in 2021 bedroeg zowat 20,403 miljoen euro.