Op 5 mei openden de eco-ondernemers Quentin Labrique en Julien de Brouwer, een compleet nieuwe overdekte markt, volkomen biologisch, in hartje Etterbeek. De centrale doelstelling van The Barn is producenten en vooral hun producten, onverpakt, in de schijnwerpers stellen, in hun meest natuurlijke verschijning.
The Barn, een duurzaam en zorgvuldig bedacht project. Twee Belgen : geen new wave band uit de jaren ’80 maar een duo jonge en toch al ervaren ondernemers. Julien, de Bruggeling, leerde Quentin, afkomstig uit Moeskroen, kennen tijdens hun gezamenlijke studies in Namen. Beide studenten deelden op jonge leeftijd al de interesse om te ondernemen. Hun wegen kruisten opnieuw bij het bedrijf Decathlon « een omgeving die ons aanmoedigde om onze ondernemingszin te ontwikkelen » getuigen beide ondernemers.
Vorige zomer besloten deze twee vrienden om de sprong te wagen en hun gemeenschappelijke project te realiseren. Dag na dag kreeg hun zorgvuldig bedacht idee stilaan vorm. Begin mei werd hun project werkelijkheid met de opening van The Barn, een compleet nieuwe, overdekte en 100% biologische markt, gevestigd in een van de meest levendige wijken van de hoofdstad, het Sint-Pietersplein in Etterbeek.
Barn, als in: Bio, Accessible, Respectfull and New. Biologisch, toegankelijk (accessible), respectvol en nieuw, deze vier elementen zijn onlosmakelijk verbonden met het project van de twee vrienden. Alle producten zijn afkomstig van een biologische productie en laten zich inspireren door een totaal respect voor de producent, zijn achtergrond, de seizoenen en dus finaal, voor de consument. The Barn is ook nieuw of innoverend, in die zin dat het boven alles ook een ontmoetingsplaats wil worden. Voor Julien en Quentin is het pedagogische aspect van deze overdekte ruimte immers zeer belangrijk. Gelegen in het hart van een multiculturele wijk, stelt The Barn zich als doelstelling zijn bezoekers, in alle eenvoud (opnieuw) aan te leren, wat de afkomst en productiewijze is van elk product, maar ook zijn smaak en nutritionele waarden beter te appreciëren.
Gebaseerd op het principe van een korte keten, vermijdt de overdekte markt dat de consument via de verschillende tussenschakels van de distributie moet gaan, en brengt in tegendeel de consument en de producent steeds dichter bij elkaar. « We streven er zo naar om zo goedkoop mogelijke kwalitatieve bioproducten op de markt te brengen en opteren tegelijk voor een breed assortiment met bewuste selecties», zegt Julien. Om de interactie met de klanten te versterken, kunnen er in de aanpalende ruimte culinaire workshops of evenementen worden georganiseerd. Het is eveneens de bedoeling om in een latere fase hier ook een restaurant met zicht op de tuin te installeren, restaurant dat vanzelfsprekend ook de biologische producten in de kijker stelt.
Kwaliteit moet men tonen, niet verpakken! De toegankelijkheid van hun producten is een van de basisprincipes van het eco-ondernemersduo. Deze toegankelijkheid uit zich in verschillende vormen. Om te beginnen bestaat ze uit het bieden van een juiste prijs. De korte keten laat immers toe om de producent correct te betalen en een betaalbare prijs te vragen aan de klanten. Vervolgens laat de verkoop van producten in bulk toe om zichtbaar om te gaan met een minimum aan verpakking, dit alles voor een beter respect voor het milieu.
«In volledige transparantie werken aan een duurzame samenleving die toegankelijk is voor iedereen, dat is de essentie van ons project» , besluiten Julien en Quentin. www.thebarn.bio