Alma Cersius, tussen aarde en hemel en resoluut aders

Aan de poorten van Béziers verenigt de coöperatieve wijnkelder Alma Cersius 160 wijnbouwers, 1200 hectare volledig geklasseerd als IGP Pays d’Oc en Coteaux de Béziers. Innovatie en inspelen op de vraag van de klant is haar signatuur. De kelder is een succesverhaal dat het coöperatieve model van de Languedoc eer aandoet: de vergoeding van de wijnbouwers is in 15 jaar verdubbeld.

In 1987 zijn de wijnkelders van Portiragnes, Villeneuve-lès-Béziers en Cers op de kar gesprongen van de IGP Pays d’Oc zodra deze was gecreëerd, en daarmee ook van de cépagewijnen. “Midden in een wijncrisis hebben wij besloten in te zetten op de vraag van onze markten. Onze wijnbouwers hebben de druivensoorten aangeplant die aan deze vraag voldeden, en wij hebben ons in de kelder toegerust om de aromatische handtekening van elk van hen tot uitdrukking te brengen,” legt de voorzitter van de wijnkelder, Marc Robert, uit. In die tijd verkocht het wijnhuis al zijn volumes in bulk.

Sinds 2005 werkt het wijnhuis aan de verbetering van zijn productie door zijn wijnen te bottelen. 2007 was het eerste wijnjaar dat werd gebotteld, “en onze eerste Vinisud-beurs, waar we aankwamen, gloednieuw op de markt maar al met een stevig onderbouwd idee van ons assortiment”. De visuele identiteit en de naam van het wijnhuis tussen Aarde en Hemel wordt ‘ Alma Cersius’ , de ziel en de Romeinse god van de noordenwind, en Cers, de naam van een van de gemeenten van het wijnhuis.

Al in 1980 werden in de hele wijngaard perceelselecties ingevoerd. Al meer dan 15 jaar bepaalt het wijnhuis, door het proeven van de bessen van elk perceel, het aromatische profiel van elke cuvée. Een laatste proeverij van de druiven valideert de datum van de oogst, die wordt uitgevoerd bij volle rijpheid. Op een terroir dat bestaat uit kiezels en klei-kalksteen, brengt de maritieme invloed frisheid en ziltheid in de cuvées van Alma Cersius, waarvan de successen elkaar opvolgen: In Vino Erotico en zijn beroemde kameleon zijn het embleem geworden van het wijnhuis en zijn vermogen om merken te creëren met een sterke identiteit en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van tussen de 5 en 10 €.

Naast de grappige en uitgebreide etiketten die de eerste aankoop motiveren, vertrouwt Alma Cersius op de onberispelijke kwaliteit van zijn producten om zijn klanten aan te moedigen keer op keer terug te keren! Het is momenteel een van de meest gedecoreerde coöperatieve wijnhuizen van de regio in internationale proefcompetities!

De nationale en exportmarkten stellen hoge eisen, maar het wijnhuis vertrouwt op zijn wijnbouwers om profeten te zijn in hun eigen land: “onze leden zijn onze beste ambassadeurs: ons motto is dat ze een fles Alma Cersius moeten meenemen waar ze ook gaan lunchen of dineren,” legt Guillaume Bonzoms uit, “hun inzet is totaal, van de wijnstok tot het glas. Waar anderen moeite hebben om het aantal leden, geteelde hectaren en verwerkte hectoliters op peil te houden, boeken wij vooruitgang: de beloning van de wijnbouwers is sinds 2005 verdubbeld en wij steunen hun kinderen bij het overnemen van het bedrijf.

Het wijnhuis is sinds 2020 gecertificeerd als High Environmental Value (HVE). Deze certificering van het Ministerie van Landbouw valideert het respect voor het milieu door de wijnbouwers. De gemeenten van het wijnhuis staan in contact met de Natura 2000-zone van de vlakte van Biterroise, een kustzone van vijvers en een opmerkelijke duingordel. Om de betrokkenheid van de wijnbouwers bij de bescherming van dit ecosysteem te onderstrepen, is de Gardian-collectie (in wit, rosé en rood) opgedragen aan de vrouwen en mannen die met passie en authenticiteit werken aan het behoud van het evenwicht van de plaatselijke biodiversiteit door het fokken van Camargue-paarden en -stieren op het land dat grenst aan de Alma Cersius-wijngaarden.

Vier de nazomer met rosé!

Het wijnhuis zal tegen eind 2021 6 miljoen flessen hebben verkocht, waarvan 85% werd geëxporteerd. De flessenverkoop vertegenwoordigt twee derde van het totaal. Alma Cersius beschikt echter nog niet over een eigen bottellijn, een vaardigheid die tot dusver is gedelegeerd aan externe dienstverleners. Er wordt echter gewerkt aan een nieuwe structuur met een goede capaciteit om professionele en particuliere klanten te ontvangen, een wijnmuseum en een opslag- en bottelruimte.

Ten slotte werd in 2020 een nieuwe cuvée rosé geboren, Miss Alma (€ 7,50), in een fles met sierlijke rondingen, een parelmoerachtig etiket met een fijn, ondeugend, dansend vrouwelijk silhouet. Gemaakt van de fijnschillige druivensoorten die de signatuur vormen van de Languedoc rosés, Grenache en Cinsault, heeft deze wijn een mooie opaline kleur, een expressieve en fijne neus van witte en roze bloemen, perzik, roze grapefruit en rode bessen. Het gehemelte is strak met een kristalheldere draad van zuren en biedt verleidelijke rondheid! Aan het einde van een voor ieder van ons ongewone ommekeer 2020-2021, wil Alma Cersius de zomer verlengen onder de stralende zon tussen Hemel en Aarde, en dit met Miss Alma!