Talina: gemaakt uit liefde en zorg voor mens en natuur

Talina is een onafhankelijk Belgisch familiebedrijf, ontstaan uit de liefde van de twee oprichters, Eva Ba en Jules Dabo, die de voornamen van hun twee dochters, Talia en Lina, gebruikten om de naam van hun merk te creëren. Als bedrijf zijn ze zeer betrokken bij een sociaal project in Senegal, waar ze hun hibiscusbloemen kopen.

Afgeleid van een traditioneel West-Afrikaans recept genaamd Bissap in Senegal, brengen de fairtradedranken alle voordelen van de hibiscusbloem naar al wie een meer verantwoorde en duurzame consumptie wenst bij het genieten van een heerlijk en verfrissend biologisch drankje. Op de Belgische markt biedt TALINA momenteel een assortiment van 4 natuurlijke en heerlijke hibiscusbloemdranken aan.

Talina, een geëngageerd merk: Talina produceert een traditioneel Premium biologisch product op basis van hibiscusbloemen, vrij van kleurstoffen en bewaarmiddelen, ecologisch verantwoord, veganistisch en halal. Bovendien, en dit is essentieel, zullen ze weldra het Fair Trade label aan hun producten mogen toevoegen aangezien het 5 jaar duurt om gecertificeerd te worden.

Talina, een maatschappelijk verantwoord merk: Talina ondersteunt actief een Senegalese boerencoöperatie die 120 leden telt, waarvan 80% vrouwen, die de biologische hibiscusbloemen telen, oogsten en drogen. De aanpak is er van meet af aan op gericht hen te coachen om de actoren van hun eigen ontwikkeling te worden. Via hun coöperatie kunnen ze nu hun productie verkopen tegen een eerlijke prijs. Talina betaalt de hibiscusbloemen inderdaad het dubbele van de gebruikelijke marktprijs, vermeerderd met een extra vast bedrag van 0,1€ per verkochte fles.

De laatste tijd werden verschillende evoluties doorgevoerd – overschakeling van een PET-fles naar een recycleerbare glazen fles, flessenetiketten in gerecycleerd kraftpapier met plantaardige inkt, introductie van een nieuwe variëteit (Talina Low Sugar), een nieuwe branding die de merkwaarden en visie uitdrukt, een nieuwe claim, The True Color of Love, die de essentiële menselijke aspecten van het project weerspiegelt.

De overstap naar glazen flessen bracht een nieuwe partner voor de productie en botteling, AB Solutions/MIS in Courcelles, cutting-edge experts die hun klanten diensten van hoge kwaliteit aanbieden. De glazen flessen hebben nu een houdbaarheidsdatum die is verhoogd van 9 maanden (voor plastic flessen) naar 12 maanden bij kamertemperatuur, evenals een verhoogde productiecapaciteit waardoor meer voorraden kunnen worden aangelegd.

Smaak van het jaar in 2019, hibiscusbloemen zijn een ware zegen die bekend staat om even lekker als gezond te zijn en ze worden soms zonnebloem genoemd. Hun deugden en voordelen zijn talrijk, wat verklaart waarom ze tegenwoordig in tal van producten te vinden zijn. Ze zijn een gezonde en natuurlijke bron van energie, verminderen oxidatieve stress, reguleren hoge bloeddruk en cholesterol, zijn rijk aan mangaan en vitamine C, fungeren als een natuurlijke antioxidant, en bevorderen de bloedsomloop en spijsvertering…

“Talina is zo lekker dat het bijna onmogelijk is om slechts één glas te drinken.”

De consumentengemeenschap en de fans van het merk vertegenwoordigen een brede doelgroep qua leeftijd (van kinderen tot senioren), meer bepaald jonge stadsvolwassenen en gezinnen die besloten hebben om hun gezondheid en welzijn in handen te nemen. Voor gezinnen lanceert men binnenkort een multi-pack met de 4 Talina smaken, alsook een doos van 12 flessen. Ook richt Talina zich actief tot het uitgaanspubliek via cocktailbars en clubs aangezien Talina uitstekend mengt met verschillende alcoholen. Verschillende mixologen en barmannen hebben al heerlijke recepten uitgewerkt voor cocktails op basis van Talina.