Wijnbeurs Carrefour Market en Hyper /2 : markttendenzen 2020

De belangrijkste wijntendenzen voor de periode van 01/07/2019 tot 30/06/2020.

  1. Stille Wijnen

Deze wijnen stijgen met 9,2% ten opzichte van het Belgische totaal. Carrefour Belgium stijgt met 9,9% met verschillende resultaten tussen de enseignes (Hyper +1,1%, Market +13,4%, Express +19%). De concurrentie van geïntegreerde winkels stijgt met +5,9%. De concurrentie van gefranchiseerde winkels stijgt met +8,8%. De hard discount stijgt met +8,7%

Over het algemeen is Carrefour dankzij zijn proximiteitswinkels dus een winnaar in deze kritieke periode, ondanks een geannuleerde Wijnbeurs bij Market vanwege Covid. Als we kijken naar de prestaties van de formaten, zien we een sterke groei in de cubitainermarkt, die 25% van de wijnverkoop vertegenwoordigt. De cubitrainer-markt bij Carrefour groeit in 2020 met 35%. Cubis Frankrijk (55% omzet) stijgt met 25%; Cubis Europa (20% omzet) stijgt met 60%; Cubis Wereld (25% omzet) stijgt met 35%. Dit is de tendens die bij Carrefour wordt waargenomen. Deze tendens had zich trouwens veel sterker kunnen doorzetten gezien de talrijke tekorten op dit formaat in de maanden april en mei toen de klanten begonnen te stockeren.

De rode wijnen stijgen met 7,4% (+5,3% bij Carrefour); de witte wijnen stijgen met 8,4% (+12,8% bij Carrefour); de roséwijnen stijgen met 15,7% (+16,1% bij Carrefour). Dit is een wereldwijde trend die ook te maken heeft met het weer tijdens de lockdown. Hier merken we ook op dat de Hard Discount deze tendens helemaal niet volgt, met +13% in rode wijn, +5% in witte wijn en +3% in rosé.

Rode wijn:

Frankrijk, Spanje, Chili, Zuid-Afrika en Australië presteren minder goed dan de markt. Italië, Portugal en de rest van Europa daarentegen kennen een sterke groei (+18%), bij Carrefour presteren alleen Frankrijk en Chili onder het niveau van de afdeling. We zien een basistrend die waarschijnlijk zal versnellen: wijnen uit de hele wereld vertragen en de verkoop verschuift naar Europese wijnen. Deze trend kan versnellen door de gevolgen van de Covid-19-crisis. Ook Frankrijk zou hier in een tweede fase van kunnen profiteren. Covid, het reizen naar Europa en het milieubewustzijn zouden de verkoop van wereldwijnen op de lange termijn kunnen beïnvloeden.

Witte wijn:

Spanje (onder invloed van de hard discount) en de wereldwijnen presteren minder goed dan de markt, met uitzondering van Chili. We merken op de Belgische markt een sterke groei van de Italiaanse (+20%) en Europese wijnen (+10%).

Bij Carrefour bleven Zuid-Afrika, Australië en de VS achter op de +12,8% trend. Mooie stijging voor Italië (+50%), gevolgd door Spanje (+25%), Europa (+20%) en Chili (+20%)

Roséwijnen

Frankrijk domineert de markt nog steeds met 75% van de verkoop en volgt de positieve ontwikkeling van de verkoop. Op de Belgische markt merken we opnieuw een sterke stijging van Italië met +37%, gevolgd door Chili +33% en Australië +33%. Consumenten willen bovendien hun roséconsumptie diversifiëren.

Biowijnen

Er zijn zeer weinig geconsolideerde gegevens voorhanden bij Nielsen. De groei op de Belgische markt wordt geschat op +20%. Bij Carrefour werpt onze strategie met een sterke focus op bioproducten (folder + specifieke afdeling) zijn vruchten af, met een stijging van 50% in de loop van de periode. Carrefour is van plan om de focus op het bio-assortiment in 2021 nog te versterken.

  1. De Schuimwijnen

De Belgische markt staat op +3,2%, Carrefour op +3,1% (Hyper -3,0%, Market +5,3%, Express +8,2%) De concurrentie van geïntegreerde winkels behaalt -0,3%, de concurrentie van gefranchiseerde winkels behaalt +2,3%, hard discount behaalt +7,8%. De verkoop van cava (36%) groeide met 0,9%: dit is het eerste jaar waarin cava is vertraagd ten gunste van prosecco

Champagne (31% omzet) groeide met 5,8%, de Italiaanse schuimwijnen (14% omzet) stegen met 7,0%, de crémants (5% omzet) daalden met 4,4%. Andere mousserende wereldwijnen / Europa (5% omzet) daalden met 2,6%.

De ciders (5% omzet) stegen met 7,6%: ze worden gedragen door de Strongbow premix ciders enz. De Franse mousserende wijnen (3% omzet) groeiden met 6,7%