De huidige gezondheidscrisis zal geen invloed hebben op het Delhaize Wijnfestival dat twee keer per jaar plaatsvindt en dat hoog gewaardeerd wordt door wijn- en bubbel enthousiasten. Van 17 september tot 14 oktober biedt Delhaize promoties op meer dan 200 wijnen en bubbels. In de Delhaizewinkels zijn er tijdens deze periode 1+1, 2+1 en -25% promoties alsook vele bijkomende promoties op het online assortiment.
Trends in de eerste jaarhelft
Delhaize merkte in de eerste jaarhelft een toename op in wijnconsumptie aangezien de huidige gezondheidscrisis ervoor zorgde dat de wijnconsumptie in eigen huis toenam. In 2020 steeg Delhaize zijn marktaandeel voor de categorie wijn en bubbels met 0,5%. Ook merkt Delhaize vanaf het begin van de coronacrisis toename op van de hoeveelheden wijn die in bag-in-boxes worden verkocht. Er werden zo in vergelijking met vorig jaar al 500.000 meer bag-in-boxes verkocht. Delhaize lanceert daarom dit jaar een 2,25L versie van de populaire Bag-in-Box. Ook roséwijnen doen het beter ten opzichte van vorig jaar met een stijging van 15%. In de categorie sprankelende wijnen doet prosecco het dan weer heel goed met en 10% stijging ten opzichte van vorig jaar. De eigen bottelarij van Delhaize deed het ook uitstekend en draaide zelfs dubbele shiften om 20% meer te produceren. Ook kleine flesjes doen het goed, Delhaize verkocht zo 150.000 exemplaren meer dan vorig jaar.
Voor de oogst van 2020 merkt Delhaize onder meer de zeer goede kwaliteit van de wijnen uit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika op. Daarnaast merkt de food retailer op dat de oogsten als gevolg van de klimaatverandering steeds eerder plaatsvinden. Tot slot zal de gezondheidscrisis ook als gevolg hebben dat de volumes uit bepaalde regio’s zoals Bordeaux, de Provence en Spanje veel groter zullen zijn.
Ambities naar de toekomst toe
Voor het komende jaar heeft de supermarktketen duidelijke doelstellingen en de focus blijft bij Delhaize’s sterktepunten. Zo wordt verder ingezet op historisch succesvolle regio’s en landen zoals onder meer de Bourgogne, Chili, Portugal en Bordeaux. Ook zal er verder ingezet worden op subcategorieën zoals organische wijnen en wijnen zonder sulfieten. Respect voor landbouwers en het milieu staat centraal in de waarden van Delhaize en de keten biedt haar klanten breed gamma aan biologische wijnen aan waaronder de Solar 6 Bio, die ook bij-vriendelijk is.
Milieuvriendelijkheid vraagt ook aandacht voor meer ecologische verpakkingen. De pouch-wijnen zijn hier een voorbeeld van. Deze worden in bulk vervoerd waardoor er dus minder vrachtwagens op de weg zijn. Delhaize is de eerste retailer op de markt die dit formaat aanbiedt. Het assortiment bestaat ondertussen uit meer dan 10 referenties met verschillende tafelwijnen en dankzij het beperkte contact met de omgevingslucht is deze van topkwaliteit.
Regionale verschillen
Het assortiment van Delhaize wordt in de verschillende Belgische regio’s anders gesmaakt. Rode en roséwijnen worden vooral in het Zuiden van België gedronken, terwijl in het Noorden meer witte wijnen worden gedronken. Zo stelt Delhaize vast dat 64% van al hun bordeauxwijnen in het Zuiden en in Brussel wordt verkocht. Ook Alsace wijnen zijn populair in het Zuiden met 80% consumptie van het Belgisch totaal. Het noorden van het land is dan weer meer gesteld op wereldwijnen met een consumptiepercentage van 71% en Zuid-Afrikaanse wijnen met een consumptiepercentage van 80%.