• Verkoop wordt onderbroken van maart tot juni – • Engagement om de biodiversiteit en het visbestand te beschermen – • Alternatieven zoals de Belgische omegabaars, de zeebaars van de Kwaliteitsketen Carrefour en de Griekse zeebaars
Carrefour wil de leider worden in de voedseltransitie. De ontwikkeling van een duurzaam visaanbod maakt hier ook deel van uit. Carrefour heeft zich dan ook als doelstelling gesteld om het meest uitgebreide assortiment duurzame vis van de markt te hebben.
Met die ambitie heeft Carrefour België beslist om geen wilde zeebaars meer te verkopen van maart tot juni. Tijdens die maanden vindt namelijk de paaiperiode van de wilde zeebaars in de zuidelijke Noordzee plaats. Indien de vis in deze periode gevangen wordt, wordt zijn natuurlijke cyclus verstoord en komt zijn voortbestaan in gevaar.
Uiteraard biedt Carrefour België ook in deze periode aan haar klanten enkele alternatieven aan, zoals de zeebaars van de Kwaliteitsketen Carrefour (aquacultuur uit Spanje), de Griekse zeebaars en – als eerste en enige Belgische retailer – de Belgische omegabaars. Deze soorten zijn het jaarrond verkrijgbaar.
Dit initiatief kadert perfect binnen het engagement van Carrefour om de biodiversiteit en het visbestand te beschermen, net als het niet langer verkopen van bedreigde soorten, de uitbouw van een visaanbod uit duurzame kweek of duurzame visserij, het bevorderen van de lokale duurzame visserij en de strijd tegen de illegale visserij.
Alle visstanden van de 45 Hypermarkten Carrefour zijn ook de eerste en enige in België die ASC en MSC gecertifieerd zijn. De consument vindt bij Carrefour 45 visreferenties met het MSC en ASC keurmerk.