Valentijn zorgt voor bruisende verkoop van roséchampagne bij Delhaize

Valentijn is goed voor maar liefst 5% van de champagneverkoop: meer dan 50.000 flessen verkocht.  Met valentijn hangt er liefde in de lucht en dat merkt Delhaize vooral aan de stijgende verkoop van champagne. Vooral de roséchampagnes zijn erg in trek. Delhaize maakt van dit moment gebruik om haar samenwerking met Vranken-Pommery in de schijnwerpers te zetten, en dit al voor het 46ste jaar op rij. Dankzij deze samenwerking kan de winkelketen haar klanten de allerbeste producten aanbieden om hun speciale momenten nog exclusiever te maken.

De feestperiode mag dan voorbij zijn, dat betekent niet dat consument meteen alle wijnen en schuimwijnen de rug toekeert. Ook met valentijn blijven wijnliefhebbers zoeken naar lekkere flessen. Delhaize zet daarom een selectie champagnes in de kijker, waaronder de flessen van Vranken-Pommery, die een ware streling voor de tong zijn.

Kerncijfers

De verkoop van champagne is de laatste jaren flink gestegen. Zo was er tijdens de eindejaarsfeesten een toename van 15% (in volume) ten opzichte van 5 jaar geleden.  Maar ook Valentijnsdag is een bijzonder belangrijk moment voor de champagneverkoop bij Delhaize. Ongeveer 5% van de verkochte flessen gaat in aanloop van valentijn over de toonbank. Tijdens deze romantische periode worden meer dan 50.000 flessen verkocht bij Delhaize.

En met valentijn blijken vooral de roséchampagne heel populair. De oudste roséchampagne van Delhaize zelf dateert van 1995 en je kan deze fles nog altijd in de rayon terugvinden. Deze champagne wordt dus al meer dan 30 jaar in onze winkels verkocht.

Naast de eindejaarsperiode en speciale promoties zorgt valentijn dus voor de grootste verkoop van roséchampagne. Doorgaans bestaat de verkoop voor 88% uit brut blanc, 4% uit demi-sec blanc en 8% uit rosé. Vooral op valentijn verkoopt de roséchampagne zeer vlot. In vergelijking met XX flessen in de vorige jaren, is de verkoop van XX flessen roze bubbels goed voor 20% van de totale champagneverkoop.

De laatste jaren biedt Delhaize haar klanten steeds 25% korting op alle roséchampagnes en mousserende roséwijnen ter gelegenheid van valentijn, wat de verkoop ervan natuurlijk een grote boost geeft.

Delhaize en Vranken, een generatielange samenwerking

Voor het 46ste jaar op rij vernieuwen de supermarktketen en Vranken-Pommery hun samenwerking. Dit partnerschap gaat terug tot de begindagen van de carrière van Paul-François Vranken, eigenaar van het domein. “Mijn samenwerking met Delhaize gaat terug tot het prille begin in 1977, en ik kijk er erg naar uit om de 50ste verjaardag van ons partnerschap te vieren!” zegt hij. “Delhaize is blij om zo’n gevestigde partners met unieke expertise te hebben. Zo kunnen we onze klanten hoogwaardige producten aanbieden,” voegt Alexandros Boussis, Senior Vice President Commerce, toe.

Het wijndomein Vranken-Pommery

Het 400 hectare grote wijndomein van Vranken-Pommery ligt in Reims, in de Champagnestreek. En aan het roer staat Paul-François Vranken, die vanuit België emigreerde om hier in 1977 zijn imperium op te richten. Hoewel hij oorspronkelijk een rechtendiploma op zak had, was het zijn liefde voor luxegoederen die hem uiteindelijk over de streep trok en hem aanzette om België te verlaten om zich met zijn vrouw in de Champagnestreek te vestigen.

De roséchampagnes van Vranken bij Delhaize

Delhaize heeft twee roséchampagnes van Vranken-Pommery in de rekken liggen. De eerste is de cuvée Vranken brut rosé, een karaktervolle champagne met fijne, verkwikkende bubbeltjes en een dominante smaak van rood fruit zoals aardbei, bosaardbei en aalbes. De tweede fles is de cuvée Demoiselle brut rosé, een subtiele champagne met fijne bubbels en tonen van rood fruit (gaande van bosaardbeien tot frambozen), toastbrood en gebak.