Italiaanse topchef Fulvio Pierangelini spreekt zich uit tegen ‘Italian sounding’

De bekende chef Fulvio Pierangelini gaf op uitnodiging van de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel een exclusieve masterclass in Hotel Amigo te Brussel. Tijdens een showcooking lichtte hij zijn visie op de authentieke Italiaanse keuken toe. Het evenement vond plaats in het kader van het True Italian Taste-project, dat gepromoot en gefinancierd wordt door het Italiaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken en Internationale Samenwerking in samenwerking met o.a. de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel, om enerzijds authentieke Italiaanse producten te promoten en anderzijds de verspreiding van het fenomeen ‘Italian Sounding’ te bestrijden.

Pierangelini’s kookstijl is zeer intuïtief en ogenschijnlijk naïef, maar hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de hedendaagse Italiaanse keuken. “Ik werk graag met eenvoudige producten met een geschiedenis, een cultuur, een authenticiteit. Alle ingrediënten zijn even belangrijk, ongeacht de prijs. Eenvoud is de ultieme verfijning”, aldus Pierangelini. Ook raadde hij aan goed te kijken naar de herkomst van voedingswaren op de etiketten: “Vaak zie ik Italiaanse vlaggen of Italiaanse uitdrukkingen op allerlei producten, die helemaal niets met Italië te maken hebben. Dit is misleidend en uiteraard niet goed.”

Onlangs lanceerde de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel In het kader van ‘True Italian Taste’- project het ‘Authentic Italian Retailer’-netwerk waarbij winkels, traiteurs en restaurants in België in kaart worden gebracht, die echte ‘Made in Italy’-voedingswaren aanbieden. Zowel verkooppunten van kleine distributieketens, kruidenierswinkels, delicatessenzaken, wijnhandels, banketbakkers, onafhankelijke webshops als bakkers, cafés en restaurants die voedingsproducten verkopen uit Italië kunnen zich bij aansluiten. Samen met het label dat alle aangesloten retailers toegekend krijgen is het ‘Authentic Italian Retailer Network’ dan ook een handige leidraad om te weten waar men in België authentieke Italiaanse producten kan kopen. Het project heeft als doel restaurantuitbaters, winkeliers en consumenten authentieke Italiaanse producten te helpen herkennen en hen hierdoor ook bewustere keuzes te laten maken.

Fulvio Pierangelini is een van de bekendste Italiaanse chefs en wordt door tal van recensenten beschouwd als een van de belangrijkste chef-koks ter wereld. Hij werd geboren in Rome in 1953 en is een van de weinige chef-koks met een universitair diploma. In 1980 verhuisde hij naar Toscane en opende het beroemde restaurant Gambero Rosso in San Vincenzo, dat al snel twee Michelin-sterren kreeg. Fulvio sleepte in 2008 de titel van ‘Beste kok van Italië’ in de wacht (Gambero Rosso-gids 96/100). Hij sloot zijn restaurant in 2008, op het hoogtepunt van zijn succes. Sindsdien reist Fulvio de wereld rond als Creative Director of Food voor de Rocco Forte-hotelketen, waarvan het Brusselse hotel Amigo deel uitmaakt.

De masterclass in Hotel Amigo vond plaats in samenwerking met Enit, de Associazione Cuochi Italiani in Belgio, Restaurant Bocconi, Licata en San Pellegrino en werd in goede banen geleid door journalist-columnist Carlo de Pascale. Tijdens het evenement benadrukten de nieuwe Italiaanse ambassadeur Francesco Genuardi en de voorzitter van de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel het belang van de oorsprong van voedingswaren voor een publiek van genodigden bestaande uit chefs, journalisten, invoerders en horeca-professionals.