Antoine Dupré: nieuwe general manager Vidal-Fleury

Houder van een DNO (Bordeaux) en een gespecialiseerde master in internationale handel in wijnen en gedistilleerde dranken en van Spirits + WSET 3 (ESC Dijon), volgt Antoine Dupré, Guy Sarton du Jonchay op (13 jaar aan het hoofd van het Maison), op als General manager van Maison Vidal-Fleury.

Wijn werd een natuurlijke keuze voor Antoine Dupré en na zijn studie in Bordeaux en Rivesaltes, Domaine Cazes in het bijzonder, werd hij al snel als keldermeester in Entre-Deux-Mers, Vignobles Boudon. Nadien werd hij hoofdwijnmaker in Zuid-Afrika (Morgenster Wijn en Olive Estate), tussen 2006 en 2014 was hij actief in de Bourgogne, technisch manager van Maison Bouchard Ainé et fils.

Daarna boden zich kansen aan in de commerciële sector, eerst bij Maison Louis Jadot in Beaune en vervolgens als inkoopdirecteur bij Gabriel Meffre in Gigondas, alvorens in januari 2019 te worden benoemd als wijnaankoopmanager “Nieuwe wereldwwijnen” voor de Groep Grands Chais de France in de Elzas.

Zeer gehecht aan de regio en een bewonderaar van de diversiteit en complexiteit van de verschillende terroirs, zegt hij dat hij vandaag blij is met deze nieuwe uitdaging en de samenwerking met Vidal-Fleury, het historische huis en het oudste van het Rhônedal, waarvan de wortels en het DNA zijn geïmplanteerd in dit prachtige terroir van Côte-Rôtie. Antoine Dupré benadrukt “de autonomie en de onafhankelijkheid van het Maison, ondanks het feit dat hij behoort tot een gerenommeerde familie van Franse en internationale wijnbouwers”.

Vidal-Fleury, opgericht in 1781, verwierf al snel een internationale reputatie sinds 1787 (met name door Thomas Jefferson’s bezoek); maar liefst 70% van de wijnen worden naar een groot aantal landen verscheept.

Antoine’s technische en commerciële vaardigheden zullen zich ongetwijfeld accentueren om steeds meer verder te gaan in de zoektocht naar uitmuntendheid in wijnen, van om grote exporten te ontwikkelen in landen waar Vidal-Fleury nog onvoldoende aanwezig is (China, Rusland, Brazilië…) en om het verkoopapparaat weer op gang te brengen. Dit prestigieus Frans wijn huis gaat tevens op zoek naar nieuwe manieren om zijn milieustrategie in overeenstemming te brengen met zijn afzetmarkten.