Delhaize -Primeur: geen overboddige verpakking van bio-groenten en fruit

Besparing van 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar – Delhaize lanceert vandaag een echte primeur die ervoor zorgt dat een groot deel van het bio assortiment groenten en fruit binnenkort geen aparte verpakking nodig meer zal hebben. In de plaats daarvan zal het biolabel via natural branding op het product aangebracht worden. Een eenvoudige maar doeltreffende methode die ervoor zorgt dat er jaarlijks maar liefst 13 ton minder verpakkingsmateriaal nodig is. Met deze maatrgel bevestigt Delhaize nogmaals dat duurzaamheid hoog op de agenda staat.

U zal de vraag zelf ook al meermaals hebben gesteld : “Waarom moeten al die bio groenten en fruit nu extra verpakt worden. Is dat nu echt nodig ?” U bent niet de enige met die vraag. Delhaize ontving deze vraag praktisch elke dag. En het is een terechte vraag. Maar er was ook een goede reden voor :  Biologische groenten en fruit worden vrijwel altijd verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van conventionele groenten en fruit die los worden verkocht. Het is verplicht om het onderscheid tussen beide soorten duidelijk aan te geven om zo verwarring te vermijden.

Vanaf nu zullen bio groenten en fruit worden “gemerkt” met het biolabel zonder dat hierbij wat voor materiaal dan ook wordt gebruikt. Deze technologie heet natural branding en merkt groenten en fruit met laserlicht. Het is een natuurlijke, eco-vriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen, in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Wat er gebeurt is dat met een hoge-resolutie laser het pigment uit het buitenste laagje van de schil wordt verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product.

Het is geen toeval dat Delhaize deze primeur lanceert op de Belgische markt. Innovatie en duurzaamheid gaan hand in hand. In elke activiteit binnen Delhaize willen we zo duurzaam mogelijk werken. En dus ook bij de verpakking van producten. De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Vandaar dat Delhaize er alles heeft aan gedaan om van deze verpakkingen af te geraken. En het is gelukt. Gedaan dus met deze extra verpakkingen.

In eerste instantie zal er één product, de butternut, uit het bio-assortiment voorzien worden van dit logo. Tegen de zomer wordt dit uitgebreid naar 20 soorten producten waaronder ondermeer courgette, komkommer, pompoen, knolselder en venkel. Er zijn wel beperkingen waardoor niet alle bio groenten en fruit van dit logo kunnen voorzien worden zoals bvb tomaten door hun fragiele schil.

Deze technologie levert enkel maar voordelen op : Geen lijm, inkt, papier, vloeistoffen of andere stoffen – Minimaal energiegebruik voor het aanbrengen van het logo – Geen problemen meer met loslatende stickers op fruit en groenten – 13 ton verpakkingsmateriaal uitgespaard

In de afdeling fruit en groenten, waar het grootst aantal bioproducten wordt verkocht, is bijna 10% van de groenten en 7% van het fruit die in 2016 werden verkocht, biologisch. Door deze nieuwe technologie kan Delhaize maar liefst 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar besparen.